Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Tipse frisøren i England: Hvor mye

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-10, 13:34   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tipse frisøren i England: Hvor mye

I følge Rough Guide, så er frisører en av de få yrkesgruppene man fortsatt skal tipse. Men sier de noe om hvor mye?

Dere som er kjente med engelske frisører: hvor mye tipser man vanligvis (i Nord-England)?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 13:41   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tipse frisøren i England: Hvor mye

Når jeg var hos frisøren her første gangen så spurte jeg kassadamen og hun sa at 20 % var normalt om man var fornøyd. Det var det jeg trodde, men jeg følte at det var greit å sjekke om det var riktig. Hun kom også med tips om hvordan jeg kunne fordele det da det hadde vært flere som styrte med håret mitt (selve frisøren, en som la i farge og en som vasket).

Kanskje du bare kan spørre om du ikke får noe bra svar her?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 13:42   #3
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tipse frisører? Jeg har klippet meg flere ganger i England, men aldri tipset. Er du sikker på at det er vanlig? Jeg har vært med innfødte engelskmenn til frisøren også, men aldri sett noen tipse.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 13:50   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm, dette visste vi ikke da åtteåringen var hos frisør i London på lørdag.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 13:55   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et kjapt søk på Google viste at det ikke var sånn kjempevanlig å tipse frisøren.

Jeg kan spørre min kusine, hun har bodd på den der øyen i åresvis.

Gammel 20-05-10, 14:07   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror uansett det er stor forskjell på USA og UK. I US må du jo tipse alle 18-20 %, til en hver tid.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 14:13   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I USA vet jeg det er vanlig å tipse frisøren. Og assistenten som vasker håret ditt. Og personen som farger det. Det er nemlig ofte ikke samme person.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 15:05   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke tenkt å anvende US-norm for tipsing i UK, nei.

jeg har googlet litt, og det ser ut som om det meste mellom 0, via £1-2, til 10 % er vanlig, og da med hovedvekt på den lavere enden av skalaen.

Pelen: jeg tror ikke nødvendigvis man får et korrekt svar om man går direkte til den som skal motta tipset og spør. Kanskje i USA, der slikt er mye mer regulert, men neppe i Europa, der det hele er frivilligbasert. Spør man en norsk drosjesjåfør, vedder jeg for st de sier at 10 % er vanlig, selv om folk flest sluttet å tipse drosjene for over ti år siden.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 15:27   #9
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Da jeg bodde i England (frem til 2004), var det ikke vanlig å gi driks til frisøren.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 16:33   #10
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Pelen: jeg tror ikke nødvendigvis man får et korrekt svar om man går direkte til den som skal motta tipset og spør. Kanskje i USA, der slikt er mye mer regulert, men neppe i Europa, der det hele er frivilligbasert. Spør man en norsk drosjesjåfør, vedder jeg for st de sier at 10 % er vanlig, selv om folk flest sluttet å tipse drosjene for over ti år siden.

Det kan nok stemme. Her er det jo mer regulert. 15 % for lunch, 20 % for middag osv. Man blir vant med det, men det er et idiotisk system.

Gammel 21-05-10, 05:23   #11
Maryan
Aktiv

Maryan sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Maryan er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Det kan nok stemme. Her er det jo mer regulert. 15 % for lunch, 20 % for middag osv. Man blir vant med det, men det er et idiotisk system.

Kunne ikke vært mer enig.
Utrolig tåpelig, og jeg føler meg alltid litt teit når jeg går noe sted. For som nordmann sitter den tipsinga langt inne.
Husker i begynnelsen glemte jeg det flere ganger.
Men USA er jo virkelig noe for seg selv også, da.

Maryan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 09:40   #12
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg leste en gang at på restauranter i USA, så rømmer kelnerne så snart de oppdager at den de skal servere er europeisk, fordi de vet at europeere er dårlige til å gi driks.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 11:11   #13
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min kusine har nå startet en poll blant vennene sine på Facebook.
Det ser ut til at det er rundt 10% (litt ekstra ved høytider), eller ingenting.

Gammel 21-05-10, 11:25   #14
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

I alle år jeg bodde i London tipset jeg frisøren og gjør det nå også om jeg klipper meg når jeg er der i lengere perioder. Ikke så mye som 10%, vanligvis bare gir man en £5 seddel eller om man har gjort mye og vært der i mange timer £10.

Gammel 21-05-10, 17:16   #15
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Jeg leste en gang at på restauranter i USA, så rømmer kelnerne så snart de oppdager at den de skal servere er europeisk, fordi de vet at europeere er dårlige til å gi driks.

Derfor har mange restauranger i turisttette områder allerede lagt på tipsen eller (som jo er hyggeligere) skrevet f.eks. tre forslag til tips nederst med prosentsatsen foran.

Det er jo en stor del av lønnen til de ansatte så jeg skønner det.

Gammel 22-05-10, 08:52   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jammenjammen, det er et sånt TEIT system! Hvorfor kan ikke bare de slaskene som eier stedet betale dem LØNN? Til og med på et surt motell var det liksom breakfast included, aka noen tørre, lyse rundstykker og tomt for pålegg, dessverre. Det sto et stort skilt som fortalte de uåpplyste toristene at servitørene lever på minimum wage og er avhengig av vår tips. Vi lot included være included og spiste et annet sted, men det hjalp jo ikke servitørene, da.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:11.