Når foreldre rakker ned på lærere i barns påsyn...
Jeg blir litt oppgitt over en del foreldre. Dette er ikke noe jeg har opplevd, men jeg hører dette til stadighet.
Når poden kommer hjem og forteller om den dumme læreren som ble sint fordi elevene bråkte i timen. Jeg skjønner at når læreren blir sint så ser barna akkurat den ene situasjonen som gjorde at læreren blir sint, MEN ofte så har det vært flere slike insidenter som har ført til at læreren til slutt har blitt sint.
Mange elever tøyer grensene til læreren ganske kraftig....
Så kommer poden hjem og klager til sine foreldre. Ut i fra det poden sier så blir foreldrene sinte på den dumme læreren som ikke tåler noen ting. Her får poden støtte i at læreren er dum. Så kommer poden på skolen og skal fortsatt forholde seg til denne læreren. Nå har poden fått støtte i at læreren er dum og i podens øyne har læreren mistet en del av sin autoritet.... Poden vil ikke uten videre godta lærerens formaninger.... Denne holdningen forplanter seg blant flere i elevgruppa....
Nå er det ikke så enkelt som jeg skriver det her, men jeg blir litt, veldig, oppgitt over foreldre som lett drar kjappe konklusjoner og gir full støtte til barna sine. Det kan jo være mer som skjedde i klasserommet en det poden har lyst til å fortelle om hjemme. Da syns jeg foreldre er for godtroende.
Jeg mener at de burde ringe læreren og spørre hva som egentlig skjedde hvis de føler det er nødvendig. Og i allefall før de støtter poden og gir læreren all skyld.
Det jeg prøver å si er at mange foreldre er med på å bryte ned en lærers autoritet, samtidig er de de første til å snakke om at skolen burde bli strengere, er min erfaring. Alle er ikke sånn da....
Hva syns dere? Skjønner dere hva jeg prøver å si?
|