|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Sviiisj!!
|
![]() Plante ut nå, eller vente litt til?Jeg har kjøpt to klematis som jeg skal plante ut. De har fått litt blader. Det er ikke meldt nattefrost den neste uka, men til helga skal det bli litt kaldere, ned mot 0 grader om natta. Skal jeg ta sjansen på å plante dem ut? Den ene har angivelig blomstringstid fra mai, og da bør den vel få tid til å komme i jorda i god tid først, eller?
![]() |
#3 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?Det er litt tidlig enda. Så noen anbefallinger i avisa om å vente litt siden våren hadde vært så kald |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?
Gjelder ikke det sommerblomster, og ikke planter som kommer igjen år etter år? Klematis må jo tåle vinter.
![]() |
#5 |
Wooohhoooooo
![]() Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?Jeg har plantet noe ute, men bare stemor.
![]() |
#6 |
Nytt år, nye muligheter
|
![]() Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?Eh, jeg skjønner forresten ikke helt hva jeg gjør i denne tråden som rådgiver. Jeg er en katastrofe med blomster og planter
![]() |
#7 |
stille
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?Klematisen min har stått ute i potte - sløvt dekket til - i hele vinter.
![]() |
#9 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?Takk for svar, dere! Da tar jeg sjansen. Hvis telen har trukket seg tilbake, da.
![]() |
#11 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
![]() Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?Her venter vi til etter 17. mai
![]() |
#12 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?Jeg ville ikke plantet noe som helst i jorda nå. Jeg har satt ut en klatrerose i potten sin, og andre planter i potte. Noen tar jeg inn når det er meldt frostnetter. Jeg glemte det en natt og da døde et prakteksemplar. Jorda må bli varmere før noe plantes i den - 17. mai er en magisk dato her sørpå. Gartneriene dekker til de fleste plantene om natta enda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?Enig med Mei. Det er forskjell på å ha det i potte og plante det i jorden. Hør på meg, jeg har gått på mange blemmer.
![]() |
#15 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?Men hva med de plantene som vokser opp helt av seg selv på denne tiden av året? Hortensiaen, f.eks?
![]() |
#16 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?Nyplanting er skjørere enn overvintret plante, det er for tidlig å plante ut ny klematis nå. Vente til over 17. mai høres lurt ut, eller iallefall en uke eller to.
![]() |
#18 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?Planter herdes etterhvert som de har stått ute en stund. De venner seg gradvis til lave temperaturer. Å plante dem rett ut i kald vårjord er verken snilt eller lurt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?
Bære dem inn i boden...!
![]() |
#20 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?Jeg kan melde om at Miss Bateman-klematisen har begynt å få blomsterknopper. Jeg har altså ikke plantet den noe sted, den står på balkongen i den opprinnelige trange potten. Er det bra eller dårlig at den får blomster allerede? Den er jo bare 30-40 cm høy ennå. Vil den ikke stoppe å vokse når den får blomster? Er det noe jeg bør gjøre?
![]() |
|
|