|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Når kan jeg slippe kattungen ut?Det var denne kattungen vår igjen da... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Når kan jeg slippe kattungen ut?Vi slapp pusen ut etter et par uker, så han var vel ca 14 mnd. Først hadde vi han bare på verandaen (satt en bordplate foran trappa) i noen dager, så begynnte vi å ta han med ut i hagen sammen med oss. Tok vel ca 1 uke fra vi begynnte å ta han med ut i hagen til han gikk ut og inn som han ville. Men vi bor på landet, nederst i en blindvei, og han gikk ikke særlig langt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Når kan jeg slippe kattungen ut?Katter under 5 mnd har ikke utviklet retningssans, så du bør vente med å slippe pus helt alene ut en stund til, og helst sørge for at h*n er kastrert først også
![]() |
![]() |
#4 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Når kan jeg slippe kattungen ut?Vår var forresten født på en gård, så han var vant til å være ute før han kom til oss også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Når kan jeg slippe kattungen ut?Man bør ikke slippe ut kattene sine på egen hånd før de er 6-8 mnd gamle. Kattens retningssans er ikke ferdig utviklet før de er såpass gamle. Man kan selvsagt være ute sammen med dem da, eller ha de inngjerdet på et stort område. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Når kan jeg slippe kattungen ut?I Dyrebeskyttelsen er vi strenge på at våre omplasserte kattunger ikke skal være ute alene før de er minst seks måneder gamle og sterilisert. Kattungene har som jane sier ikke utviklet retningssans, de kan følge en sommerfugl og forville seg langt vekk. I tillegg er de så små at de er mer utsatt for forbipasserende unger som kan plukke den med seg og gå, og de er fritt vilt for hunder og eldre katter som passer revir. Dessuten blir kattene tidlig kjønnsmodne, og det som ser ut som en søt liten kattunge kan plutselig komme hjem med langt mer enn mat i magen. Og ukastrerte hannkatter kan jo som kjent gjøre stor "skade". Vi anbefaler folk å ha katten ute (gjerne i bånd) sånn at den blir kjent med området før den slippes ut alene. Og du som bor så nært en trafikkert vei med så stor fart bør ihvertfall ikke slippe katten ut for tidlig. Det at det er lite trafikk er ikke et godt argument i seg selv. |
![]() |
![]() |
#7 |
50 & somewhat fab
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Når kan jeg slippe kattungen ut?Vi holdt også katten vår inne til hun var 6 mnd og sterilisert - men vi fikk henne i januar og slapp henne ut i mai. Det hadde nok vært verre å holde henne inne nå enn mens vi likevel hadde dørene igjen pga snø og kulde.
![]() |
#8 |
![]() Sv: Når kan jeg slippe kattungen ut?Han kan jo ikke være inne til han skal steriliseres? I følge dyrlegen vi bruker (som er spesialist i smådyrmedisin) bør han være bortimot et år før han blir sterilisert. Han sa minimum 9 mnd, helst litt eldre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Når kan jeg slippe kattungen ut?
Da vil jeg påstå at veterinæren du bruker enten er gått ut på dato eller ikke er spesielt flink med smådyr, til tross for spesialisttittel. Vi fikk yngstekatten vår kastrert hos smådyrspesialist like før hun ble 5 mnd, det var helt uproblematisk. Hun har også kastrert både rotter og marsvin, det hele har med å gi riktig dose narkose til de små, selve inngrepet er ikke komplisert eller vanskelig selv om katten er ung.
![]() |
![]() |
#10 |
Har ikke tittel
![]() Sv: Når kan jeg slippe kattungen ut?Mine katter har blitt kastrerte når de har vært 5-6 måneder gamle. Jeg har heller ikke latt de få gå ut på egen hånd før de har vært 6-7 måneder gamle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
can-jur
|
![]() Sv: Når kan jeg slippe kattungen ut?12 uker er anbefalingen fra Dyrebeskyttelsen og Mattilsynet.
![]() |
![]() |
#12 |
![]() Sv: Når kan jeg slippe kattungen ut?Ja, da må jeg nok gå en runde til med veterinæren vår. Jeg skal til ham med en av kaninene i morgen, så får vi høre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
can-jur
|
Det er bare en gammel myte. Det finnes INGEN forskning som underbygger påstandene om at tidligkastrater blir større enn de som er kastrert senere.
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Når kan jeg slippe kattungen ut?Dyrebeskyttelsen steriliserer ved seks måneder. Det er et greit utgangspunkt. |
![]() |
![]() |
#16 |
can-jur
|
![]() Sv: Når kan jeg slippe kattungen ut?Jeg ville ikke brukt Dyrebeskyttelsen som kilde til noe som helst.
![]() |
![]() |
#17 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Når kan jeg slippe kattungen ut?Takk for at du tok deg tid til å grave fram den studien Floksa, skulle grønnprikket deg, men må finne noen andre å prikke på først
![]() |
![]() |
#18 |
prøver å være tål***ig
|
![]() Sv: Når kan jeg slippe kattungen ut?ser det står her at man ikke skal slippe de ut alene før etter ca 6 mnd. Men i mellomtiden; har man de i bånd ja? (vi har testet med kaninenes bånd, det gikk ok). For om man ikke har bånd har man vel ikke sjans til å fange de inn igjen? Det er helt vilt tempo på henne om hun ser en flue altså!
![]() |
#19 |
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
![]() Sv: Når kan jeg slippe kattungen ut?Jeg har tre katter og alle tre har vært alene ut efra ca 14-15 ukers alder. To hunnkatter og en hankatt. Det har ikke vært noe problem med å finne veien hjem. Ingen av mine katter har vært lenge borte, holder seg i nærheten og de kommer når jeg roper.
![]() |
|
|