Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lure måter å få i barna grønnsaker? Tips!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-10, 10:08   #1
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lure måter å få i barna grønnsaker? Tips!

Storebror på fem har plutselig fått for seg at han haaaaater løk og at han er allergisk mot fisk. Lykken i livet er makaroni med ketshup. Kanskje aller nødigst pølse. Kokte grønnskaer går ikke, men han er flink til å spise rå - så sånn sett er ikke dette et stort problem - men gutta kan jo ikke spise så meningsløs middagmat heller - så hvilke tips har dere for å lure inn grønnsaker i middagsmaten/annen mat?

Jeg kjører paprika og løk i blander før jeg blander det i sauser etc

( i går laget jeg Irmas fantastiske pølse med pasta, paprika og pesto - med alle grønnsaker blendet, ble dette ifg storebror kjempegodt - så det funket)

Andre tips?

Gammel 28-04-10, 10:14   #2
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lure måter å få i barna grønnsaker? tips!

Hos oss funket det å kalle det for "sjørøvermat" o.l., at alle kule sjørøvere spiser fisk, f. eks. Eller omvendt psykologi a la "du må ikke finne på å spise det salatbladet, du blir til en frosk eller skilpadde". Vi har noen grønnsaker igjen, men i løpet av siste året har han begynt å spise tomater, salatblader (enkelte typer) og paprika. Løk tar litt lenger tid, men går ned i sauser, finhakket.

Gammel 28-04-10, 10:22   #3
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

5 åringen vår spiser aldri løk, uansett hvor fin kuttet, løk mener jeg er noe som barn ofte kan oppfatte som mye sterkere/skarpere i smaken en voksne, så den ville jeg enkelt bare ventet med. (Han har siden han var baby og fikk det i babymat silt den ut og spist resten, når han var rundt året var det alltid mye utsilt mat på gulvet, 90% av dette var løk. )

Vi prøver å få han til å smake på ting, bare en liten bit, men det er ikke enkelt. Det som er viktig får vår gutt for at han skal spise noe av grønnsakene, er at de kommer alene. Har vi salat f.eks, så har vi de forskjellige ingrediensene hver for seg, så kan han plukke det han vil ha selv. Ofte spiser han tomatene først, så tar har agurk etterpå. Også kan vi gjerne ha dressing eller dipp til, der han ikke får det (som han elsker) uten å ha grønnsaker å ha det på/sammen med, ofte vil han dippe ikke blande. Det er viktig å la han bestemme selv hvor tilbehøret skal ligge og ting skal sjeldent være borti hverandre. Om vi legger ting "feil" kan det ofte skjere seg litt og han nekter å spise det.

Gammel 28-04-10, 10:28   #4
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ikke for å lure ting inn i maten.

Vi tilbyr grønnsaker til hvert måltid og han får velge dem han liker (samme gjelder faren)
Noen dager blir de spist og andre dager vil ha ikke ha dem

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 10:33   #5
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes luring er kjempelurt jeg
Mine barn tvinges ikke til å spise - vil de ikke ha, så får de vente til neste måltid (det er jo kveldsmat - og det er ikke så lenge etterpå) - de må smake. De kan godt få pjuske skjøre smaksløker, men jeg tror at smaksløkene har godt av å bli utfordet på nye smaker i blant - annet en ketshup, mener jeg.

Gulrot kan kanskje haes i brød om man lager selv.

Kona til jerry Seinfeldt har jo gitt ut en bok om temaet - den er av typen "sjokoladekjeks med most rødbeter" - Jeg har ikke behov for å dra det helt dit, men dog.

Gammel 28-04-10, 10:41   #6
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Løk har vi gitt opp her. Han liker ikke løk, så enkelt er det.
Ellers kan man jo male opp gulrot i pastasaus feks. Minigulrøttene som ligger i frysedisken slår også an her. Rå grønnsaker liker junior best, men brokkoli glir også ned. Han får salte og pepre dem litt selv. Vi har ofte kesam til, og det er stas å dyppe.
Har dere indisk mat noen gang? S elsker raita; agurk og tomat blandet i yoghurt. Nå er jo det mer av rå grønnsaker, men jeg tenker at det er jo ikke krise om ikke de smaker hele grønnsaksspektret med en gang.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 10:41   #7
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, blomkålmos er populært. Og av og til lager jeg potetstappe med både blomkål og litt gulrot i.

