|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
seru
|
Er det noen her som har vært vertsfamilie for utvekslingselev?Eller vurdert å bli det? Jeg og mannen har snakket litt om at det kan være aktuelt noen år fram i tid og det hadde vært spennende å høre andres erfaringer og hvilke utfordringer dere eventuelt støtte på. Hvilke organisasjoner kan anbefales? Er det noen en bør holde seg unna? Fortell!
|
|
|
|
#4 |
|
Peppy!
|
Sv: Er det noen her som har vært vertsfamilie for utvekslingselev?Vi var vertsfamilie for en jente da jeg selv var 16, så jeg vet jo litt om å ha en slik "søster" i hus da. Det var lærerikt, på flere måter. Men stort sett bare positivt. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er det noen her som har vært vertsfamilie for utvekslingselev?Angående organisasjoner så aner jeg ikke hvem som er bra nå, i og med at det er snart 20 år siden jeg var i USA (
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Er det noen her som har vært vertsfamilie for utvekslingselev?Vi har hatt to elever fra Australia, hver av dem bodde hos oss et år. Den dag i dag har vi kontakt med dem og det var utelukkende en positiv opplevelse. Selvsagt var det tilpasninger på grunn av kulturforskjellene og ikke minst språket som var en utfordring for elevene. Jeg vil anbefale det på det varmeste. |
|
|
|
#7 |
|
trenger lading
|
Sv: Er det noen her som har vært vertsfamilie for utvekslingselev?Da jeg bodde i USA for "noen" år siden hadde vi utvekslingsstudent faktisk fem ganger.
|
|
|
|
#8 |
|
Textrovert
|
Sv: Er det noen her som har vært vertsfamilie for utvekslingselev?Jeg reiste med ASSE til USA i 1987, og jeg kom til verdens beste familie. Skolen og nærmiljøet ellers var grøsselig. Mørkeblått bondeland der alle var skeptiske til alt nytt. Til og med meg, som tross alt var norsk. Snodig, siden de ynder å kalle seg "The Norwegian capital of the USA". Jeg mistrivdes på skolen, og følte meg mye alene, MEN familien min var topp. På et tidspunkt ønsket jeg å bytte skole for å oppleve litt større forhold, men da jeg fikk vite at jeg da måtte bytte familie, så var jeg ikke interessert. Jeg kalte vertsforeldrene mine mom&dad, og jeg hadde en vertssøster som var like gammel som meg. Jeg følte at Dad var mer far for meg enn det pappa og stefaren min hadde vært til sammen, og jeg følte et større søskenbånd mellom meg og vertssøsteren min enn jeg noensinne har følt til mine egne søstre. De brydde seg om meg 100 %, selv om jeg og vertssøsteren ofte kranglet så busta føyk og jeg på mange måter var en egoistisk tenåring.
|
|
|
#9 |
|
trenger lading
|
Sv: Er det noen her som har vært vertsfamilie for utvekslingselev?Det er ganske klart at kjemien må passe ja. Det var nok en fordel for iallefall den norske og svenske jenta som var hos oss at min mor kunne snakke norsk med de. (Men det var ikke mye norsk som ble pratet da, siden jeg og min bror så å si bare pratet engelsk da)
|
|
|
|
#10 |
|
Textrovert
|
Sv: Er det noen her som har vært vertsfamilie for utvekslingselev?
Fåglarna vet. Jeg husker ikke noe av akkurat det. Jeg hadde ikke flydd siden jeg var bitteliten og ante ikke noe om prosedyrene eller noe, men det må ha vært noen der som geleidet oss videre, ja. Jeg kan forresten fortelle deg hvilken dato det var. Det var den 16. august 1987. Jeg reiste med et Nortwest Airlines-fly, akkurat samtidig som dette skjedde. Jeg husker jeg leste om det i avisen dagen etterpå, og allerede da skjønte jeg at vertsfamilien min kom til å bli bra, for vertsmoren min kom bort til meg og sa "I can tell you read the newspaper", og det var så godt å se at hun kunne lese meg allerede første døgnet.
|
|
|
#11 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Er det noen her som har vært vertsfamilie for utvekslingselev?Jeg har vært utvekslingselev og hatt noen boende hos oss da jeg selv var ungdom.
|
|
|
|
#12 |
|
Textrovert
|
Sv: Er det noen her som har vært vertsfamilie for utvekslingselev?
Jeg hadde det ganske kjipt hjemme, så jeg hadde sikkert syntes at enhver familie var en forbedring. Men jeg tror at dersom man er "godt vant" hjemmefra, så vil en annen type familieliv, andre vaner og andre regler, ofte være vanskelig å forholde seg til. Sønnen min ønsker å være utvekslingsstudent i Japan. Jeg håper det blir noe av det, for han vil ha så utrolig godt av å oppleve en annen hverdag.
|
|
|
#13 |
|
trenger lading
|
Sv: Er det noen her som har vært vertsfamilie for utvekslingselev?Etter jeg skrev innlegget mitt kom jeg plutselig på å prøve å finne den ene "storesøstra" mi på facebook... Jeg har bare vært en liten stund på facebook, men tenkte jeg kunne søke på henne, med det navnet hun hadde da. Fant bare ei med det navnet, og hun lignet litt (men hadde solbriller på profilbildet sitt...).
|
|
![]() |
|
|