|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Trondheim-Kristiansand med bilJeg skal kjøre Bodø-Kristiansand i sommer. Bodø-Trondheim er en strekning jeg kjenner såpass at jeg har en følelse for hvordan den er å kjøre. Men hvordan kjører jeg greiest Trondheim-Kristiansand? Det er vel ikke realistisk å kjøre hele strekningen på en dag når jeg ikke er en veldig rutinert langdistansesjåfør og heller ikke veldig glad i å kjøre bil? Google maps vil ha meg til å kjøre E6 til Oslo, men er det ikke en annen rute som mange liker bedre?
![]() |
#2 |
Populærkulturjunkie
|
![]() Sv: Trondheim-Kristiansand med bilE6 all the way. Det går helt fint og kjøre Trondheim-Kristiansand på en dag (10-12 timer) dersom du ikke tar alt for mange pauser. Fin vei helt til du nærmer det Kristiansand. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tøff i frakk
![]() Sv: Trondheim-Kristiansand med bilDe gangene jeg har kjørt den strekningen har jeg kjørt i ett, og lagt ruta via Hønefoss for å unngå Oslo.
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Trondheim-Kristiansand med bilE6? Jeg kjører mye heller Østerdalen, men det er nå meg da. |
![]() |
![]() |
#5 |
Originala
|
![]() Sv: Trondheim-Kristiansand med bilJeg ville helt klart gjort som Albertine, og kjørt Østerdalen. Det er noen mil kortere, og du vil i tillegg slippe unna mange sommerturister som sinker trafikken. Og nei, jeg kjøerer ikke fort på veien, men blir tullete av alle bobilene som sniiiiiiker seg avgårde over Dovre og ned Gudbransdalen. Du tar av fra E6 i et stort kryss ved Ulsberg i Rennebu kommune, og du skal over Kvikne-fjellet istedet for Dovre. Men hva står det på skiltet der? Tynset? Elverum? Alvdal? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Tøff i frakk
![]() Sv: Trondheim-Kristiansand med bilJeg har også kjørt Østerdalen, mindre fotobokser er det også.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Trondheim-Kristiansand med bil
Kjempefin vei før Kristiansand nå...
![]() |
#9 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Trondheim-Kristiansand med bilJeg kjører heller Dovre enn Østerdalen. Særlig om man skal kjøre om natta. Det er langt mellom de åpne benstinstasjonene langs Østerdalen. Og er det ikke flere fotobokser der enn over Dovre? Skjønt, sistnevnte har vel fått sånn gjennomsnittsfartsmåling nå.
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Trondheim-Kristiansand med bilJeg hadde også helt klart valgt Østerdalen. Jeg sverget til E6 tidligere, men jeg aner egentlig ikke hvorfor. Veien Trondheim - Kristiansand går som en drøm i forhold til Bodø - Trondheim. Hvis du synes det strekket er greit å kjøre i ett så vil du nok ikke ha noe problem med Trondheim - Kristiansand. Jeg foretrekker en overnatting på det strekket, men jeg er ikke veldig glad i å kjøre veldig langt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Trondheim-Kristiansand med bilVi kjører til Lillehammer og overnatter der (E6), men dersom vi skal kjøre nonstop og ikke innom Hunderfossen er Øøsterdalen raskest.
![]() |
#12 |
Originala
|
![]() Sv: Trondheim-Kristiansand med bilVi har forresten kjørt Kristiansand - Trondheim i ett strekk, men da var vi to sjåfører. Jeg tror ikke jeg ville tatt hele strekket i ett. Hvis du velger Østerdalen, tror jeg ikke det er så mange overnattingssteder før du kommer til Gardermoen, men der har du noen hoteller ganske nært E6. Tror vi betalte en tusenlapp for familierom på et Clarion-hotell der i fjor sommer. Og styr for all del unna Myklagard eller hva det nå heter, det pensjonatet som ligger like ved E6 litt sør for Elverum! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
50 & somewhat fab
![]() Sv: Trondheim-Kristiansand med bilBodø-Trondheim i ett er vel egentlig ikke greit, men samtidig gidder jeg ikke dele det opp. Det var nok Østerdalen jeg hadde hørt om som alternativ til E6. Mulig jeg tar den; skal kjøre om dagen og fotobokser er ikke noe problem. :veldig lovlydig:
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Trondheim-Kristiansand med bilJeg kjørte Trondheim-Andenes i ett strekk i forfjor. Frister ikke til gjentakelse. |
![]() |
![]() |
#15 |
Populærkulturjunkie
|
![]() Sv: Trondheim-Kristiansand med bilVar litt upresis der ser jeg, jeg ville også kjørt Østerdalen. 4 mil kortere og bedre veg = mye tid spart. Vi kjører den hver gang vi kjører Oslo - Sandnessjøen. Jeg tenkte egentlig mer på at jeg ikke ville kjørt over Hønefoss.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Erfaren
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Trondheim-Kristiansand med bilVi kjører Oslo-trondheim for å besøke svigers et par ganger i året og fortrekker østerdalen . |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
www.bomulls.no
|
Nå er det helt ny vei mellom Arendal og Kristiansand, så det er fin vei hele veien igrunnen!
![]() |
#18 |
nerdedame
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() |
Eg har køyrd rv4 via Gjøvik (det er på E6, ja) og Hønefoss og slikt ein gong, det var ikkje verdt det. Så vidt eg hugser er det cirka like langt, og mykje dårlegare veg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
50 & somewhat fab
![]() Sv: Trondheim-Kristiansand med bilI chickened out.
![]() |
#20 |
Aktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
![]() Sv: Trondheim-Kristiansand med bilHver gang vi gjør turen, legger vi den om Østerdalen. Står skilt til Elverum når du kommer til Ulsberg.
![]() |
|
|