Gammel 28-04-10, 10:43   #8
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg sier jatakk begge deler. Altså både luring for å få i dem nyttige næringsstoffer, men det må ikke moses alltid. Av og til har de godt av å lære seg at maten smaker godt når den er litt chunky. Vi har ofte gryter/panneretter/wok med freste grønnsaker i. Da er det OK at de spiser det de liker.

Jenta vår hadde en ahaopplevelse med løk her om dagen. Den var i en slags kebab-sak, tynne tynne strimler. Hun spiste den ved et uhell. ' Å var dette løk - da liker jeg løk da jo'

Ofte synes jeg at freste grønnsaker smaker bedre enn de som er i hjelkokte.

Hvis man har sånn juicemaskin, kan en lage juice av alt av grønnsaker. Dette kan man kanskje putte litt av i en smoothie.

Ellers kan jeg tenke meg at grønnsaker man dyrker selv kan være spennende å smake på.

Gammel 28-04-10, 10:43   #9
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Angående ketchup må jeg forøvrig si at jeg er litt irritert på barnehagen. Vi hadde en stor diskusjon igår om hvorvidt vi kunne servere fiskepinner uten ketchup "for i barnehagen har de med ketchup". Vi fortalte at vi ikke synes ketchup hører sammen med fiskepinner, at man ikke trenger "drukne" all mat i ketchup og at vi spiser nok ketchup som det er. Jeg trodde "helvete" skulle bryte løs, og ble utrolig positivt overrasket da jeg så at junior behersket seg, svelget og sa "ok da. Det er godt likevel".

Gammel 28-04-10, 10:44   #10
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Løk har vi gitt opp her. Han liker ikke løk, så enkelt er det.
Ellers kan man jo male opp gulrot i pastasaus feks. Minigulrøttene som ligger i frysedisken slår også an her. Rå grønnsaker liker junior best, men brokkoli glir også ned. Han får salte og pepre dem litt selv. Vi har ofte kesam til, og det er stas å dyppe.
Har dere indisk mat noen gang? S elsker raita; agurk og tomat blandet i yoghurt. Nå er jo det mer av rå grønnsaker, men jeg tenker at det er jo ikke krise om ikke de smaker hele grønnsaksspektret med en gang.

Nei, det ikke noe problem i det heletatt - jeg tenker mest på å venne han til flere smaker jeg. Han spiser sikkert en boks med cherrytomater i uka, masse gulrot og agurk. Han er flink til å spise, han er glad i mat - men jeg tror at denne matgreia bunner i barnehagevenners fikse idéer og ikke en reell greie at det smaker fælt. Laks f.eks liker han ikke - og det respekterer vi selvfølgelig - vi har aldri laks til middag, rett og slett.

Gammel 28-04-10, 10:46   #11
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

For meg er ketchup en av verdens uløste mysterium. Jeg kan ikke forstå at det er godt - men jeg har ingen problemer med å servere det til endel mat (fiskepinner er en av tingene det serveres til her i huset da) - men altså: de får ikke sodd med ketshup på, liksom.

Gammel 28-04-10, 10:47   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knerten er en grønnsakhater. Grønnsaker er visstnok "blææh".

Derimot er han veldig glad i pasta bolognese - med rikelige mengder revet gulrot og sellerirot, løk og hvitløk.

Han er også glad i blomkål- og brokkolisuppe så lenge den serveres med bacon. Koker ett hode av hver av dem og kjører med stavmikser.

Da ser han ikke grønnsakene, og det er god mat. Altså er det ikke smaken det er noe galt med.

