|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Peppy!
|
![]() Barnet liker ikke maten jeg lager. Hjelp!Det er jo hardt å innrømme, og litt smertefullt å si høyt, men sønnen min (4,5 år) liker ikke maten jeg lager. Det skjer så og si aldri at han sier "nam" eller "dette var godt". Og jeg blir mildt frustrert over å ikke få i ham maten. Hvis jeg lager kjøttboller så er det urk. Får han derimot Gilde sine så er det godt, og han spiser bra. Ovnsbakt kyllingfilet og ris, og han liker bare risen. Pannekakene jeg lager er ikke gode. Omelettene er ikke gode. Pizzaen er ikke god. Det eneste jeg kommer på at han har likt var da jeg laget kokt makaroni med ostesaus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Barnet liker ikke maten jeg lager. Hjelp!Blir det bedre om han får ta del i matlaging og menyfastsettelse, mon tro?
![]() |
#3 |
guru advisor
|
![]() Sv: Barnet liker ikke maten jeg lager. Hjelp!Jeg tenker at det kan være en greie med at han får litt ekstra oppmerksomhet av deg fordi du blir litt fortvilet? Det høres jo litt rart ut hvis han ellers spiser greit. Hva med å ikke gi det fokus for en periode? Min eldste klarer ikke rent kjøtt, bortsett fra kyllingfilet som han lærte seg å spise i vinterferien (juhu). Men kjøttkaker glir ned uansett hvor og fra hvem. Hva sier mannen din da? Smaker han at det er noe, eh, spesielt med din mat? Sist redigert av Minerva : 16-03-10 kl 15:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barnet liker ikke maten jeg lager. Hjelp!Jeg har ingen gode råd, for min sønn er omtrent lik. Bortsett fra når det gjelder kaker. Det er spesielt surt at han liker alt de lager i barnehagen, men når jeg følger akkurat den samme oppskriften, så er det ikke godt. Jeg trøster meg med at han sjelden er veldig sulten ved middagstider siden de spiser 14.30 i barnehagen og at det sikkert er derfor. Jeg vet nemlig at jeg er flink til å lage mat. *skråsikker*
![]() |
#5 |
Nytt år, nye muligheter
|
![]() Sv: Barnet liker ikke maten jeg lager. Hjelp!
Jeg har også tro på at det å få være med på å lage mat kanskje gjør måltidet mer spennende. Ofte er det vel sånn at de bare har bestemt seg for at det ikke er godt, uten egentlig å smake. :har en på samme alder: Verdt et forsøk. Og
![]() |
#6 |
Smugleser
|
![]() Sv: Barnet liker ikke maten jeg lager. Hjelp!Har du prøvd å smøre allioli på alt?
![]() |
#8 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Barnet liker ikke maten jeg lager. Hjelp!Dette høres veldig ut som en parallell til min treåring som nekter å la meg skifte bleie. Bare pappa, bare bestemor, ikke du. Selv når vi er alene.
![]() |
#9 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Barnet liker ikke maten jeg lager. Hjelp!Det hender rett som det er at mine barn foretrekker ferdigvariant i stedet for hjemmevariant. mange av ferdigproduktene er jo nettopp laget for å ikke 'støte' noen. De smaker ikke spennende, men salt og snilt.
![]() |
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Barnet liker ikke maten jeg lager. Hjelp!Welcome to my world.
![]() |
#11 |
Peppy!
|
Jeg skjønner at det ikke høres så troverdig ut, men jeg lager altså ikke noe oppstuss rundt det. At all. Så jeg tror ikke han har peiling på om det er jeg eller pappaen eller au pairen som har laget maten. Men jeg vet, så klart. Jeg må legge til at han ikke spiser godt til vanlig heller, han er ikke glad i mat. Men det skjer liksom ALDRI når det er jeg som lager maten, mens med andre kokker så er det litt større hit rate. Særlig mormor, som sagt, og også pappaen. Au pairen vår når heller ikke helt opp. Men det kan jo være fordi hun lager etter mine oppskrifter.
Ah! Sist uke laget jeg muffinser til ham, og han likte ikke de heller. Han er glad i søtsaker altså. Men ikke mine muffins. (Bollene liker han, dog.)
Diplomat er hans mellomnavn, han ville aldri latt det skinne gjennom om maten var vond. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Barnet liker ikke maten jeg lager. Hjelp!Har det ikke noe med at du tilsetter krydder som i en barnemunn smaker mye da? (eller, i pannekakene er det vel vanskelig)
![]() |
#14 |
maler
|
![]() Sv: Barnet liker ikke maten jeg lager. Hjelp!Slapp av, du er i godt selskap. At han har bestemt seg for at han ikke liker maten din er ingen krise. Så lenge du ikke lager direkte vond mat vil det gå over før eller siden. Du kan jo tenke gjennom at du ikke lager veldig smakløs eller veldig sterk mat, men så lenge du ikke gjør det er det nok andre faktorer som spiller inn enn at du lager vond mat. Du skal ikke se bort fra at han ikke liker fordi han ser du blir lei deg og kommer på defensiven av det. Så lenge han er greit ernært tenker jeg pust med magen, det går over.
![]() |
#15 |
Peppy!
|
Jo, det kan godt være. Jeg har liksom tenkt at vi lager middag for familien, sånn passelig tilpasset voksen gane og barnegane (altså mildt krydret, men ikke smakløst heller). Men kanskje vi må over på babymat alle sammen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Peppy!
|
![]() Sv: Barnet liker ikke maten jeg lager. Hjelp!Takk, Katta! Han liker speilegg, så av den grunn er han ikke lenger undervektig. (Vi har slitt med vekten hans siden han ble født. Men nå får vi i ham tre egg om dagen, og det holder ham i live.) Jeg skal prøve å puste med magen. Men det er frustrerende å aldri kunne ha en hyggelig middag sammen altså, i betydning at han også spiser og liker maten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Barnet liker ikke maten jeg lager. Hjelp!Det er slitsomt når ungene ikke spiser. Og slitsomt når man prøver å lage sunn, næringsrik mat som er bra for dem, og så vil de ikke ha det, bare den mindre sunne ferdige kjøpematen. Been there - is there faktisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Barnet liker ikke maten jeg lager. Hjelp!Jeg var en sånn unge som ikke spiste/likte noe som helst. Det har gått bra med meg. (Og jeg har på mystisk vis fått en altetende unge.)
![]() |
#19 |
Epikur
|
![]() Sv: Barnet liker ikke maten jeg lager. Hjelp!Du må nok kanskje "snille til" maten litt, droppe hvitløk og løk en periode, droppe all chili og "rare" ingredienser.
![]() |
#20 |
Epikur
|
![]() Sv: Barnet liker ikke maten jeg lager. Hjelp!Økogrønnsaker er søtere enn vanlige sprøytede grønnsaker.
![]() |
|
|