Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Plassering av klematis

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-10, 21:36   #1
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Spørsmål

Plassering av klematis

Forstått det som de skal stå i sol/halvskygge. Saken er at jeg foran huset har tett plankegjerde mot naboen, og det hadde vært fint med en Klematis oppetter gjerdet. Det er litt sandholdig jord, og til tider vått, for takrennenedløpet er 1 meter unna. Dog er det stekende varmt der på sommeren, absolutt ingen sump da. Solen vil treffe planten en time eller to midt på dagen. Er det håp om at den vil overleve der? Eventuell type Klematis som er å foretrekke?

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 21:43   #2
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plassering av Klematis

Jeg syns det høres ut som en fin plassering av Klematis, den liker fuktig jord.
Og et par timer sol i løpet av dagen tåler den helt fint.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 21:46   #3
United
På (opp?)tur

United sin avatar

United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Takk, da skal jeg bli en lykkelig eier av en blå Klematis på tirsdag!

Vet du om jeg kan klippe ned alt i november/desember? Vente til våren?

Gammel 16-05-10, 21:49   #4
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde klmatis i solveggen der vi bodde før. Den vokste og trivdes som bare det. Tror de tåler ganske mye av litt av hvert jeg

Gammel 16-05-10, 21:53   #5
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Standard

Fikk du stygge merker på veggen der grenene hadde vært? Eller lot du være å klippe den ned?

Gammel 16-05-10, 21:54   #6
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Mine Klematis har vært med på litt av hvert, og min erfaring er at de er meget hardføre og villige. Jeg har klippet ned både på våren og høsten, og begge deler har gått helt fint.

Jeg måtte flytte våre Klematis når vi lagde nytt gjerde for noen år siden og da ble de liggende oppå plenen med bare bittelitt jord rundt røttene i flere dager, men de lever fortsatt i beste velgående.

-Pippi
Gammel 16-05-10, 21:55   #7
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Standard

Forstår dette er en plante for meg.

Gammel 16-05-10, 21:56   #8
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Klematisen trenger en espalier eller lignende for å klatre på.

-Pippi
Gammel 16-05-10, 21:57   #9
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Standard

Holder ikke med horisontale planker med mellomrom?

Gammel 16-05-10, 21:59   #10
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Enda bedre: Ikke klipp den ned i det hele tatt, det kommer skudd på fjorårets plante. Når det skjer, kan man bare pelle ned det som er til overs. Mindre jobb, mer blomster.

Gammel 16-05-10, 22:13   #11
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Solvegg=gjerde
Ble ikke merker på gjerdet i alle fall.

Jeg klippet litt hist og her jeg. Men man skal vel ikke trenge å gjøre det.

Klematis kan også brukes som jorddekke har jeg hørt. Og den henger seg godt fast om den har noe å snurre seg litt rundt. SÅ det er kanskje lurt å henge opp noen form for espalje ja.

Gammel 16-05-10, 22:16   #12
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Holder ikke med horisontale planker med mellomrom?

De blir nok for brede. Klematisen slynger seg rundt de tynne pinnene på espalieren, jeg har ikke klart å få de til å klatre oppetter noe bredere. Eneste minuset med den.

Har et flettegjerde, og det funker heller ikke.

-Pippi
Gammel 16-05-10, 22:16   #13
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Enda bedre: Ikke klipp den ned i det hele tatt, det kommer skudd på fjorårets plante. Når det skjer, kan man bare pelle ned det som er til overs. Mindre jobb, mer blomster.

Skal jeg jammen prøve i år. (Les: har ikke klippet den enda, nei. )

-Pippi
Gammel 16-05-10, 22:32   #14
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

De blir nok for brede. Klematisen slynger seg rundt de tynne pinnene på espalieren, jeg har ikke klart å få de til å klatre oppetter noe bredere. Eneste minuset med den.

Har et flettegjerde, og det funker heller ikke.

Hmmm... Får se om jeg finner espalier som passer der da. Gjerdet er brunt, så får evt. male først.

Gammel 18-05-10, 19:40   #15
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plassering av klematis

Plant gjerne noe som dekker røttene. Den liker ikke sol på røttene.

Gammel 18-05-10, 19:46   #16
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Hvorvidt de skal klippes ned eller ei avhenger vel av hvilken sort klematis det er? Noen blomstrer på nye skudd, noen på gamle.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 22:58   #17
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

aha!

Takk

Gammel 27-05-10, 21:05   #18
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har også kjøpt meg klematis.Skal bli nydelige fylte lyslilla blomster på den! (håper jeg) Foreløpig står den i en stor krukke inntill veggen, og det ser ut som den vokser bra. Men hvordan gjør jeg det da med dette "klatrestativet"? Hvordan ser det ut? Er det feks et sånt hvitt rute-gitter i plast? Og må jeg bruke noe mer for å binde den opp?? *har-ikke-peiling*

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 21:15   #19
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Bare ikke plant den i nærheten av der hvor ektemenn eller unger går rundt med spade. "Men det var jo bare noen tørre kvister".

Gammel 27-05-10, 21:22   #20
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Bare ikke plant den i nærheten av der hvor ektemenn eller unger går rundt med spade. "Men det var jo bare noen tørre kvister".

Min far kuttet roettene paa mammas kjempestore, nydelige klematis i fjor da han bare skulle fjerne en vissen grein Han var ikke mye populaer etterpaa!

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:05.