|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Temareise 2. verdenskrig/konsentrasjonsleirJeg har hatt et sterkt ønske om å reise ned til Auschwitz eller annen konsentrasjonsleir i mange, mange år men muligheten har liksom ikke vært der/det har blitt bortprioritert.
![]() |
#2 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Temareise 2. verdenskrig/konsentrasjonsleirJeg har ikke besøkt en konsentrasjonsleir, men har sett en del bilder og tekster i løpet av turen jeg var på i Normandie. Jeg ville ikke vist min sjuåring verken bilder eller delt noe av historien med henne, og hun tåler i grunn ganske mye. Hun er også den som spør og graver mye, og akkurat konsentrasjonsleirene har jeg bare nevnt som "leire hvor de oppbevarte mennesker de ikke likte". Ettersom det var så mye annet å se og oppleve på vår tur, var det ikke vanskelig å unngå tema, hadde vi derimot vært i en sånn leir hadde det blitt nærmest umulig å kamuflere grusomhetene tror jeg.
![]() |
#3 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Temareise 2. verdenskrig/konsentrasjonsleirJeg har tenkt litt her etter jeg postet og har nok kommet frem til det samme selv, at det nok er for sterk kost for snart-åtteåringen.
![]() |
#4 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Temareise 2. verdenskrig/konsentrasjonsleirJeg var i Dachau for noen uker siden, og da den nybakte åtteåringen ville høre hva jeg hadde gjort i Tyskland, fikk jeg bokstavlig talt åndenød og gråtefornemnelser av å tenke på å skulle snakke om det til henne. Og jeg snakker ellers med henne om det aller meste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Temareise 2. verdenskrig/konsentrasjonsleirJeg tror for øvrig at de fleste barn ville ha syntes det var et drepende kjedelig museum å besøke. Nå kjenner ikke jeg andre konsentrasjonsleirer enn Dachau av selvsyn, men der var det i alle fall lite som ville engasjert de syvåringene jeg kjenner. Mye tekst, mye historiske bilder (som dels ville være kjedelig, dels svært upassende), noen få rekvisitter og bygninger, og tungt, tungt, tungt av "historie i veggene". Og det siste ville gått de fleste yngre barn hus forbi, antar jeg. Det er en viktig grunn til at jeg vurderer det som sentralt å kjenne historien: veldig mye var usagt, men høyst til stede i ens egen bevissthet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Temareise 2. verdenskrig/konsentrasjonsleirKom frem til det samme selv, Teo.
![]() |
#7 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Temareise 2. verdenskrig/konsentrasjonsleirDachau var veldig bra og ligger like ved München, som er en veldig hyggelig by. Hvis jeg skulle lagt ut på en slik temareise, ville jeg trolig likevel valgt Auschwitz og Krakow som reisemål. Ut i fra det jeg har lest, er Auschwitz er større og har større deler av anlegget bevart, uten at jeg skal si det helt sikkert, siden jeg aldri har vært i Auschwitz. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Temareise 2. verdenskrig/konsentrasjonsleirVi dro "alltid" til Tyskland på ferie da jeg var liten og vi dro "alltid" innom en konsentrasjonsleir på veien. Hvilken kan det ha vært, da?
![]() |
#9 |
i Morgentåkedalen
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Temareise 2. verdenskrig/konsentrasjonsleir
Har vært i Krakow, og besøkte Auschwitz/Birkenau, som ligger veldig nær. Husker ikke helt avstanden, men tror det var en times biltur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Bergen Belsen ligger like nord for Hannover ja. Det var vi for noen år siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Tatt på
|
![]() Sv: Temareise 2. verdenskrig/konsentrasjonsleirJeg har vært på tur med Hvite Busser og det var heftige greier.
![]() |
#13 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Temareise 2. verdenskrig/konsentrasjonsleirJeg har "bare" vært i Sachsenhausen, men det var tungt nok. Hadde ikke tatt med syvåringen i huset, men kommer nok til å ta en slik tur når hun blir gammel nok til å virkelig forstå.
![]() |
![]() |
#15 |
Aktiv
Medlem siden: Jan 2009
![]() |
Veldig enig i det som Teofelia skriver over her. Jeg har besøkt Auschwitz-Birkenau, Ravensbrück og Sachsenhausen med 10.klassinger, og det er sterk kost. Man bør vite en del om det som skjedde i disse leirene og være godt forberedt på hva man vil få se.
![]() |
#16 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Temareise 2. verdenskrig/konsentrasjonsleirJada, jada. Har allerede skrevet at det ikke blir aktuelt å reise med barn.
![]() |
#17 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Satt akurat og tenkte på hva den heter som jeg har vært i, også i nærheten av Hannover.
![]() |
|
|