Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Holdbarhet på bilsete?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-10, 20:28   #1
kiki
Bør lage seg en tittel selv

kiki sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Holdbarhet på bilsete?

Er det noen som vet hvilken "holdbarhet" det er på baby-bilseter? Jeg har hørt både 5 og 9 år, da pga at plasten forringes og blir sprø.

Jeg har en bilstol som var ett år da storebror brukte den, så den er nok nærmere 5 år nå. Jeg tenkte at søsteren min, som venter barn i oktober, kunne få den. Men dersom grensen er 5 år vil jeg jo ikke gi den videre.

Noen som vet?

Gammel 20-04-10, 20:31   #2
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Holdbarhet på bilsete?

Jeg mener å ha hørt fem. OG det hadde noe med isoporen og plasten å gjøre. At det blir sprøtt. Ville ikke gitt bort et så gammele sete, men det er nå meg.

Gammel 20-04-10, 20:34   #3
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For babysetene skal max brukstid visstnok være 5 år. For barnesetene anbefaler TT at setene ikke er eldre enn 5 år når de tas i bruk, siden de brukes en stund. Brukstiden er max 8-10 år.

Gammel 20-04-10, 20:36   #4
kiki

kiki sin avatar

kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Okay. Da er det nok for gammelt. Nei, jeg vil jo ikke gi bort et "så gammelt bilsete" dersom det er forgammelt, var derfor jeg lurte. Hadde holdbarheten vært 9 år, hadde det jo vært ok.

Gammel 20-04-10, 20:53   #5
kiki

kiki sin avatar

Standard

Jeg fant dette på TT:

Kjøpe brukt utstyr?

Jeg lurte på, foruten å forsikre seg om at det brukte barnesetet ikke har vært med i noen kollisjon/ulykke, hvorfor skal man ellers ikke kjøpe brukt barnesete?
Svar:
Det er ikke noe i veien for å kjøpe et brukt barnesete, hvis man som du sier forsikrer seg om at stolen ikke har vært med i en ulykke, at den ikke er for gammel, og at du får med monteringsanvisningen, slik at du er sikker på å få montert den riktig. Med ”ikke for gammel” mener vi ikke eldre enn ca fem år når du kjøper den, fordi du bør kunne bruke den i tre-fire år før den blir 8-10 år som er det vi mener er maks levetid for barnestoler. Årsaken er at det over tid kan oppstå en materialtretthet i plastmaterialene i stol som gjør den mer porøs og svekker de støtabsorberende evnene.

Det står ingenting om at babyseter holder kortere. Men jeg ser jo at de tenker på bilstoler for eldre her da, i og med de mener det skal holde i 3-4 år.

Gammel 20-04-10, 21:10   #6
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra svenske NTF:

Sitat:

Livslängd på bilbarnstol
Hur länge kan man använda en bilbarnstol innan den blir för gammal?
Svar:
Man brukar beräkna att en bilbarnstol har en livslängd på ungefär 10 år. Det bör dock inte vara äldre än ca 5 år då det tas i bruk av ett nytt barn.

För ett babyskydd är livslängden något kortare, mellan 5 och 7 år.

När bilbarnstolen åldras finns risk för att materialet blir sprött och kanske inte kan garantera samma säkerhet vid en eventuell krock.

Om bilbarnstolen varit med om en olycka ska det kasseras direkt, oavsett skick.

Gammel 20-04-10, 21:14   #7
kiki

kiki sin avatar

Standard

Takk!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:45.