Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Å skaffe seg katt

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-10, 09:39   #1
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Å skaffe seg katt

Vi har vurdert katt i over ett år nå, og siden en venninne av meg har kattunger nå så må vi nesten ta en avgjørelse.
Den er leveringsklar om en mnd.
Jeg kjenner jeg fortsatt vil ha, 2 av 3 barn er gira, og sambo lunken. Han godtar, men orker ikke styret sier han. Er det så mye styr med en katt?
Vi har akkuratt kjøpt ny sofa som jeg tror er perfekt for katter å klore i pga strukturen i stoffet. Jeg kjenner detf år meg litt på tanken til å droppe hele katteprosjektet.
Så jeg må få litt erfaringer fra dere: hvor lett/vanskelig er det å lære den søte pusen some n dag blir stor at han/hun ikke skal klore på nysofaen??? Må den evnt dekkes til med pledd i en evighet?

Gammel 10-05-10, 09:43   #2
Left
Passiv

Standard

Sv: å skaffe seg katt

Vel - jeg hadde ny sofa da jeg fikk katt, og jeg kan vel si med hånden på hjertet, at den ikke så ny ut så veldig lenge...
Dette påtross av at kreket hadde klatre- og klorestokk + brett skrudd fast i veggen.
Du må virkelig gjete den 24/7 skal du lykkes med å holde sofaen plettfri tror jeg...
Hva når du ikke er hjemme?

Ikke for å ta fra deg motet helt, men dette er min erfaring. Kan jo hende andre har mer lystige ting å fortelle

Svar med sitat
Gammel 10-05-10, 09:46   #3
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å skaffe seg katt

Ja, sant.
Når vi ikke er hjemme må den vel få gå rundt i andre rom - stua. Men jeg kjenner jeg irriterer meg liutt over at vi ikke skaffet katt mens vi hadde den gamle sofaen.
Et alternativ er vel å få seg en litt større katt, omplassering eller noe slikt.
Den slutter å klore på sofaen når de blir større eller? :håper:

Gammel 10-05-10, 09:55   #4
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi klarte aldri å lære vår katt at det var forbudt å klore på sofaen. Klorebrettet vi kjøpte var ikkje interessant i det heilte tatt
Men sjølv om kloringa aldri tok heilt slutt, avtok det jo mykje med alderen.

Gammel 10-05-10, 10:02   #5
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Gjør som oss og skaff en katt som er 6 måneder gammel. Vi fikk vår når han var 6 måneder gammel og det er jeg glad for, for vi har nok sluppet unna den værste kattungeperioden ja.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-10, 10:04   #6
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Vi anskaffet oss kattunge med skinnsofa i hus. Det gikk veldig bra. Det gjelder å gjøre sofaen så uintressant som mulig i starten slik at den finner andre ting å klore på. Feks et arti lekestativ med klorebrett.
Veldig lurt å ha catnip-spray tilgjengelig for da blir de glad i de stedene du sprayer.

Katten vår foretrekker å kvesse klørne ute. Her vi bor nå har jeg ikke sett han kvesse klørne inne enda faktisk. Men jeg hører han kvesser klørne på en stolpe under verandaen. Der vi bodde før hadde han et favoritt-tre ute.

Så det trenger ikke bli noe problem, men det krever jo litt jobb da. Fra den lunkne samboeren og.

Gammel 10-05-10, 10:16   #7
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: å skaffe seg katt

Aldri hatt problemer med møblene og katteklør. Katten vår er ute og skraper klørene sine der. Skal dere ha innekatt vil jeg anbefale et klorestativ. Vi har en langhåra katt som krever mye pelsstell (note to self: korthåra katt neste gang), fordelen er at den røyter i store dåtter, det er ikke hår over alt, hvis du skjønner, vi kan plukke opp dåttene og kaste dem i søpla (eller finne frem spinnerokken og lage genser).

Vi har katteluke så katten går inn og ut selv. Helt fantastisk! Vi har ikke kattedo, så den går ut for å gjøre sitt fornødende. Så nei, ikke mye stress, bare 100 fordeler. Det er så fint å dele hjemmet sitt med en pelskledd og så bra for ungene å lære litt om respekt og ansvar.

Gammel 10-05-10, 10:19   #8
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Standard

Men kattedør: vil ikke andre katter komme inn?

Barn bør få muligheten til å vokse opp med dyr ja!

Gammel 10-05-10, 10:22   #9
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde kattedør før. Det fungerte utmerket. Det kom vel inn en fremmed katt en gang som jeg kan huske.

