Middagsplanlegging og besøk av små venner
Jeg vil gjerne sette opp en middagsplan, det vil hjelpe oss i forhold til å ha ting vi trenger i hus, samt at det er lettere å innstille seg på f.eks. fisk om det er fastsatt (det er gjerne ikke førstevalget når man kommer sliten, trøtt og sulten fra jobb her i huset nemlig. ).
Men så har det seg slik at det ofte blir med små venner på besøk fra skole og barnehage da. Alt fra 1 til 4 ganger i uken. Da er det ikke alltid jeg har nok av det som er planlagt, så planer må omrokkeres. Også er det også en av disse gode vennene som ikke kan spise alt pga diverse intoleranser, så da er det litt hensyn å ta. Veldig ofte så ender det med kyllingnuggets og pommes frites, lapskaus med kjøttdeig, pizza med foretrukket fyll, og noen ganger pølser når disse er med hjem. Men nå er det altså så ofte det er besøk her at vi må ha litt mer variasjon på disse dagene også.
Også er det det med mengder da...et par av disse vennene kunne nok spist oss ut av huset (les: 14 nuggets til en av guttene i går), mens andre er litt slik "liker-ikke-noe-pirker-litt-i-alt". Slik at det er vanskelig å alltid legge inn en porsjon ekstra hver dag også i tilfelle noen er med hjem. Og andre dager er det jo mine barn som er borte fra matbordet så da blir det mer rester enn planlagt.
Hvordan gjør dere andre det? Gode tips til mat som alle liker? Hva med de som ikke tåler melk, mel og egg? Også må det altså være enkelt for vi er hjemme fra jobb og skole kl 16.30 og barna blir typisk hentet kl 19. Og på den tiden skal det lages mat, spises, spilles og lekes litt ute og inne. *stressa*