Lammeskinn til nyfødte
Knøtto skal få lammeskinn, akkurat som sin bror Knottentotten. Han har både langhåret og korthåret, det førstnevnte er merino og ubehandlet og la-ti-da, det andre er kort, bleket og brukt for det meste i vogn (og så fikk han det mye senere). Jeg synes det langhårete er best, og det har fungert utmerket for Knotten som fortsatt bruker det hver eneste natt. (Han hadde for øvrig gulpeklut under hodet i begynnelsen, så han har ikke spist mye ull ...)
Nå har det seg sånn at jeg har tilbrakt litt tid EtAnnetSted, og der ble det hevdet at langhåret lammeskinn ikke var anbefalt som soveskinn og at det var kvelningsfare og tjohei. Jeg har selvsagt spurt etter kilder, for Google-søk på temaet gir stort sett bare treff på SM, babypjatt og andre lugubre nettsteder, men av erfaring så vet jeg jo at kildehenvisning ikke er så himla nøye på slike andre steder.
Derfor drar jeg med meg diskusjonen inn hit; Finnes det noe som helst god grunn til at dette soveskinnet må være korthåret? Sånn utover "jeg har hørt at naboen til kusina til faren min ..." ?