Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Støttebein på Britax bilseter

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-10, 00:44   #1
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Støttebein på Britax bilseter

Vet mange her på FP anbefaler Britax seter, men er det ingen som har hatt problemmer med at støttebeinet har blitt for kort ? Grunnen til jeg spør er at jeg hadde en kunde innom som ville prøve et Besafe sete i bilen sin fordi de synes Britax sete tok for mye plass, besafe sete tok ikke noe mindre plass, men jeg oppdaget at støttebeinet til Britax setet ikke rakk ned i gulvet, vet ikke om det var fordi bilsete det sto i var høyere enn normalen, eller om støttebeinet er litt kort. Noen som vet ?
Tenker litt på om jeg skal prøve å få Britax seter i butikken min.

Gammel 05-06-10, 10:05   #2
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Støttebein på Britax bilseter

Vårt går ned til gulvet, men tar litt ekstra plass pga. det. Ikke har vi spesielt høyt baksete heller (Mondeo).

Mannen i butikken mente at Britax-setene ikke skal i gulvet, fordi det ikke er meningen at setet skal hvile på det. Beinet skal bare nedi i tilfelle brems og kollisjon, sa han.
Vi har det altså nedi, men ikke så setet står på det.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 10:15   #3
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Mannen i butikken mente at Britax-setene ikke skal i gulvet, fordi det ikke er meningen at setet skal hvile på det. Beinet skal bare nedi i tilfelle brems og kollisjon, sa han.

Det er dette som står i bruksanvisningen på vårt Britax. Det henger et par cm over gulvet, slik at setet gir litt etter ved kollisjon.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 17:33   #4
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Det er riktig at stolen ikke skal hvile på støttebeinet (dette gjelder vel alle stoler), men det skal være kontakt mellom gulv og støttebein såvidt jeg har sett i de fleste bruksanvisninger. Er det ikke kontakt vil jo støttebeinet henge og dingle, og da er sjansen stor for feil vinkel i en kollisjon.

Det er derfor vårt såvidt står nedi, ja.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 21:42   #5
Ciela
Erfaren

Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Gikk i gulvet på vår MB og kunne ikke flyttes uten å løse ut forankringsselene .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 23:16   #6
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Vi måtte byttet ut Hi-way pga kort støttebein. Solgte setet, men i prossessen prøvde vi setet ut i en helt vanlig stasjonsvogn, og fikk ikke beinet ned i gulvet der heller.
Solgte til slutt til ei med en helt vanlig personbil. Beinet kom da ned i gulvet da vi strammet forankringsselene maks. Men med et nødskrik altså.

Men ikke beinet ned i gulvet, leser jeg nå? Vi fikk det montert i butikken da vi kjøpte det og da stod beinet i gulvet?

I Zafiraen ble beinet hengende å dingle, og lyden av støttebeinet var fryktelig irriterende. Klonk-klonk.

Gammel 05-06-10, 23:39   #7
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Nå har jeg sjekket monteringsanvisningen til Hi-Way. Støttebeinet skal ha ca 3 cm klaring til gulvet ved montering, så skal forankringsbeltene strammes til så støttebeinet går i gulvet. Altså skal det være kontakt, som jeg trodde.

Ja. Det var slik vi gjorde det da vi solgte det.
Men hun som kom med en Renault Megane stasjonsvogn, kunne ikke kjøpe setet. Uansett hvor mye vi strammet, var støttebeinet langt over gulvet.
Det samme i Zafiraen og i en slik høy BMW-sak.

Gammel 05-06-10, 23:51   #8
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Vi brukte MT i en Ford S-Max. Fikk damen på Babyshop til å sjekke med Britax, om det var lov å vippe setet litt bakover, så støttebenet kom i kontakt med gulvet, og det var det, så lenge vinkelen på støttebenet ble riktig. Så det gikk altså i den bilen, ved å vippe setet litt bakover når vi monterte. Jeg syntes det var greit, da ble det ikke så oppreist sittestilling i det.

Gammel 06-06-10, 10:22   #9
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Standard

Utrolig synd dtte med støttebeinet.

Jeg sendte mail til Britax i Sverige, og personen jeg fikk svar fra skrev at jeg kunne legge en plankebit eller lignende i bunn av bilen.
Det tok jeg ikke sjansen på, for det er ikke sikkert at den ligger i ro under evnt sammenstøt.

Vi savner Hi-Way. Setet var supert. Dypt og fint, tok lite plass i dybden og bredden.
Nå har vi HTS Izi Combi Isofix x3, eller hva den nå heter, og den tar stor plass.

Gammel 06-06-10, 19:13   #10
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har aldri tenkt på at dette er noe problem, jeg, men det skyldes at vi har setet i midten bak så støttebenet går ned på den forhøyningen i midten. Det er et perfekt sete å ha i midten bak, altså, det er smalt nok til at det går mellom forsetene og det blir god plass til bena til barnet. Vi har Hi-Way og er kjempefornøyde med det.

Gammel 06-06-10, 20:26   #11
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Standard

Vi hadde det i midten bak på Vectraen. Prøvde det ikke på siden der.
I Zafiraen er det for langt ned i midten også, det samme i BMW-saken og Renaulten som vi prøvde setet i.

Gammel 07-06-10, 11:32   #12
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Vi hadde MT i en passat. Der var det ingen problemer mtp støttebenet. Tror ikke jeg hadde det på ytterste hakket en gang. Nå har vi Hi-way i midten så det har foreløbig ikke vært noe problem. Har ikke tenkt på å prøve det på siden, men det skal jeg søren meg gjøre.
I en Ford Kuga ble støttebenet for kort til å ha det på siden.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:08.