Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Charter til Egypt - galskap?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-10, 10:09   #1
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Charter til Egypt - galskap?

Mannen min har i alle år snakket om at han vil til Egypt, og det er det eneste stedet sekstenåringen har vist interesse for å reise, så nå har vi begynt å vurdere det som et mulig reisemål i sommer.

Men, altså, Egypt? Er det ikke nesten 40 grader der om sommeren? Og blir ikke ALLE syke? Vi vil se pyramidene, men hvor langt unna reisemålene ligger de? Jeg fant et billig og ok hotell i Hurghada, og det sto at "Kairo og pyramidene ligger også innen rekkevidde", men hva betyr "innen rekkevidde"?

Har noen gode erfaringer med Egypt? Dårlige?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 10:13   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Charter til Egypt - galskap?

Du må sjekke ut litt. Turistmålene ligger et stykke unna pyramidene, men det organiseres nesten alltid turer dit. Men de er ikke gratis. Jeg tror ganske sikkert at det er mulig å sjekke ut pris på dette på forhånd.

På resortene kan man klare seg helt fint uten å bli dårlig, men på turer til pyramidene må man være mer påpasselig.

Egypt står på vår liste over steder vi skal reise mens vi ennå har små barn. Det skal være fantastisk selv å snorkle, og det er vel selv din minste stor nok til nå.

Etter hva jeg har skjønt så er turiststedene i Egypt veldig turiststeder, så du må være veldig klar over at det er chartertur du drar på. Vi har lært oss å ikke være skeptiske til denslags.

Gammel 29-04-10, 10:13   #3
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har aldri vært der selv, men har mange bekjente som har vært på forskjellige steder og alle har vært veldig fornøyd etter turene sine. Jeg har ikke hørt noen som har vært misfornøyd. Ikke mye hjelp her, men tenkte det var verdt å nevne.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 10:15   #4
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Etter hva jeg har skjønt så er turiststedene i Egypt veldig turiststeder, så du må være veldig klar over at det er chartertur du drar på. Vi har lært oss å ikke være skeptiske til denslags.

Nå har jo jeg lyst til å dra på chartertur nettopp for å oppleve en chartertur, så for meg er det helt greit.

Gammel 29-04-10, 10:16   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egypt står på vår liste over steder vi skal reise mens vi ennå har små barn. Det skal være fantastisk selv å snorkle, og det er vel selv din minste stor nok til nå.

På vår liste står det over steder vi skal dra når Glitterbarnet blir eldre. Men det er fordi vi ønsker å dra litt rundt når vi først er der, se pyramidene, Alexandria, dra på ørkentur og cruise på Nilen og slikt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 10:27   #6
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker Egypt og har vært der flere ganger, men hadde aldri i livet reist dit om sommeren igjen. Juni, juli og august hadde ingen fått meg dit, og i alle fall ikke med unger. Var å så pyramidene og Kairo en gang i juli, og da var det nesten 50 grader ute i ørkenen. Godt vi hadde buss med aircondition med som ikke sto langt unna, for det ble kun korte turer ut. Museer var helt greit å gå på i juli, for de var ikke så varme. Jeg var overlykkelig over at vi bare var på dagstur da og det var deilig og komme tilbake til cruisebåten da etterpå.

Når de snakker om innen rekkevidde så må du regne med en 6 timers busstur en vei for å si det sånn.

De anbefaler jo at en vaksinerer seg før en drar til Egypt. Vi har ikke gjort det, men skulle jeg hatt med ungene så hadde de gjort det før vi dro. Vi har aldri blitt dårlige av maten så lenge vi har holdt oss unna uskrellede grønnsaker og salat og passet på at ting er godt kokt/stekt samt unngått isbiter og is kjøpt på gata i sånne boder.. Pengene er den største smittefaren der nede for å bli dårlig av, så antiback var i flittig bruk så fort vi hadde vært i nærheten av noe sånt.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 10:33   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

På vår liste står det over steder vi skal dra når Glitterbarnet blir eldre. Men det er fordi vi ønsker å dra litt rundt når vi først er der, se pyramidene, Alexandria, dra på ørkentur og cruise på Nilen og slikt.

Det ene utelukker ikke det andre.

Vi tenker en tur nå mens de er forholdsvis små hvor vi snorkler, dykker og er på standard charterferie, og så en tur senere hvor vi faktisk ser "det ordentlige Egypt" med pyramider, markeder i trange smug, cruise på Nilen osv.

Gammel 29-04-10, 10:37   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ene utelukker ikke det andre.

Nei, selvfølgelig ikke. Jeg er bare ikke så interessert i kun charterversjonen.

Gammel 29-04-10, 10:39   #9
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg kan gjerne ha en charterversjon av Egypt, så lenge jeg får med meg pyramidene. Gjerne noe annet også, men vi må ta hensyn til at vi har en sjuåring med oss.

Gammel 29-04-10, 10:39   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Nei, selvfølgelig ikke. Jeg er bare ikke så interessert i kun charterversjonen.

Det har jeg skjønt. Jeg er lat nok til å nyte 14 dager på en strand fullstendig uten spennende planer, men jeg har full forståelse for at mange kan synes det er kjedelig.

