Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Helsparkling, noe man kan klare selv?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-10, 19:26   #1
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helsparkling, noe man kan klare selv?

Vi skal pusse opp en del flater. Veggene har stofftapet (silkestrie eller noe lignende). Platene under er veggplater som var typisk for 60-tallet. De er tynne og gir litt etter på en måte.

Altså er det nok ikke noe sjakktrekk å prøve å fjerne tapetet, for jeg tror kanskje platene kommer med, og vi må rive vekk platene og sette opp nye gipsplater. Mye unødvendig jobb synes jeg.

Derfor kom jeg inn på tanken om å helsparkle veggene for å få slette vegger vi kan male. Er det noen som har gjort dette og fått fine resultater?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 19:34   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helsparkling, noe man kan klare selv?

Mannen gjorde det med en av veggene på do i leiligheten.
Sitat:
"Det er j*vlig vanskelig å få det ordentlig."

På spørsmål om hva dere skulle, forklarte jeg som du skrev at dere skulle male, og da kom det styggere ord ut av munnen på mannen gitt.

Mannens tips er å skaffe seg tapetfjerneren til Black&Decker, den er effektiv og tar tapeten. Så mye vegger som dere snakker om hadde han ikke giddet å sparkle, da heller bytte plater.

Gammel 16-03-10, 19:36   #3
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jada, visstnok. En kollega av meg har gjort det (og malt) med stort hell. Vi har tenkt å forsøke.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 19:37   #4
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Hva med å bruke veggfornyer? Jeg innbiller meg at det er noe sånn tykk tapet som man legger over gammel tapet, og legger videre tapet oppå der igjen.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 19:39   #5
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Veggfornyer er noe møkk! Det er vanskelig å legge (til tross for mye lim BLIR det bobler) - og det ferdige resultatet blir mykt-mykt-mykt og får fort skader.

Gammel 16-03-10, 19:41   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Hva med å bruke veggfornyer? Jeg innbiller meg at det er noe sånn tykk tapet som man legger over gammel tapet, og legger videre tapet oppå der igjen.

Haha. Det har vi prøvd, du. Anbefales ikke.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 19:44   #7
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde noen gjenstridige tapeter her da vi flyttet inn. Vi reiv ned vegger og bakplater og satte opp nye gipsplater. (Etter at vi hadde leid tapetfjerner og jobbet med tapetfjerning i to dager. ) Jeg ville ha valgt det foran helsparkling, selv om jeg tror at min bedre halvdel kunne fikset den biffen. Tror det er mindre jobb totalt sett.

Gammel 16-03-10, 19:45   #8
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Jeg kan forøvrig komme med rapport om noen dager/uker når mannen har forsøkt seg på en mindre viktig vegg som test.

Gammel 16-03-10, 20:06   #9
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for tips om tapetfjerner. Vi kommer nok til å prøve oss på en vegg som likevel skal bort for å se om vi kan klare å få vekk tapeten uten å få med platene.

minibolle mai 2012
Gammel 16-03-10, 20:10   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis platene er litt bevegelige så er det nok ingen god ide. Da vil sparkelen sprekke.

Men ellers er ikke helsparkling SÅ vanskelig, men det krever litt øvelse. Få gjerne noen som kan det til å vise. Nøkkelord: TYNNE lag, men flere.

Gammel 16-03-10, 20:17   #11
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Det aner meg at platene rives og vi setter opp gipsplater. Menmen, vi får prøve å fjerne tapeten for å sjekke om det lar seg gjøre.

minibolle mai 2012
Gammel 16-03-10, 20:20   #12
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare ikke bruk så lang tid på å sjekke som det vi gjorde. *peker på innlegg 7*

Gammel 16-03-10, 20:33   #13
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror dere fort kan ende med at når dere prøver helsparkle tapeten finner dere ut at mye av den detter av, og så er problemet like stort. Det er ganske vanskelig å få slike vegger så glatte at de kan males. Da vi pusset opp et dødsbo, fjernet vi så mye tapet vi klarte først. I det ene rommet med verktøy (grusom jobb, og vanskelig hvis platene under er porøse). I det andre med leid dampmaskin - gikk mye bedre. Deretter helsparklet vi veggene og tok så på helt glatt strie før vi malte. Det ble ok til slutt - men en ekstrem jobb. Dersom det er greit å sette på nye plater, ville jeg gjort det.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 20:33   #14
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Bare ikke bruk så lang tid på å sjekke som det vi gjorde. *peker på innlegg 7*

Skal huske på det.

minibolle mai 2012
Gammel 16-03-10, 20:34   #15
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg tror dere fort kan ende med at når dere prøver helsparkle tapeten finner dere ut at mye av den detter av, og så er problemet like stort. Det er ganske vanskelig å få slike vegger så glatte at de kan males. Da vi pusset opp et dødsbo, fjernet vi så mye tapet vi klarte først. I det ene rommet med verktøy (grusom jobb, og vanskelig hvis platene under er porøse). I det andre med leid dampmaskin - gikk mye bedre. Deretter helsparklet vi veggene og tok så på helt glatt strie før vi malte. Det ble ok til slutt - men en ekstrem jobb. Dersom det er greit å sette på nye plater, ville jeg gjort det.

Om det viser seg å være porøsplater, dras de ned og vi setter opp gipsplater. Det er visst tilnærmet umulig å få av tapet fint på det.

minibolle mai 2012
Gammel 16-03-10, 20:38   #16
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

6 mm rehabgips, settes opp rett på veggen (altså ikke noen plateriving), skjøtsparkles og males/tapetseres/whatever. Raskt, enkelt og billig.

Gammel 16-03-10, 20:41   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

6 mm rehabgips, settes opp rett på veggen (altså ikke noen plateriving), skjøtsparkles og males/tapetseres/whatever. Raskt, enkelt og billig.

Billig? Mannen min ville ikke gipse fordi det ble så dyrt og arbeidskrevende. Aner ikke hva han mener med dyrt da.
I stedet brukte han den der møkka-tapetfornyeren.

Gammel 16-03-10, 20:41   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Man får heller ikke problemer med dørkarmer og vinduslister og sånt?

Gammel 16-03-10, 20:42   #19
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, eg lurer litt på underlaget eg. Sparkel er jo litt vått, så kan det hende at underlaget slår seg på grunn av fuktigheten medan sparkel tørkar?

Eg har heilsparkla ein del vegger. Dvs, dette var faktisk på gipsplater, men platene var kutta opp i ørten små bitar. (Grunnen til dette er lang og komplisert - ein gal skipselektriker som budde der før innstallerte alsken greier i veggene). For å få dette fint måtte vi heilsparkle veggene. Min mann hadde ikkje håndlaget. Eg fekk det til - men eg er generelt flinkare med hendene enn han. Så det er ikkje sikkert at det er den som er best til å sage som er best til å sparkle altså.

Det var jobb, men det gjekk da. Mange tynne lag som sagt over her. La tørke, og pusse. Eg sparkla sikkert både 4 og 5 gonger, så det gjekk jo mange dagar før veggen var ferdig. Brukte ferdig sparkelmasse - syns absolutt det var best og lettast.

Eg hadde nok vurdert å berre skifte ut gipsplatene ja.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 20:46   #20
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Kommer nok ikke til å sette på sånne tynne gipsplater på utsiden dersom det viser seg å være porøsplater på veggene. Da vil jeg helt inn til stenderverket for å feste på litt bedre tykkere gipsplater. Gipsplater i normal tykkelse 12mm er forresten billige. 69,- stk på smartclub for 120cm brede.

minibolle mai 2012
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:12.