|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
thirtysomething
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() På tynn is nå - ER dette riktig?Aftenpostens rettskrivningsordliste |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: På tynn is nå - ER dette riktig?I hodet mitt (som ikke alltid er helt pålitelig i denne sammenheng), så klinger det mye bedre med et konsistent språkbruk ja....Men hva vet jeg?
![]() |
#3 |
Egenial
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: På tynn is nå - ER dette riktig?Jeg tror det blir riktig. Står ikke artikkelen til det bakerste substantivet? Da må det bli en bruk - bruken. "Pass på språkbruken, gutt!" Et bruk - bruket får en annen betydning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
intro
|
![]() Sv: På tynn is nå - ER dette riktig?Det må hete et bruk hvis det er snakk om en bondegård. Er det snakk om bruk i betydningen "anvendelse", er det valgfritt om ordet er intetkjønn eller hankjønn. Både språkbruket og språkbruken er altså tillatt. Jeg må innrømme at jeg aldri har sett intetkjønnsformen språkbruket - den klinger rart i mine ører.
![]() |
![]() |
#5 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: På tynn is nå - ER dette riktig?
Sant nok....språkbruket høres unektelig veldig rart ut...
![]() |
#6 |
flisespikker
|
![]() Sv: På tynn is nå - ER dette riktig?Hvis det er snakk om det å bruke språket, så er det en språkbruk, ja. Så sitatet i det første innlegget er riktig.
![]() |
#7 |
kamerat
|
![]() |
#9 |
thirtysomething
![]() Sv: På tynn is nå - ER dette riktig?Jasså - da ser det altså ut til at jeg trenger denne boken |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Det ordner seg alltid
Hvor: Oslo
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|