Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er tilstrekkelig frokost

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-10, 12:18   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er tilstrekkelig frokost

Snuppa ligner på pappaen sin og er ikke så glad i mat på morgenkvisten. Jeg er a-menneske og spiser gjerne en skikkelig stor frokost. Jeg er også opplært til at frokosten er dagens viktigste måltid.

I håp om å få i snuppa i hvert fall litt, så tester vi ut alternative frokoster. For øyeblikket synes snuppa at gulrot er en passende frokost. Synes du at en middels stor gulrot er tilstrekkelig som frokost?

Hva spiser dine unger til frokost og i hvilke mengder?

Gammel 23-03-10, 12:21   #2
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er tilstrekkelig frokost

Jeg er fornøyd om han spiser noe til frokost, i en periode fra størsten var 4-5 år spiste han sjelden eller aldri noe (bare yoghurt som ble spist). Heldigvis så har det ordnet seg og nå spiser han som regel en brødskive. Men så lenge han spiste enorme mengder til lunsj har jeg ikke brydd meg så mye med det.

Gammel 23-03-10, 12:23   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldstemann spiser Cheerios og litt banan, også drikker hun juice eller smoothie. Av og til knekkebrød.

Gammel 23-03-10, 12:23   #4
Myrull
i Morgentåkedalen

Myrull sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Mine spiser frokost i barnehagen. Jeg hadde aldri kommet meg på jobb i tide uten...

De har med hver sin nisteboks med to brødskiver og litt varierende tilbehør. Av og til et knekkebrød, av og til en svele eller lapper, tørket frukt, rosiner, agurkstaver, eplebåter, kiwiskiver, tomatskiver, biolaflaske etc etc etc. Stort sett spiser de opp maten sin, men eldste (5) er konsekvent den som spiser minst.

Jeg tror ikke mine hadde spist like mye frokost hjemme som de gjør i barnehagen. Hjemme somler eldste hemningsløst og de to yngste er mest opptatt av å tulle med hverandre. En veldig dårlig match med en usannsynlig morgengretten mor...

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 12:24   #5
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg klarer ikke spise før det har gått et par timer selv, og har en sønn som er lik. Jeg er glad hvis jeg får noe i han i det hele tatt før skolen, og går på akkord med de fleste prinsipper for å få det til. For tida går det i en knøttliten porsjon med Crüsli solfrokost ...

Gammel 23-03-10, 12:24   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En gulrot er i hvert fall bedre enn det seksåringen min spiser, dvs. ingenting. Hun hater frokost og spiser det ikke. Kun i helgene eller hos besteforeldrene vil hun ha, da er det alltid kokt egg. Jeg koker egg hver dag uansett, for 2-åringen spiser 3-4 hele kokte egg hver morgen, så han er det ingen problemer med på den fronten. Men hun spiser maks 2-3 teskjeer egg til nøds, som regel vil hun ikke ha noe.

Det er ikke morgen-SFO her så det er ikke noe alternativ å spise frokost der heller.

Gammel 23-03-10, 12:31   #7
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Ei skive, litt mer eller litt mindre. Jeg vet ikke nok om næringsinnhold og sånne ting til å vurdere gulrot som not til frokost, men når har de lunsj i barnehagen? Har du snakket med dem om hun virker gretten før måltidet? Spiser hun mye da? Jeg ville tro at det har noe å si.

Gammel 23-03-10, 12:39   #8
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

To brødskiver eller knekkebrød går som regel ned. En skive med mamma og en med pappa når han står opp (mannen står opp når jeg drar). Slik får han god nok tid til å spise.

Gammel 23-03-10, 12:56   #9
iana
safariqueen

iana sin avatar

iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Her spiser alle frokost. Ved bordet på kjøkkenet. 1 skive/1 knekkebrød/1 skål med frokostblanding. Ungene er vant til å spise frokost og det går veldig greit å få i dem litt mat før de drar.

