Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Sprosser eller ikke sprosser?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-10, 23:46   #1
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sprosser eller ikke sprosser?

Vi har mange vindu på huset vårt, og pr i dag så er det sprosser på alle.

Nå har mannen min fått det for seg at det ville blitt finere uten disse sprossene. Han mener sprosser er bonderomantikk, og det liker han ikke Jeg er ikke helt med på den. Blir liksom ikke helt enig med meg selv. Ser for meg at huset blir gjennomsiktig uten disse

Legger ved et bilde av husets ene side. På langsiden til venstre er det to vindu på stua, og tre store vinduer på kjøkkenet. Type tak-gulv, nesten.

Så hva tror dere? Med eller uten?

Jeg leker litt med tanken på å ta dem ned til han kommer hjem til uka, men jeg vil føle meg litt mer sikker enn jeg er nå, for det blir litt jobb å ta ned alle. For jeg bør vel ta alt, for å få helhet i det...

Vedlagte bilder
Filtype: jpg sprosser3.jpg (33,5 KB, 120 visninger)
Filtype: jpg sprosser2.JPG (49,1 KB, 78 visninger)
Filtype: jpg sprosser1.JPG (42,8 KB, 52 visninger)
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 23:51   #2
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sprosser eller ikke sprosser?

Vi hadde sprosser på vinduene i de første årene, men det var fryktelig mye herk både med tanke på når det skulle males og når vinduers skulle vaskes (men vi hadde av den litt eldre typen hvor man måtte ta ut noen plugger for å få sprossene av vinduene).

Gammel 06-05-10, 23:54   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Få dem bort.

Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 23:55   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Og huset blir ikke gjennomsiktig. Er det lyst ute er vinduene svarte, er det mørkt, ser du inn, uavhengig av om det er sprosser der eller ikke.

Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 00:00   #5
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror det hadde blitt veldig fint uten.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 00:02   #6
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Vi hadde sprosser på vinduene i de første årene, men det var fryktelig mye herk både med tanke på når det skulle males og når vinduers skulle vaskes (men vi hadde av den litt eldre typen hvor man måtte ta ut noen plugger for å få sprossene av vinduene).

Er den typen vi også har.

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Og huset blir ikke gjennomsiktig. Er det lyst ute er vinduene svarte, er det mørkt, ser du inn, uavhengig av om det er sprosser der eller ikke.

Men hva med kjøkkenvinduene? Er vel de jeg er mest redd egentlig, for det blir store flater.

Må finne et bilde så dere kan se...

*straks tilbake*

Gammel 07-05-10, 00:12   #7
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Standard

Fant ikke noen innvendige bilder av de vinduene, men her er utsiden. Kjøkkenet er da de tre store midt på huset.

Innen har vi persienner i de to ytterste vinduene. Måtte ta ned den i det mitterste, da den sperret muligheten til å åpne vinduet.

Og en ting til jeg kom på når jeg nå så dette bildet...sokkelen... Blir det helt teit å la de sprossene være? (nåværende leieboere flytter vel til høsten, så jeg kan ta dem da i såfall)

Vedlagte bilder
Filtype: jpg sprosser4.jpg (47,8 KB, 77 visninger)
Gammel 07-05-10, 00:17   #8
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror fortsatt det blir veldig fint uten.
Kan du ikek ta de av og prøve da?
Evt sette de på igjen hvis det blir veldig feil.

Gammel 07-05-10, 00:19   #9
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Standard

Jo, jeg kan det, men det er jo en jobb...

Vurderer å ta forsiden først, og så bare se. Jeg får vel ikke av den oppe på loftet sånn uten videre, for det vinduet kan ikke åpnes, men vil vel uansett få et lite inntrykk.

Gammel 07-05-10, 00:21   #10
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Standard

Få mannen til å ta de ned da siden det er han som i utgangspunktet vil bli kvitt de :lur:

Gammel 07-05-10, 00:28   #11
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Standard

Da kommer de aldri opp igjen. Og derfor tenkte jeg å evt ta en prøve nå i helga, mens han er borte. Da kan jeg sette dem opp igjen, mens han er lykkelig uvitende.

Det man ikke vet, etc

Gammel 07-05-10, 01:12   #12
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Ta de bort.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 06:44   #13
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns sprosser er fint jeg.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 06:53   #14
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker sprosser godt, men det kan være veldig fint uten også. Det kommer an på ... Vårt hus hadde ikke sett ut uten , store digre hull, svarte/skumle hull ville det sett ut som - huset kler det bare ikke. Jeg pusset vinduer for noen uker siden og da prøvde jeg, bare for å ha gjort det, men huset mistet hele sjelen og sjarmen sin altså! Legger ved et bilde.

Andre hus, typ stolpehus fra 60-tallet og en del nyere hus kan være stilige med de store og gjerne ulike vindusflatene.

Når det gjelder deres hus er jeg jammen ikke helt sikker. Jeg synes det var veldig fint med, og klarer ikke helt å forestille meg huset uten, men det kan godt hende jeg blir veldig positivt overrasket om du tar en "prøve". Jeg er nok mest usikker på den ytre sidefasaden du viste sist her, egentlig.

Fint hus!!

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 68_-1762138979.jpg (47,5 KB, 68 visninger)
Gammel 07-05-10, 07:32   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Men hva med kjøkkenvinduene? Er vel de jeg er mest redd egentlig, for det blir store flater.

Må finne et bilde så dere kan se...

*straks tilbake*

Jeg er ikke den rette til å uttale meg kanskje, siden jeg har vinduer fra gulv til tak i både kjøkken og stue (store vinduer).
Generelt sett er jeg motstander av disse falske sprossene. De har ingen funkjsjon, og er bare staffasje. Du kan se speilingen av sprossene i glassflatene innenfor. Det er bare ikke pent. For meg er det omtrent som å se silhuetter av fugler, elg el.l. klasket opp på veggen, eller falske skodder som ikke engang prøver å se ut som om de er store nok til å skjerme vinduene.

Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 08:15   #16
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De sprossene er ikke bonderomanikk.

Jeg har 16 ruter a 10*15 cm med FASTE sprosser.... Pr vindu
DET er bonderomantikk ( og ren galskap) her blir vinduer kanskje pusset til jul.
Fordelen er at sprossene gjør at de ikke ser så møkkete ut.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-10, 08:18   #17
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Ta dem bort! Vi har vært midt i samme dilemma som deg, ville det se teit ut uten? Vel, nå er den ene siden av huset uten sprosser og det er inmari deilig, i morgen forsvinner resten av sprossene. Første kvelden opplevde jeg det litt ekkelt, ble liksom store mørke hull ut uten "beskyttelse", men neste morgen med sollys inn ble det helt klart at det var det eneste riktige!
Sånne utenpåsprosser er og blir harry-pynt i mine øyne. Nå har vi i tillegg kjøpt et hus med slike skodder ved siden av vinduene i tillegg, så her skal alt fjas bort.
Jeg ser imidlertid at huset til Abselone var kos med sprosser, men det blir uansett fake for meg, vinduer med ekte sprosser er noe heeelt annet (og selvsagt et helvete å pusse).

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-10, 08:54   #18
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Fjern de. Her var det sprosser på alle vinduer, og jeg likte de virkelig ikke.
Tok de vekk, og personlig syntes jeg huset ble mye penere og "renere".

Gammel 08-05-10, 11:09   #19
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Enig med de fleste her jeg, ta de bort! Vi har mange store vinduer, og ingen av de har sprosser.

Gammel 08-05-10, 11:16   #20
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prøv å ta de av! Også må vi få se bilde med de av.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:58.