|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
På (opp?)tur
|
![]() Plassering av klematisForstått det som de skal stå i sol/halvskygge. Saken er at jeg foran huset har tett plankegjerde mot naboen, og det hadde vært fint med en Klematis oppetter gjerdet. Det er litt sandholdig jord, og til tider vått, for takrennenedløpet er 1 meter unna. Dog er det stekende varmt der på sommeren, absolutt ingen sump da. Solen vil treffe planten en time eller to midt på dagen. Er det håp om at den vil overleve der? Eventuell type Klematis som er å foretrekke? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Plassering av KlematisJeg syns det høres ut som en fin plassering av Klematis, den liker fuktig jord.
![]() |
#6 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Plassering av KlematisMine Klematis har vært med på litt av hvert, og min erfaring er at de er meget hardføre og villige. Jeg har klippet ned både på våren og høsten, og begge deler har gått helt fint.
![]() |
#10 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Plassering av KlematisEnda bedre: Ikke klipp den ned i det hele tatt, det kommer skudd på fjorårets plante. Når det skjer, kan man bare pelle ned det som er til overs. Mindre jobb, mer blomster.
![]() |
#11 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Plassering av KlematisSolvegg=gjerde
![]() |
#12 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Plassering av Klematis
De blir nok for brede. Klematisen slynger seg rundt de tynne pinnene på espalieren, jeg har ikke klart å få de til å klatre oppetter noe bredere. Eneste minuset med den.
![]() |
#13 |
⭐️⭐️⭐️
|
Skal jeg jammen prøve i år. (Les: har ikke klippet den enda, nei.
![]() |
#14 |
På (opp?)tur
|
Hmmm... Får se om jeg finner espalier som passer der da. Gjerdet er brunt, så får evt. male først. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Plassering av klematisaha!
![]() |
#18 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Plassering av klematisJeg har også kjøpt meg klematis.Skal bli nydelige fylte lyslilla blomster på den! (håper jeg) Foreløpig står den i en stor krukke inntill veggen, og det ser ut som den vokser bra. Men hvordan gjør jeg det da med dette "klatrestativet"? Hvordan ser det ut? Er det feks et sånt hvitt rute-gitter i plast? Og må jeg bruke noe mer for å binde den opp?? *har-ikke-peiling* |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Utenlands
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Plassering av klematis
Min far kuttet roettene paa mammas kjempestore, nydelige klematis i fjor da han bare skulle fjerne en vissen grein |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|