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 12:58   #10
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er en halv yoghurt godtkjent som frokost. Jeg hadde nok sagt at en gulrot også dugde.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 13:08   #11
Left
Passiv

Standard

Hvis en gulrot er det eneste hun vil ha, og alternativet hadde vært null hadde jeg glatt latt mine få gulrot.
Her spises det fra en halv til en hel brødskive, av og til en banan og en yoghurt, av og til frokostblanding, da fortrinnsvis Cheerios her også. Storebror forkynte at han hadde begynt å like Havrefras, så da blir det antakelig det neste gang vi kjøper. Innbiller meg at det er litt sunnere, uten at jeg vet det.

Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 13:09   #12
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Storesøster er som meg, veldig dårlig på frokost.
Hun spiser frokost på SFO. Da har det gått noen timer siden hun sto opp og matlysten er større. De gangene det ikke er mulig ordner jeg havregrøt til henne. Det syns hun er godt, så hun spiser mere enn om hun skulle fått skive.

Selv kan jeg stå opp i 7 tiden, men ikke få matlyst før rundt 11.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 13:11   #13
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Min spiser bittelitt Cherioos og et glass juice (som han svelger ned vitaminer og omega-oljer i pilleform med). Frokosten er alltid en liten kamp, men jeg har en regel om at vi må ha noe i magen før vi forlater huset - om enn bare et par skjeer frokostblanding eller et par skiver av ei rista brødskive med smør.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 14:30   #14
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke noe frokostmenneske selv. Jeg kunne godt hatt lunsj som dagens første måltid, for mat tidligere på dagen smaker stort sett pøkk.

Poden er nok mer lik faren, og spiser omtrent en skive til frokost, og gjerne litt frukt før vi går i barnehagen. (Vi har lange morgener. Han spiser frokost sammen med gubben i 6-tiden, og frukt sammen med meg i 9-tiden.)

Gammel 23-03-10, 14:38   #15
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Her spiser alle (barna) frokost ved kjøkkenbordet. En brødskive med pålegg, eller ofte to. Juice som drikke og av og til noen biter av frukt. Jeg er veldig glad for at barna har som vane å få i seg dette måltidet, for selv har jeg sviktet meg selv når det gjelder frokost i hele mitt liv.....

Her gjør altså ikke podene det samme som rollemodellen.

Gammel 23-03-10, 15:10   #16
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi får ikke jentene til å spise brødmat til frokost, så begge spiser musli med melk, corn flakes med melk eller havregrøt i stedet.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 15:20   #17
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gulerot hadde blitt godkjent her...men det har sammenheng med at barna generelt er lite glade i mat

Idag var frokosten 1 yoghurt og 1 banan på eldstemann, bare 1 yoghurt på mellomstemann.

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 15:23   #18
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det vikrtige med frokost er å få igang systemet og la kroppen begynne å jobbe er det jo greit med bare bittelitt av ett elelr annet.
Om man mener at frokosten skal gi energi helt fram til lunsjtider, så er en halv gulrot litt lite.

Jeg må ha skikkelig frokost, hvis ikke virker jeg ikke i det hele tatt. Poden spiser muligens en halv skive, eller noe slikt.

Gammel 23-03-10, 15:31   #19
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Gutta spiser stort sett bare en yoghurt, evt. med litt barnflakes oppi, Ruska spiser havregrøt sammen med pappan litt senere før de to drar.
En middels gulrot hadde blitt godtatt her, i allefall for guttas del som ikke er særlig matglade på morgenen. I helgene spiser de senere og da spiser de masse !

Gammel 24-03-10, 15:28   #20
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Her må alle ha en bolle med gryn før de går ut. Hvis det er lite stemning for mat hjemme, får de med seg gryn i barnehagen. De får da ikke leke før gryn er inntatt. :streng mor:
Gryn består av havre, melk og ørlite oboy istedet for sukker.
Hvis Tassen hadde fått lov hadde han levd på denne dietten.
Vi kaller retten; pappagryn, da faren alltid har spist dette. Mammagryn er alt annet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:07.