Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spinoff: Sier du i fra om du ikke liker/er fornøyd med maten?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-10, 01:48   #1
Hilda
Sugaraddict!

Hilda sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Spinoff: Sier du i fra om du ikke liker/er fornøyd med maten?

Litt avsporing fra kresen tråden.
Om du er i middgasselskap, eller spiser hos foreldre,søsken eller venner, Sier du ifra om det er noe du ikke liker, eller du ikke var fornøyd med?

Jeg plomper ikke ut til alle jeg spiser hos, om jeg menete at noe var ikke etter min smak laget, men i vår famile er det vanlig å diskutere maten litt, selv om maten var god.
Vi kan godt si "sausen var litt salt" eller "brokkolien var overkokt" "trenger mere pepper" uten av noen blir fornermet, eller at vi direkte klager. Vi bare mener litt.
Vi sier også i fra i familie selskap når det er ting vi ikke liker. Ingen sure tanter om vi sier at vi ikke liker den salaten eller kaken hun laget.(ikke fordi den var dårlig laget, men ikke liker ingrediensene)
Dette har gitt samboeren hakeslepp ved mange anledningen hjemme hos oss

Mens i samboerns famile spiser man uansett, jeg ble uglesett fordi jeg ikke spise salaten med paprika i fordi jeg er allergisk.
De har også litt sånn "Spis for og være høflige uansett hva" skikk, men jeg mener om man virkelig ikke liker noe så sier man i fra hos famile/venner.

Sist redigert av Hilda : 20-03-10 kl 08:57.
Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 01:53   #2
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Sier du i fra om du ikke liker/er fornøyd maten?

Njei. Jeg pleier i grunnen ikke å si i fra om ting ikke falt helt i smak om ikke noen setter kniven i strupen på meg og krever et svar. Da lyver jeg ikke. Bortsett fra om jeg er på restaurant, da sender jeg maten ut om den ikke er som forventet. Var vitne til det stikk motsatte her forleden, og det ble bare helt komisk.

Et godt voksent par fikk servert mat, som helt tydelig (kroppspråk) ikke falt i smak. Eieren (liten restaurant) så jo det samme som vi så, og gikk bort for å høre om alt var som det skulle. Og disse to tullingene smilte stivt og sa at Yes, it's soooooo good!". Jadda. Og i det eieren snudde ryggen til så ble det tiske-hviske og sure miner igjen.

Men jeg leter ikke etter feil med maten, og sender ikke ting ut igjen om det er laget slik det skal, men jeg bare ikke liker det.

Gammel 20-03-10, 02:42   #3
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier ikke heller at det er noe jeg ikke liker. Jeg er ikke glad i tomater så om noen skal gi meg salat så kan jeg be dem om å ikke ta tomater. Om noen spør meg rett ut så sier jeg selvsagt som det er, slik Milfrid sier.

Når det gjelder desserter er det litt annerledes. Der kan jeg si nei takk om det er noe som jeg ikke er så glad i (som bløtkake) med begrunnelsen at jeg ikke er så glad i det (om de lurer). Men jeg sier aldri at maten ikke smakte bra etter at jeg har begynt å spise om ingen spør meg. Unntaket er vel når mannen lager maten eller om jeg lager mat sammen med venner, da kan vi snakke om at det hadde vært greit med litt persille i osv.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 07:48   #4
Hilda
Sugaraddict!

Hilda sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Trenger jo ikke være klaging og syting selv om kan komentere noe. Jeg vet jo at minsvigermor gjør sitt beste, og "klager" ikke der.
Ikke komenterer jeg maten til tanter, eller foreldre av venner som vi gjør hos foreldrene mine, men jeg ville fortsatt sakt i fra m jeg ikke likte noe. Som alle juleselskap hvor jeg sier jeg liker pinnekjøtt.

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 08:33   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei det sier jeg aldri noe om. Det kunne ikke falle meg inn faktisk. Her hjemme så kommenterer vi litt mer, men det er mer for å si at dette lager vi ikke igjen. Svigermor og den eldste sønnen hennes som er 46 år klager på alt alltid. Det er flaut å høre på de. Men der vel værst hvis de er på en restaurant.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 08:47   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kunne ikke falle meg inn, med mindre jeg blir spurt direkte. Det vil si at hvis svigermor spør hva jeg syns om sausen hun har eksperimentert seg frem til, så kan jeg si at den var spennende, men at den kunne tålt litt mer pepper.

Også svarer jeg av og til på direkte forespørsel om hvorvidt maten falt i smak eller ikke: hvis noen er så frekke å spørre hvorfor jeg ikke vil forsyne meg to ganger av maten, så kan det hende jeg er ærlig å sier at den ikke helt falt i smak. Ellers aldri.

Unntaket er mannen min: vi diskuterer gjerne maten på bordet, og han får uoppfordret tilbakemelding på maten sin fra meg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 09:08   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg ville aldri kommentert maten med noe annet enn superlativer noe sted. Om noen vil diskutere det de har laget med meg så kan jeg diskutere, men å uten videre si at denne hadde vært fin med mer pepper - det er i min verden veldig uhøflig. Å ikke spise noe man er allergisk mot er selvsagt noe helt annet. Man spiser ikke det man ikke tåler. Jeg krever ikke at noen spiser elg eller ål heller. Men at man helst smaker på det man får servert - og spiser det hvis det er noenlunde spiselig - det er sånn man bare gjør.

For ordens skyld så har jeg sjelden opplevd å få noe annet enn nydelig mat som regel da. Noen få unntak dengang jeg hadde svigermor, men ellers ikke.

Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 09:12   #8
Myrull
i Morgentåkedalen

Myrull sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Det kunne ikke falle meg inn å si at "sausen er for salt", eller noe lignende hvis noen har invitert oss på middag. Om gjester av oss hadde sagt noe så uhøflig, hadde jeg i alle fall ikke invitert dem igjen. Men når jeg tenker meg om så tror jeg det er en hypotetisk problemstilling.

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 09:43   #9
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Vi har det også litt sånn, at vi liker å diskutere maten litt, snakke om fremgangsmåter, tipse om andre måter osv. Likevel måtte jeg ta for meg mannen etter en ganske kort stund inn i forholdet, fordi han konsenkvent, etter alle måltider jeg hadde laget, sa "hvis jeg si noe, burde det vært....". Jeg syns ikke det er noe point å kritisere bare for å kritisere.

Gammel 20-03-10, 10:13   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Sier du i fra om du ikke liker/er fornøyd med maten?

Nei. Virkelig ikke. Det synes jeg er dritfrekt. Unntaket er hvis noen spør, men selv da modererer jeg meg litt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 10:15   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spørs hvem det er. Jeg synes i utgangspunktet det er ganske uhøflig, men jeg og min mann kan godt kommentere hverandres mat, gi tips og sånt, og når det gjelder mine nærmeste venninner så har vi et ganske avslappet forhold til sånt om vi spiser middag hos hverandre. Men åpenlys klaging og syting over maten synes jeg er barnslig og frekt. Det kan jeg ikke huske å ha opplevd, av voksne mennesker altså.

Gammel 20-03-10, 10:18   #12
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er uhøflig å uoppfordret kritisere maten negativt når jeg spiser borte, så det hadde ikke ramlet meg inn å gjøre. Det er nok noe man liker mer enn annet, og da får man heller spise mindre av dette eller diskret spise tilbehøret. Jeg syns det er skikkelig barnslig å si "liker ikke".

Gammel 20-03-10, 10:20   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nei, aldri.
Jeg spiser ikke kokt kjøtt, og det vet de fleste rundt meg, men da tar jeg for meg av det som finnes av tilbehør, og om noen spør, roser jeg maten. Å kritisere maten når man spiser hos andre er utrolig frekt.

Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 10:22   #14
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det sier jeg ikke fra om.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 10:25   #15
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan godt kritisere min egen mat om noe ikke er som det burde, da forventer jeg at andre er ærlige og ikke sier at det var SÅÅÅÅ godt. Jeg kan godt takke nei til noe jeg ikke liker om det er no jeg virkelig missliker. Når maten er veldig spesiell spørres det jo også.

F,eks rakfisk, spekesild osv. I familien vet jeg jo om noen er allergisk mot noe, og da unngår jeg den ingrediensen blandet inn med annet. Men jeg følger da ikke med om lar noe passere.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 10:54   #16
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, nei, nei. Jeg sier ikke fra om jeg ikke er fornøyd. Ikke engang til min egen mann.

Eneste jeg kan se for meg å kommentere ville vært om maten jeg fikk servert var for sterk. Det kan være vanskelig å få i seg mat som er for sterk, da begynner man jo å hoste og svette og kave. Nå har det aldri skjedd meg annet enn på restaurant, men om det var hjemme hos privatpersoner tror jeg nok da jeg ville sagt at det beklageligvis var for sterkt, og at jeg ikke klarte å spise det. Svigermoren min gjorde det hos meg en gang, hvor hun måtte spe ut maten. Det syntes jeg ikke var frekt, vi har alle vår tålegrense for krydder.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 11:05   #17
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei jeg syntes det er normal høflighet å ikke kritisere maten når man spiser borte. Er det noe man ikke klarer, så kan man jo si i fra før man begynner spise da, sånn at verten skjønner hvorfor, om soppen ligger igjen. Men jeg ville ikke sagt noe om at det var for lite salt osv. Det syntes jeg er veldig uhøflig.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 11:15   #18
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei det gjør jeg ikke. Jeg spiser det jeg liker og lar det jeg ikke liker være. Spør de så svarer jeg ærlig
Vi fikk servert tomat og fetaost som starter når vi var på besøk hos en kamerat av sambo. Jeg spiser absolutt ikke fetaost og spiste da bare tomaten. Sambo kommenterte hvorfor (som en forklaring altså) og vertinnen ble litt sånn "uffda, burde jo laget noe annet da", men det kunne jo ikke hun vite. Hadde jeg vært vertinne så hadde jeg nok tenkt akkurat det samme Men altså, man kan jo ikke vite alt hva noen spiser og ikke liksom når det ikke er i familien

Gammel 20-03-10, 11:22   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Nei det gjør jeg ikke. Jeg spiser det jeg liker og lar det jeg ikke liker være. Spør de så svarer jeg ærlig
Vi fikk servert tomat og fetaost som starter når vi var på besøk hos en kamerat av sambo. Jeg spiser absolutt ikke fetaost og spiste da bare tomaten. Sambo kommenterte hvorfor (som en forklaring altså) og vertinnen ble litt sånn "uffda, burde jo laget noe annet da", men det kunne jo ikke hun vite. Hadde jeg vært vertinne så hadde jeg nok tenkt akkurat det samme Men altså, man kan jo ikke vite alt hva noen spiser og ikke liksom når det ikke er i familien

Nettopp derfor spør jeg som sagt alltid på forhånd hva gjester ikke liker før jeg får dem på middag. Med mindre folk kommer spontant da, men det går jo oftest greit å mikse sammen noe alle kan spise.

Gammel 20-03-10, 11:29   #20
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neih!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:13.