Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Touch-metoden

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-10, 17:26   #1
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Touch-metoden

Yepp.. kan du den?

I 1985 lærte eg "touchmetoden" i Maskinskriving i 9. klasse. Det var mitt valfag, og vi lærte å skrive adresselappar til postpakkar og slike ting

Det som var VELDIG nyttig var touchmetoden. Vi skreiv på gamle skrivemaskiner (ikkje elektriske ein gang), og prinsippet går på at ein skal kunne bruke alle ti fingrane, og kvar finger har ansvar for nokre bestemte bokstavar. Ein skal kunne skrive utan å sjå på tastaturet.

Eg har greid å holde dette vedlike. Eg skriv mykje brev i jobben, og hamrar fort og gale med alle fingrane på tastaturet. Fleire av mine kollegaer har kommentert at eg er i stand til å snu meg mot dei når dei kjem i døra, men at fingrane mine held fram å skrive medan eg fullfører setningen.

Er touchmetoden heilt ut eller? Kva lærer folk nå, og kor lærer ein det? Er det fleire enn meg som praktiserer dette?

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 17:28   #2
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Touch-metoden

Jeg lærte touchmetoden på videregående, i økonomi/EDB-timene. Det er som å sykle. Når du først kan det, så sitter det. Noen år senere gikk jeg et sekretærkurs hvor vi også lærte touch, altså de av oss som ikke kunne det fra før. Jeg fikk sekser på touchprøven.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 17:28   #3
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri lært meg det. Har min egen variant. Det hadde sikkert vært ok å kunne det selv om jeg vet hvor alle tastene er uten touch.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 17:28   #4
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Japp, jeg har touch-metoden inne og får stadig kommentarer på at jeg skriver fort, og uten å se på skjermen/tastaturet

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 17:29   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker touch. Hadde maskinskriving i 9. klasse. Det var vel i 1988/1989. Hadde elektriske maskiner.

Gammel 29-03-10, 17:31   #6
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde maskinskriving i valgfag i 9. klasse, ufrivillig. Jeg ville heller ha mopedreparasjon, men mamma bestemte at maskinskriving var mer nyttig. Jeg må jo innrømme at jeg har hatt god nytte av å kunne touchmetoden. Men hvis jeg hadde lært å reparere mopeder hadde jeg kanskje brukt det også.

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 17:33   #7
Medusa_83
Nybegynner

Medusa_83 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bærum
Medusa_83 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Lærte touch i sjetteklasse med et dataprogram Det var vel i 96, det da, og bruker fortsatt metoden. Kan vel aldri bli ut med touch?

Medusa_83 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 17:35   #8
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har aldri lært touch og innbiller meg at jeg hadde spart inn ÅR av utdannelsen min hvis jeg hadde kunnet det. Jeg skriver ganske raskt likevel da, men bare med to-tre fingre, og jeg er avhengig av å se på tastaturet.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 17:38   #9
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Jeg lærte touch-metoden på videregående og den sitter enda. Praktisk.

Gammel 29-03-10, 17:40   #10
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Nei. Jeg skriver likevel raskere enn de fleste touchbrukere jeg kjenner.

Gammel 29-03-10, 17:50   #11
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lærte touch i førsteklasse på videregående, og bruker det fortsatt. Dog bare med ni fingre, men jeg skriver farlig fort.

Gammel 29-03-10, 17:54   #12
Blånn

Blånn sin avatar

Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker touch-metoden, men jukser litt med de ytterste tastene på høyre hånd om jeg ikke konsentrerer meg. Spesielt backspace blir feil. Burde egentlig øve det skikkelig inn... Ja, ja. Skriver i allefall rimlig raskt, men ikke superraskt. Lærer 5. klassingene mine touch.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 17:59   #13
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp.

Hadde maskinskriving med frk. Isaksen som valgfag i niende klasse(i 1978/79).
Rist - på plass, med alle bokstavene tapet over i et fargesystem og de som ikke kunne la væreå kikke på tastaturet fikk en skjerm over.

Gammel 29-03-10, 18:00   #14
Muskat

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har aldri lært touch, men jeg skriver uten å se på tastaturet uansett. Jeg bruker alle ti fingrene når jeg skriver tror jeg. Eller muligens ikke venstre tommel når jeg tenker meg om. Hva bruker man den til da, annet enn alt-tasten?

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 18:08   #15
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skriver med touch - og synes det er genialt. - Og jeg skriver raskt. Mannen skriver med kråketær - han skriver ganske raskt han også.

Gammel 29-03-10, 18:10   #16
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Jeg har aldri lært touch, men jeg skriver uten å se på tastaturet uansett. Jeg bruker alle ti fingrene når jeg skriver tror jeg. Eller muligens ikke venstre tommel når jeg tenker meg om. Hva bruker man den til da, annet enn alt-tasten?

Begge tomlene skal hvile på "spacetasten, men når du sier det, så bruker jeg den veldig lite jeg og - men brukte den nå når jeg skrev tankestrek, f.esk. (eller, brukte den til å tykke på space-knappen FØR jeg trykket på tankestreken.

Gammel 29-03-10, 18:13   #17
Libra

Libra sin avatar

Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Lært og bruker touchmetoden ja. Lærte den på den gamle måten med skrivemaskin og plate over hendene slik at det var kul umulig å jukse. Hadde maskinskriving både i 9.klasse og 1. året på handel&kontor.

Som noen andre her sa, det er som å sykle har du først lært det sitter det i fingrene. Utrolig irriterende for kollegaer som driver med apestreker som å flytte om på bokstavene på tastaturet.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 18:27   #18
star
bits and pieces

star sin avatar

Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Lærte touchmetoden i 1.klasse på videregående og den sitter i ja. Får også kommentarer på at jeg skriver fort utenå se på skjermen

Gammel 29-03-10, 18:38   #19
Finni

Finni sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Jeg har ikke lært touchmetoden på skolen, men bruker den likevel.
Lurer egentlig på hvor jeg har lært den :???:

Gammel 29-03-10, 18:46   #20
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Skrivemaskinvalgfag i niende.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:18.