|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Trøtt
|
![]() [Hage] Kjøkkenhage for nybegynnereVi er sylferske på hagefronten, men jeg har lyst til å lage en liten kjøkkenhage i en del av hagen, så Mini og jeg får prøve oss litt og kan ha noen prosjekter. Kjøkkenhagen vår blir 1-3 meter bred, og et par meter lang. Hva er greie ting å starte med, er det enkelte ting som det er lettere å lykkes med enn andre?
![]() |
#3 |
villende
|
![]() Sv: Kjøkkenhage for nybegynnereJordbær! Du kan plante ut flerårige jordbær nå. Jeg har nettopp satt ut åtte markjordbærplanter. De er remonterende så du får bær hele sommeren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Trøtt
|
![]() Sv: Kjøkkenhage for nybegynnereJepp, første skritt er å måle opp bedet, fjerne gresset, grave opp den jorda som er og blande den med matjord. Deretter tenker jeg at jeg må planlegge arealet, hvor jeg skal ha hva, og så plante og så! Skal se om jeg skal så noe i melkekartonger allerede nå. Gulrot skal jeg så i frøbånd, jordbær i planter men ellers blir det fvel frø?
![]() |
#6 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kjøkkenhage for nybegynnereSukkererter. De lykkes til og med jeg med.
![]() |
#7 |
Aktiv
Medlem siden: Mar 2010
![]() |
![]() Sv: Kjøkkenhage for nybegynnereJeg har foreløpig ingen kjøkkenhage, men jeg ønsker meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Kjøkkenhage for nybegynnereJeg anbefaler gulrotfrø på bånd. Da slipper man å tynne ut og gulrøttene kommer opp i perfekt avstand. Squash er også morsomt. De blir gigasvære om de får lov. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
trøtt
|
![]() Sv: Kjøkkenhage for nybegynnereJeg vil lage gulrotbed, sikkert med et par ting i tillegg til gulrøtter...
![]() |
#10 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Kjøkkenhage for nybegynnereDet er ikke så veldig lunt hos meg, men det vokser godt okke som. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bare sær
![]() Sv: Kjøkkenhage for nybegynnereMynte er også skumle greier.
![]() |
#12 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere
Ja, men de funker bedre i krukker, for på marka ligger de og råtner når de kommer i kontakt med jorda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Kjøkkenhage for nybegynnereHvor dypt må man forresten grave, og hvordan avgrense området? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Trøtt
|
![]() Sv: Kjøkkenhage for nybegynnereJeg har tenkt å måle opp og plassere en pinne i hvert hjørne og dra en streng mellom, for å få det rett, og lage ett slags "gjerde". Hvor dypt? Aner ikke. VI har ny hage, bare fire år gammel, så det er ikke mer enn 15 cm dypt her. Graver nok opp det og blander med god jord. (som jeg må kjøpe)
![]() |
#15 |
navnet sjemmer ingen
Hm. Det har jeg ikke opplevd. Våre blir kjempesvære og den ene ble kastet i går. Nesten to år gammel. Da var den begynt å råtne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kjøkkenhage for nybegynnereHva som er lett er litt avhengig av jord og slikt. Vi har fryktelig leirete jord på parsellen vår, og får nesten aldri til rotfrukter som gulrøtter og reddiker, jorda er rett og slett for hard. Jeg har hatt hell med å så gulrøtter inne, også rett og slett plante de ut.
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
Neida, du bare legger en planke under. De rekker ikke å råtne før de er spisemodne hos oss.
![]() |
#19 |
Trøtt
|
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kjøkkenhage for nybegynnereVåre taktikk har i mange år vært å ha masse forskjellig, slik at vi garantert lykkes med noe.
![]() |
|
|