Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spinoff: Sushi

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-10, 18:26   #1
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Spinoff: Sushi

Jeg har bare smakt Sushi en gang, og det var ingen høydare. Kjøpte en pake med ni biter på Ica på et kjøpesenter i Stockholm da vi bodde der, dyppet i soya slik man liksom skal gjøre, og puttet biten i munnen og tygde. Og spyttet ut igjen.

Jeg syntes bare det smakte soyasaus og kald ris. Jeg har veldig lyst til å like sushi, men ble en anelse skeptisk etter min første prøvesmaking. Hvordan skal egentlig sushi smake? Kan jeg ha fått lavklasse-sushi?

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-10, 18:28   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Sushi

Jeg smakte sushi da jeg var hos Hedda i Oslo sist. Hun er en skikkelig sushi-kjenner og vet hvor sushien er bra, hun spiser det veldig ofte og må ha kvalitet. Vel, det var ikke noen høydare for meg heller, og jeg smakte på alt med et åpent sinn! Jeg likte de frityrstekte bitene da.

Gammel 24-06-10, 18:32   #3
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes sånne ferdigesker fra kjøledisken i matbutikker er begredelige greier. Sushi er også best når det ikke er kjøleskapkaldt. Men jo, sushi er jo mildt på smak da. Med mindre man kjøper makibiter med chilimajones e.l. Et skikkelig godt sushimåltid får du helst om du kjøper fersk sushi på en ok restaurant, og drikker noe god hvitvin eller champagne til.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-10, 18:55   #4
Maryan
Aktiv

Maryan sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Maryan er litt kul
Standard

Jeg elsker sushi, og mener at den bør ha mest mulig fisk. Jeg er ikke så begeistret for den typen som har sesamfrø på i stedet for en nydelig, liten fiskefilet.

Det er helt klart forskjell på billigsushi og skikkelige delikatesser.

Som sagt over er det jo veldig mildt på smak, og det er vanlig å dippe både i soyasaus og grønn sennep. Jeg kan styre meg for sennepen.
Hele familien her liker sushi, og vi spiser det som kosemat av og til

Gammel 24-06-10, 19:05   #5
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må ikke kjøpe sånne pakker i frysedisken. Det er noe HELT annet. Vi kjøper bare på take-away eller spiser det ute, et sted der vi vet at den er god. Men når det er sagt, det krever noe tilvenning. Jeg likte det ikke noe særlig første eller andre gangen selv, men mannen er sushielsker så da jeg møtte ham begynte det å ta seg opp.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-10, 19:06   #6
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg liker Coop og SmartClub sine brett også, jeg. Men så er ikke jeg noen sushisnobb heller.

Gammel 24-06-10, 19:16   #7
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, du har spist lavklassesushi. Finn deg ein skikkelig sushirestaurant, kjøp en god kvit eller et glass champagne og nyt! Eg elskar sushi, men ikkje det aller mest speisa.

Ikkje gi opp!

Gammel 24-06-10, 19:24   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner virkelig ikke hva som er godt med det. Men hver sin smak. Det er jo i det minste sunn fastfood.

Gammel 24-06-10, 19:31   #9
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg likte heller ikke sushi så veldig godt første gangen. Men etter den andre gangen på en god sushirestaurant fikk jeg dilla. Når vi ikke spiser det ute kjøper vi en Salmalaks, sushiris + tilbehør og lager hjemme

Gammel 24-06-10, 19:38   #10
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg skjønner virkelig ikke hva som er godt med det. Men hver sin smak. Det er jo i det minste sunn fastfood.

Fisken, den gode risen, soya og wasabi, ingefær. Til sammen blir det så godt!

Gammel 25-06-10, 00:27   #11
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det krever ofte en viss tilvenning. Ikke fordi det er rått/ekkelt, men fordi det er annerledes. De 4-5 første gangene jeg spiste det var jeg lunken, men så plutselig:

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-10, 00:33   #12
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har spist sushi en gang på restaurant. Det blir med den ene gangen, gitt. Ris foretrekker jeg varm. Laksen var grei nok. Noe annet fiske- og risgreier med tang rullet rundt derimot, det holdt med en bit. Mulig jeg ville ha vært mer begeistret dersom jeg var mer glad i fisk og annen sjømat.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-10, 00:34   #13
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er fortsatt lunken. Har vel spist det 3 ganger, og syntes risen smaker merkelig, mens fisken begynner bli overkommelig. Jeg klarer svelge den uten Sake.
Hvor mange ganger til må jeg spise, før jeg begynner like det?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-10, 00:42   #14
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 25-06-10, 00:58   #15
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Men når jeg ikke liker rå laks engang, kun ovnsbakt, da er det kanskje ikke vits å prøve engang ?

Gammel 25-06-10, 10:20   #16
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Men når jeg ikke liker rå laks engang, kun ovnsbakt, da er det kanskje ikke vits å prøve engang ?

Sushi er så mye mer enn bare laks. Gå på en OK sushirestaurant og bestill maki med fritert kongekrabbe eller spicy tunfisk for eksempel. Eller det aller, aller beste, sushi med ål. Veldig smart å sitte her og skrive dette uten og spise frokost kjenner jeg, sitter og sikler på tastaturet nå.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-10, 10:26   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Maki, er det de friterte bitene det? Jeg liker dem, men ikke noe av det som er rått, hehe. Jeg har prøvd sushi 3 ganger nå, men det er bare ikke min smak. Greit nok, det finnes mye annet godt å spise.

Gammel 25-06-10, 10:38   #18
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sushi.
Det er stor forskjell på sushi man kjøper i kjøledisken på butikker, de man får tak i på Safari her i nærheten er gode, på coop har jeg blandet erfaring. De hjemelagde er også veldig gode, men utsende blir ikke så mye å skryte av da...

Gammel 25-06-10, 10:39   #19
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Rå laks smaker noe helt annet enn kokt/stekt. Det er mye mildere smak. Så det kan godt hende du liker det.

Maki, er det de friterte bitene det? Jeg liker dem, men ikke noe av det som er rått, hehe. Jeg har prøvd sushi 3 ganger nå, men det er bare ikke min smak. Greit nok, det finnes mye annet godt å spise.

Maki er ruller med ris/tang og med diverse fisk/grønnsaksfyll. Det kan være mye forskjellig. De friterte bitene er antakelig tempura. Tempura er egentlig en selvstendig japansk rett, bestående av frityrstekte grønnsaker og fisk/skalldyr, servert med ris og en saus. I det siste har det blitt vanlig å ha tempura-biter i maki.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-10, 10:43   #20
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sushi er så utrolig godt! Den aller beste fastfoodmaten jeg kan tenke meg. Jeg var overlykkelig da sushi endelig ble allemannseie i Norge. Mannen min hadde virkelig ikke sansen før han var i Japan. Etter å ha fått sushi til omtrent alle måltider så skjønte han poenget og innså at han rett og slett hadde vært veldig uheldig med den sushien han hadde spist i Norge.

Kombinasjonen soyasaus, ris, ingefær, wasabi og fisk er jo en killer. Men så skal det sies at jeg har veldig sansen for umami-smaken, som jo er veldig sentral i sushi.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:07.