|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ser lyst på livet
|
![]() Taushetsplikt og opplysningspliktLærere, leger, sykepleiere, førskolelærere etc har taushetsplikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Taushetsplikt og opplysningspliktJeg er ikke veldig godt inne på lovverket(selv om jeg ganske sikkert burde være det), men jeg har opplysningsplikt når barnevernet ber om opplysninger ang enkeltbarn og da oppheves taushetsplikten. Jeg har også opplysningsplikt dersom jeg har mistanke om omsorgssvikt.(jeg er førskolelærer)
Nå også med avatar ![]() Sist redigert av polarjenta : 22-04-10 kl 19:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Vaklende
|
![]() Sv: Taushetsplikt og opplysningsplikt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Taushetsplikt og opplysningspliktDu skal vel bare være bekymret for å melde bekymring? Så er det barnevernet som skal sjekke ut en eventuell omsorgssvikt? |
![]() |
![]() |
#7 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Taushetsplikt og opplysningspliktDe gangene det har oppstått situasjoner hvor man vurderer det dithen at man bør kontakte barnevernet er det som regel ganske alvorlig. Vi har også mulighet til å kontakte barnevernet anonymt og diskutere en evt sak og få råd.
![]() |
#8 |
Vaklende
|
![]() Sv: Taushetsplikt og opplysningspliktBarneombudet sier de har flere henvendelser om dette:
(lenke) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mistanke om mishandling eller andre former for alvorlig omsorgssvikt.
![]() |
#11 |
prokrastinator
![]() Sv: Taushetsplikt og opplysningspliktBarnehageloven har cirka samme formulering som helsepersonelloven.
![]() |
#12 |
frakoblet
|
Offentlige myndigheter har opplysningsplikt til barneverntjenesten når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt eller når et barn har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker.
![]() |
#13 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Taushetsplikt og opplysningspliktMen som pedagog ringer man jo ikke inn en bekymring sånn helt av seg selv. Det må jo diskuteres med rektor/styrer også tar skolen/barnehagen det videre derfra. Sånn at man ikke skal sitte der og definere alene, mener jeg.
![]() |
#14 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Taushetsplikt og opplysningspliktJeg synes formuleringen er veldig uklar og forutsetter nærmest en vurdering melderen ikke nødvendigvis har kompetanse til å gjøre. Jeg tror neppe noen ville fått refs dersom det viste seg å ikke være alvorlig omsorgssvikt eller om en bekymringsmelding blir henlagt som grunnløs, all den tid man jo ønsker at terskelen ikke skal være for høy. Dermed synes jeg formuleringen bør forandres og at man ved gjentatte "grunnløse" meldinger (som f.eks. ting som bør løses i et vanlig barnehage/skole-hjem-samarbeid eller der andre instanser er mer aktuelle) heller kan satse litt på informasjon.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
frakoblet
|
![]() Sv: Taushetsplikt og opplysningspliktJeg syns ikke nødvendigvis formuleringen er veldig uklar, med mindre man går inn og sier konkret hva som ligger i "alvorlig omsorgssvikt". Og det blir nok vanskelig i en lovtekst. "Alvorlig" er viktig å ha med, ellers vil det være uklart når meldeplikten utløses. Det meldes altfor lite fra offentlige instanser!
Nei, en melding bør i første rekke gå gjennom leder. Men dersom leder nekter, har en pedagog likevel et selvstendig ansvar for å melde.
![]() |
#16 |
weird
Men kan ordet "alvorlig" være en medvirkende faktor til at det ikke meldes nok? Altså at noen ser at noe er galt, eller har en magefølelse som sier at "det er noe med den ungen", men er usikre på om det er alvorlig nok?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
prokrastinator
Nettopp det at det meldes så lite (bortsett fra fra politiet, de er flinke), tyder vel på at det er uklart når meldeplikten utløses?
![]() |
#18 |
weird
![]() Sv: Taushetsplikt og opplysningspliktOrdet "alvorlig" forutsetter jo at melder må foreta en vurdering han eller hun kanskje ikke har kompetanse eller innsyn nok til. Og da tror jeg det fort kan bli feilvurderinger underveis som i verste fall fører til at barnet ikke får den vurderingen h*n har krav på. For det er jo det det handler om. Barnets rettigheter. Og jeg mener at når man skal vurdere noe så viktig som hvilken omsorg barnet lever under så bør barnet ha krav på at dette skal være en vurdering foretatt av noen som har kompetanse til det. Vi voksne krever jo rett som det er korrekt kompetanse fra de som skal vurdere ting som gjelder oss selv. Gjerne på spesialistnivå. Helse, juridiske rettigheter osv. Vurderingen av noe så viktig som et barns oppvektsvilkår er noe som bør kvalitetssikres, og her synes jeg en lovtekst som legger opp til at melderen, uansett kompetanse, skal ta del i vurderingsarbeidet som avgjør om barnet får hjelp (eller om barnevernstjenesten gjøres oppmerksom på at et barn kan trenge dem i det hele tatt) er veldig uheldig.
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
frakoblet
|
![]() Sv: Taushetsplikt og opplysningspliktOrdet "alvorlig" kan kanskje være med på at det ikke meldes nok, men jeg er også usikker på om folk flest vet hva som ligger i "omsorgssvikt"? En melder må uansett foreta en vurdering før man gjør en henvendelse til barneverntjenesten, men man skal ikke ha bevis på om det er omsorgssvikt. Mistanken er nok. Det kan kanskje være nødvendig å justere på lovteksten for å klargjøre?
![]() |
#20 |
weird
![]() Sv: Taushetsplikt og opplysningspliktEnten det eller bedre opplæring i hva lovteksten betyr?
![]() |
![]() |
![]() |
|
|