|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
En Som Trener
|
![]() Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?Ja, altså grunnen til at jeg spør er selvfølgelig fordi jeg ikke har lest den selv.
![]() |
#2 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?Jeg har lest den for min (den gang) ferske andreklassing, så jeg synes ikke det er grunn for innsigelser. Sist redigert av Teofelia : 27-05-10 kl 00:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?Synes nå boka var mer spennende enn de blå strekene, det var digresjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?Det er en fantastisk bok. Jeg har nettopp lest den høyt for 3.-klassingene mine (hvorfor vi ikke har gjort det før forstår jeg bare ikke
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?Min 2. klassing har filmen, og da er ein av favorittane. Me skal lesa boka og, må bare bli ferdig med Narnia først.
![]() |
#7 |
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?Jeg har lest den til gutten min som blir fersk skolegutt til høsten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
flisespikker
|
![]() Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?Jeg gjetter at det er liv-etter-døden-tematikken som er grunnen til at de spør etter innsigelser - det, og så det at boken faktisk begynner med først at høyt elskede storebror Jonatan dør i en brann, og så dør Kavring/Karl av en sykdom noen uker/måneder senere. Ja, og så det at boken slutter med at Jonatan har blitt lammet av dragen, og vet han snart kommer til å dø, så han ber Kavring om å hoppe utfor stupet med ham, slik at de dør begge to og dermed kommer til den "neste verdenen" sammen. Jeg vet at en del har reagert på å i praksis avslutte en barnebok med et felles selvmord, selv om jeg selv ikke synes dette er problematisk. Jeg synes boken er kjempeflott, og at den passer veldig godt for den aldersgruppen - vår egen andreklassing fikk den lest for seg tidligere i år, og var veldig fenget av den.
![]() |
#9 |
flisespikker
|
![]() Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?
Enig på begge punkter.
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?
Jeg er en særdeles sart sjel når det kommer til bøker og filmer. Jeg forsøkte å lese Brødrene Løvehjerte som barn, og måtte gi meg etter denne starten fordi jeg gråt så inderlig (og ikke sluttet med det på noen dager). Jeg har til dags dato ikke klart å lese boka, men det er ganske mange år siden sist jeg prøvde.
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?Jeg leste den til andreklassingen for litt siden, og hun elsket den så mye at hun leser den på egen hånd nå.
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?Jeg syns det er en flott bok, og elsket den selv som barn. Jeg ser dog at den kan sette i gang skremmende tankerekker for endel barn, så om det skal leses i skolen bør det være rom for samtale rundt den også. Basert på hvordan eget barn er nå (som er fem og et halvt, og selvsagt kan endre seg MYE innen han er i slutten av andre klasse), så tror jeg det hadde vært best å lese boka hjemme med foreldre, eller i en liten gruppe.
![]() |
#14 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?Helt enig i at det er en vakker bok. Min eldste datter ble imidlertid så skremt av denne boken da hun var 8 år, at vi måtte legge den bort ett års tid ca, for så å ta den frem igjen. Det var ikke starten av fortellingen som skremte henne (den er så vakker og mollstemt), men spenningen som bygget seg opp underveis. Men hun er veldig var på inntrykk, altså. Nå er hun nesten 12 år og leser Frøken Detektiv, men bare tidlig på kvelden (tror det må være før kl 18), og så må hun være i samme rom som noen andre og helst lese Donald etterpå... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?Jeg elsker Brødrene Løvehjerte, det er en helt fantastisk historie. Jeg har en seksåring som er lik mora når det gjelder det å være totalt fryktløs for skremmende filmer og bøker, så denne hadde nok vært noe for henne, tenker jeg. Det er vel helst jeg som sliter, med det at barna dør, jeg gråter bare jeg tenker på det. Stakkars mora, som mister begge barna sine med så kort mellomrom.
![]() |
#16 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?Brødrene Løvehjerte ga meg mitt første møte ved en side av meg som jeg den gang ikke kjente til: det å faktisk kunne leve seg så inn i en skrevet historie, og det å bli så påvirket at tårene sto i veggen omtrent.
![]() |
#17 |
Bork bork bork
|
![]() Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?Tror jeg var fire eller fem år første gangen jeg leste/fikk boka lest for meg. Gleder meg som faen til guttungen blir gammel nok; vi har den (samt ymse annet av Lindgren) i hylla.
![]() |
#18 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?Den fortellingen er så vakker. Jeg leste den for storeguttene mine i fjor. Da var JC ferdig med 2. klasse. (HE hadde hørt den før, men ville høre den igjen.) JC gråt og snufset i begynnelsen av boka, for det var så trist, men han ba meg lese videre, for han måtte jo høre mer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
*_*
|
![]() Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?Den er helt nydelig! Dere bør leie dvd-en også, og se den sammen når de er ferdig å lese boka. Det er så fin musikk, og lille Skorpan (som han heter på svensk) er så søt, så søt. Og hvis du tar på deg 80-talls brillene blir du garantert stormende forelska i Jonatan også.
![]() |
![]() |
|
|