Problemet med kattedør kan jo være at man får inn litt forskjellig bytter av og til om man får en jegerkatt...

Gammel 10-05-10, 10:23   #10
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Men kattedør: vil ikke andre katter komme inn?

Man kan få en kattedør som kun åpner seg for din katt ved at den reagerer på chippen i nakken til katten. Altså ingen hjemme alene fest nei. Vi vurderer å skaffe det etterhvert.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-10, 10:26   #11
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hatt luka i over tre år og har aldri opplevd det. Vi brukte nesten en måned på å lære vår katt å gå inn og ut. Det besto hovedsaklig i å trykke han inn og ut luka helt til han skjønte det. Vi kunne hatt sånn luke som åpner seg selv, men det innebærer halsbånd, noe vår katt er ram til å slite av seg.

Gammel 10-05-10, 14:20   #12
Left
Passiv

Standard

Vel - det kan jo hende katten min var ekstrem gærn, for den klatret til og med i gardinene. Jeg fikk tak i den omtrent med en gang, og var tydelig på at det var strengt forbudt. Så satte jeg den ned, og snudde meg, og vips, der hang katta i gardinbrettet igjen

Vi hadde også klorebrett som vi gjorde alt for å gjøre interessant, og selv om den etterhvert begynte å være ute, så var det sofaen som var mest digg å kvesse klørne på lenge.

Svar med sitat
Gammel 10-05-10, 15:14   #13
Arktis
Har kontroll

Arktis sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
Arktis er populærArktis er populærArktis er populær
Standard

Jeg kasta ut katta hver gang han kvessa klørne på sofaen. Resultat:hver gang han vil ut kvesser han klørne på sofaen Så det er nok lurere å ha ei dusjeflaske med vann stående klar i stedet.

Gammel 10-05-10, 16:58   #14
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Arktis, her.

Jeg kasta ut katta hver gang han kvessa klørne på sofaen. Resultat:hver gang han vil ut kvesser han klørne på sofaen Så det er nok lurere å ha ei dusjeflaske med vann stående klar i stedet.

Gammel 10-05-10, 17:16   #15
Frida
Evig optimist

Frida sin avatar

Frida er litt kulFrida er litt kul
Standard

HeHe! Smart katt

Gammel 10-05-10, 17:37   #16
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Katta di er kul!

Gammel 10-05-10, 17:44   #17
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Akkurat det samme opplevde vi. Men vi klarte faktisk å venne henne av med det igjen.

Vi er også i tenkeboksen i forhold til katt. Jeg vil gjerne ha en nå, husbonden mener vi bør vente et år til ungene er litt større, at vi har mer enn nok å stelle med nå. Han har egentlig rett i det, men det er jo så kooooooselig med katt. Det kan være relativt lite styr med en utekatt. Mating, kos, og litt opplæring det første året. Men det er veldig greit hvis ungene er såpass store at de kan hjelpe til.

Hva slags kattunger har dere fått tilbud om?

Gammel 10-05-10, 17:45   #18
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jentepusene mine har aldri klort på et eneste møbel. De bruker klorebrettet sitt masse og de klaterer jo ute i trærne. De er omplasseringskatter, rase. Da vi fikk dem var de 2 og 3 år.
De har magnetstyrt katteluke som kun åpner seg for dem. Abbysineren er en rå jaktpus som kan finne på å dra inn både mus og fugler, det har vært noen lite artige runder.
De går bare på do inne og det er jo litt styr, men heller det enn kattebæsj i hagen !

Gammel 10-05-10, 17:50   #19
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kattene våre vet at de ikke skal oppi sofaen iallefall. Hverken oppe eller nede. Og det tok de fort. Men kattUNGER er nok litt mer krevende kanskje

Men når du får de er de mest sannsynlig renslige også. Og litt roligere. Det finnes jo katteluke som åpnes ved chip`en katta har rundt halsen. Vi har ikke katteluke, men nå bor vi litt mer landlig til enn dere også.

Synes katter lærer ganske fort jeg, om man er konsekvent og tydelig.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-10, 18:09   #20
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Standard

Har dere to katter Necesario?? Fra samme kull da eller?

Gajamor: kattene er på nyfeltet på Årø. Flotte, fine uten noe rase.
Kattemammaen er veldig ung, 11 mnd, men mestrer rollen som mor veldig godt. Vi har vært og hilst på dem en gang, og hun var så flink med dem, så det lover veldig bra. Mammaen er i følge eieren rolig.
Om dere er intr får dere sikkert en dere og.
Er du på facebook? Bilde av dem der.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.