Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kjøpe aioli?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-10, 13:22   #1
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Kjøpe aioli?

Jeg skal ha jentefest i helgen og skal lage noe tapasaktig, tror jeg. På planen står parmesankylling, asparges med spekeskinke, dadler med bacon, foccacia, og en eller annen form for poteter. Og aiolo. Men det blir mye jobb, så jeg lurer på om det finnes en kjøpe-aioli som er god? Jeg synes ofte de man får kjøpt bare smaker majones. Har noen funnet aioli i butikken som det går an å servere?

Gammel 19-03-10, 13:26   #2
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpe aioli?

Nei ikke kjøpe, men lag jukse aioli; 1 pakke majones, blandes med litt sitron og 2-3 presset hvitløksfedd, litt salt og pepper og evt 1 ts-1ss dijonsennep, spe ut med rømme til passe for dine smaksanser, jeg foretrekker ca like mye majones som rømme, andre liker med mindre rømme.

Gammel 19-03-10, 13:36   #3
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Vil bare tipse om saltbakte amadinepoteter eller rattepoteter - nyydelig og veldig passende til tapas.

Gammel 19-03-10, 13:45   #4
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Nei, ikke kjøp, men lag jukse alïoli som Ole Brumm sier, om du ikke gidder å lage fra scratch.
Min oppskrift ligner på Ole Brumms minus rømme og sennep, pluss cayennepepper. Også blir resultatet mye bedre om du investerer i ordentlig majones alà "Hellmanns"

Gammel 19-03-10, 14:01   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Nei ikke kjøpe, men lag jukse aioli; 1 pakke majones, blandes med litt sitron og 2-3 presset hvitløksfedd, litt salt og pepper og evt 1 ts-1ss dijonsennep, spe ut med rømme til passe for dine smaksanser, jeg foretrekker ca like mye majones som rømme, andre liker med mindre rømme.

Det er jo minst like mye styr som å lage ekte aioli! Og ikke smaker det like godt heller. Rømme i ailoi?

Dette er en god basisoppskrift:

2 store eggeplommer
5 knuste hvitløksfedd
1 1/2 kopp olivenolje, evt. blandet ut med en mer nøytral olje
1 ss sitronsaft

smak til med salt og pepper.

Visp sammen eggeplommene, sitronsaften og hvitløken, hell oljen i i en tynn, tynn stråle mens du visper. Smak til med salt og pepper.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 15:41   #6
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har oppskrift på aioli og har laget det mange ganger før og er helt enig i at det er best. Takk for svar og forslag, men det var i grunnen ikke det jeg spurte om. *peker på hovedinnlegget* Men det blir vel til at jeg tar jobben selv. Og da uten rømme, tror jeg nok.

Gammel 19-03-10, 15:45   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke hvor du bor, men Hotel Havana på Grünerøkka har veldig god kjøpe-aioli. Det går sikkert an å kjøpe et lite beger fra en tapas-restaurant også.

I butikken har jeg bare funnet den som er rød, og det er en god majones, men den smaker jo egentlig ikke aioli.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 15:58   #8
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alioli/aioli () med rømme er IKKE godt. Det går da fort å piske noen egg med litt olje, og så hive oppi litt hvitløk? Jeg ville definitivt laget selv.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 17:25   #9
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Alioli/aioli () med rømme er IKKE godt. Det går da fort å piske noen egg med litt olje, og så hive oppi litt hvitløk? Jeg ville definitivt laget selv.

Men det er tungt for vispehånda. Jeg tror nemlig ikke kjøkkenmaskinen min virker til den slags.

Gammel 19-03-10, 17:26   #10
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg vet ikke hvor du bor, men Hotel Havana på Grünerøkka har veldig god kjøpe-aioli.

Godt tips. Jeg rekker ikke innom der, men til en annen gang.

Gammel 19-03-10, 18:08   #11
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Men det er tungt for vispehånda. Jeg tror nemlig ikke kjøkkenmaskinen min virker til den slags.

Har du en god gammeldags mixmaster? Det funker supert til aioli.
Lykke til med jentefest - det er gøy!

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 18:13   #12
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg har kjøpt bama sin på rema. Synes den er god jeg.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 18:20   #13
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Mat og mer på Bjølsen har den beste aiolien jeg noen gang har smakt. Anbefales!

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 18:30   #14
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg har kjøpt bama sin på rema. Synes den er god jeg.

Samme her.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 18:34   #15
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Den de har på Meny er også god.

Gammel 19-03-10, 19:20   #16
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Mat og mer på Bjølsen har den beste aiolien jeg noen gang har smakt. Anbefales!

Og jeg som akkurat kjørte forbi.... Det burde jeg ha tenkt på - de leverte jo maten til vår siste barnedåp. Inkludert deilig aioli.

Gammel 19-03-10, 19:22   #17
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

[/b]

Har du en god gammeldags mixmaster? Det funker supert til aioli.
Lykke til med jentefest - det er gøy!

Nei, desverre. Den gamle maskinen vår hadde en ballongvisp som var utmerket til formålet, men den er gått heden. Egg og olje er kjøpt inn og jeg satser på gamlemåten. Med mindre det blir en svipptur til Bjølsen i morgen.

Og jeg er alene hjemme hele helgen! Første gang på seks år eller noe slikt. *danser på bordet*

Gammel 19-03-10, 19:28   #18
Sandy81
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2010
Sandy81 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Den som de selger på meny er ganske god, tror den heter Druvans eller noe sånt.... Kos deg med hjemme alene helg

Sandy81 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 11:32   #19
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Takk for alle tips - da har jeg noe å gå ut fra neste gang. Nå er aiolien ferdig, jeg er sliten i vispearmen og resultatet er bra. Så da var det bare å ta fatt på resten. Acsas brownies ble bakt i går - neste punkt er verdens beste foccacia og Glitters parmesankylling. Hvem trenger kokebøker når de har Foreldreportalen.

Gammel 20-03-10, 11:34   #20
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Vil bare tipse om saltbakte amadinepoteter eller rattepoteter - nyydelig og veldig passende til tapas.

Disse er nå på menyen, Babe - takk for tips.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:33.