Gammel 29-04-10, 10:40   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg kan gjerne ha en charterversjon av Egypt, så lenge jeg får med meg pyramidene. Gjerne noe annet også, men vi må ta hensyn til at vi har en sjuåring med oss.

Nettopp der er jo Egypt et godt valg siden det visstnok er helt fantastisk å snorkle der.

Gammel 29-04-10, 10:42   #12
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært på såkalt pakkereise til EGypt, Hurghada for noen år siden. Tror det er 6 år siden nå om jeg ikke husker feil.
Mye mulig ting har blitt bedre, men den gangen syntes jeg flyplassen var et sant helvete og kaos.
Forsåvidt ok på hotellet vi bodde på, det vil si det hotellet vi byttet til. Det første var så ille at vi byttet umiddelbart. Dette lå i Hurghada sentrum. Syntes også det var ståkete og bråkete i sentrum.
En liten avsporing, ved alle minibanker i sentrum satt det til enhver tid to militære med maskingevær. Tenkte mitt mht kriminalitet.

Jeg skal mao ikke tilbake hit.
Det er sikkert andre steder i Egypt som er helt ok.

Gammel 29-04-10, 10:42   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det har jeg skjønt. Jeg er lat nok til å nyte 14 dager på en strand fullstendig uten spennende planer, men jeg har full forståelse for at mange kan synes det er kjedelig.

Jeg har veldig lyst til å snorkle der da, så jeg hadde nok villet ha noen dager på stranda også, altså. Jeg tror bare jeg hadde følt meg veldig trist om jeg var i Egypt uten å se pyramider. Jeg har interessert meg for egyptologi fra jeg var bitteliten, og var ganske overbevist om at jeg skulle bli arkeolog i mange, mange år.

Gammel 29-04-10, 10:44   #14
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Søstera mi var i Hurghada i juli. Det var VARMT, men de bodde i luksus og nøt nettene og bassengene. Juli er ikke tiden å dra for å se på ting i Egypt. Luxor er ekstremt og i Kongenes Dal kan det være 50 grader. Kairo er også drepende varmt i juli.

Jeg har vært to ganger i Egypt, i januar og i månedsskiftet februar/mars.
Sistnevnte tidspunkt var perfekt for sightseeing og også for bading.

Å reise med charter til Egypt er ikke galskap. Egyptiske resorts kan være helt nydelige og de fleste turistanleggene i Sharm eller Hurghadaområdet er ganske så nye og fine.

Du kan få utflukter til Kairo, med Egyptmuseet og pyramidene fra både Sharm og Hurghada, men det er langt å kjøre gjennom ørkenen. Det er likevel verd det. Foreldrene mine gjorde det fra Sharm og var veldig fornøyde selv om turen var slitsom med tanke på timene i buss. Jeg har kjørt samme strekning, men da var det ikke for dagstur. Vi var 10 netter i Kairo og da er det annerledes.

Fra Hurghada er det overkommelig å ta dagstur til Luxor (helst 2-dagers dit) og det fant jeg minst like fascinerende som Kairo. Det å gå inn i gravene i kongenes dal, se Hatshepshut-templet, Karnak, Luxortempelet, Memnonkolossene og mye annet var virkelig en opplevelse. Kongenes dal var veldig veldig varmt i mars. Det ligger i ørkenen og er i en vindstille gryte og tempen inne i gravene er også veldig høy. Det var levelig i februar, men i juli tror jeg det er direkte farlig å være der pga. temperaturen.

Jeg synes Egypt er fantastisk og kunne gjerne tatt med meg familien dit. De gangene jeg har vært der har vi bodd på lurvete pensjonater og også hatt noen netter på fine hoteller. Jeg har kun reist dit med rutefly, ikke charter.

Egypt!

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 10:44   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har interessert meg for egyptologi fra jeg var bitteliten, og var ganske overbevist om at jeg skulle bli arkeolog i mange, mange år.

Samme her, manien begynte da jeg var rundt 2 år (er jeg blitt fortalt av slekten), har vært superinteressert i det hele livet. Til og med tattoen min er egyptisk, hehe. Eye of Horus. Jeg MÅ til Egypt en gang, og da skal jeg oppleve alt som kan oppleves. Badeferier kan legges til andre steder. Seksåringen min er like vill etter Egypt som jeg var, så det hadde vært supert å få ta henne med dit en gang.

Gammel 29-04-10, 10:46   #16
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

50 grader? Nei, nei, Divine, dere må ikke gjøre dette.

Gammel 29-04-10, 10:46   #17
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg er skeptisk til varmen, da. Så kanskje juli ikke er rette tiden for oss å reise på.

Gammel 29-04-10, 10:47   #18
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noe som kan være kult for sjuåring er kamelridning i ørkenen, jeepsafari på sanddyner og lignende. Slike tilbud er det nok av i Egypt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 10:47   #19
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

50 grader? Nei, nei, Divine, dere må ikke gjøre dette.

Ja, du og jeg er jo like lite glade i varme, så jeg tror kanskje at en Egypt-tur må tas på vinterstid.

Gammel 29-04-10, 10:48   #20
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Iset: Egypt er jo helt fantastisk og oppleve som badeferie også. En går virkelig glipp av noe om en ikke opplever det når en er der. Rødehavet med korallene og fiskene det innebærer med at havet har så jevn temperatur hele året er ganske unikt.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:42.