Gammel 28-04-10, 10:50   #13
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Knerten er en grønnsakhater. Grønnsaker er visstnok "blææh".

Derimot er han veldig glad i pasta bolognese - med rikelige mengder revet gulrot og sellerirot, løk og hvitløk.

Han er også glad i blomkål- og brokkolisuppe så lenge den serveres med bacon. Koker ett hode av hver av dem og kjører med stavmikser.

Da ser han ikke grønnsakene, og det er god mat. Altså er det ikke smaken det er noe galt med.

De er skrudd sammen som storebror.

Gammel 28-04-10, 10:54   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldste liker ikke sopp og løk. Og da mener jeg virkelig LIKER IKKE! Hun får omtrent anfall bare hun ser løk eller sopp. Irriterende, siden jeg liker å ha det i omtrent all slags mat.

Gammel 28-04-10, 11:07   #15
Ema
Bør lage seg en tittel selv

Ema sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Ema er populærEma er populærEma er populærEma er populærEma er populær
Standard

Storebror nekter å spise grønnsaker for det er visst noe av det verste man kan få i seg. Mens lillesøster elsker grønnsaker fordi tanten har sagt til henne at hun blir så søt av å spise det, like søt som hun selv er. Men jeg tror hun liker smaken også.

Ema er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 12:13   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare så det er sagt; vi serverer mye mat ungene ikke liker. Men det er alltid bare en del av måltidet og skal være mulig å plukke ut. De får lov til å ikke spise alt de får servert. Den eneste regelen er at det ikke er lov til å sutre.

Gammel 28-04-10, 12:14   #17
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Bare så det er sagt; vi serverer mye mat ungene ikke liker. Men det er alltid bare en del av måltidet og skal være mulig å plukke ut. De får lov til å ikke spise alt de får servert. Den eneste regelen er at det ikke er lov til å sutre.

Det er vår regel også, det er lov å legge til side det man ikke liker, eller ikke ta det på tallerken men vi skal ikke høre noe: liker ikke, det er ekkelt osv.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 12:18   #18
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Mine veksler litt i hva de liker og ikke liker, så jeg bare justerer innholdet i middagene deretter. De spiser det de vil ha.
Hvis rå grønnsaker er toppen, så ville jeg ha servert nettopp det,
men samtidig laget andre ting, sånn at barna hadde muligheten til å spise det også,
etterhvert.

Mine har hoppet av/på både paprika, sopp, tomat, squash og blomkål, men spiser alltid en del grønnsaker i sum,
akkurat hvilke, og i hvilken form, er jeg mindre opptatt av.

Gammel 28-04-10, 12:56   #19
konsulenten
Passiv

Standard

Moser grønnsaker i matmølle og blander i tacosaus, pizzasaus, gryteretter, supper osv. Den største grønnsakshateren her i huset elsker potetmos, og godtar både gulrøtter, kålrot og blomkål i potetmosen. Til og med brokkoli. Men løk er et problem, nytter ikke å lure inn som mos. Han merker det på smaken og liker det rett og slett ikke. Så jeg moser ikke løk lenger, det er bedre at bitene er så store at han kan plukke dem ut.

Ungene ser ut til å like rå grønnsaker bedre enn kokte, så det hender jeg deler grønnsakshaugen i to. En del koker med i middagen (til meg og mannen), mens en del skjæres i staver og serveres rå ved siden av (til ungene).

Det er også mye de godtar å spise om de får ketchup på, og det har jeg ingen problemer med.

Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 12:58   #20
Left
Passiv

Standard

Lager pastasaus med gulrot og løk som er kjørt i blender slik at det får suppekonsistens nesten. Da går det ned på høykant her.

Ellers er grønnsaker tilnærmet verdens undergang. Storebror må med jevne mellomrom smake, for han spiser verken rå eller kokte grønnsaker. Han spiste det frem til han var 1,5 - 2 år, da var det bom stopp med alt. Kan jo hende det går over... ved konf. alder eller noe.
Lillebror spiser alt som kan spises, heldigvis.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:32.