|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bedreviter
|
![]() Tipse frisøren i England: Hvor myeI følge Rough Guide, så er frisører en av de få yrkesgruppene man fortsatt skal tipse. Men sier de noe om hvor mye? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Tipse frisøren i England: Hvor myeNår jeg var hos frisøren her første gangen så spurte jeg kassadamen og hun sa at 20 % var normalt om man var fornøyd. Det var det jeg trodde, men jeg følte at det var greit å sjekke om det var riktig. Hun kom også med tips om hvordan jeg kunne fordele det da det hadde vært flere som styrte med håret mitt (selve frisøren, en som la i farge og en som vasket). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Textrovert
|
![]() Sv: Tipse frisøren i England: Hvor myeTipse frisører?
![]() |
#5 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Tipse frisøren i England: Hvor myeEt kjapt søk på Google viste at det ikke var sånn kjempevanlig å tipse frisøren.
![]() |
#6 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Tipse frisøren i England: Hvor myeJeg tror uansett det er stor forskjell på USA og UK. I US må du jo tipse alle 18-20 %, til en hver tid.
![]() |
#8 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Tipse frisøren i England: Hvor myeJeg hadde ikke tenkt å anvende US-norm for tipsing i UK, nei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tipse frisøren i England: Hvor myeDa jeg bodde i England (frem til 2004), var det ikke vanlig å gi driks til frisøren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Tipse frisøren i England: Hvor mye
Det kan nok stemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Aktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
Kunne ikke vært mer enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tipse frisøren i England: Hvor myeJeg leste en gang at på restauranter i USA, så rømmer kelnerne så snart de oppdager at den de skal servere er europeisk, fordi de vet at europeere er dårlige til å gi driks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Tipse frisøren i England: Hvor myeMin kusine har nå startet en poll blant vennene sine på Facebook.
![]() |
#14 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tipse frisøren i England: Hvor myeI alle år jeg bodde i London tipset jeg frisøren og gjør det nå også om jeg klipper meg når jeg er der i lengere perioder. Ikke så mye som 10%, vanligvis bare gir man en £5 seddel eller om man har gjort mye og vært der i mange timer £10.
![]() |
#15 |
|
Derfor har mange restauranger i turisttette områder allerede lagt på tipsen eller (som jo er hyggeligere) skrevet f.eks. tre forslag til tips nederst med prosentsatsen foran. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Tipse frisøren i England: Hvor myeJammenjammen, det er et sånt TEIT system!
![]() |
|
|