|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ctrl+z
|
![]() Hva kjennetegner en god barnebok?Hva slags kriterier legger du til grunn ved valg av bøker for barna? Noe spesielt den bør innholde eller preferanser i forhold til utforming? Spesifiser gjerne aldersgruppe.
![]() |
#2 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva kjennetegner en god barnebok?Storesøster er i slukealder. Hun er 7 1/2. Hun vil bare lese hestebøker. Så: jeg lar henne velge helt fritt selv. All lesing er god lesing, og ansporer til videre lesing seinere. Hun koser seg glugg med hestebøkene: "Mamma kan jeg være så snill å få lese på sengen i kveld?" Den snille og greie moren sier naturligvis ja til det.
![]() |
#3 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hva kjennetegner en god barnebok?Hm.
![]() |
#4 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva kjennetegner en god barnebok?Om jeg skal lese den høyt (vi snakker om etter pekebøker)må den ha poenger for m eg også. *ego* |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Leser
|
![]() Sv: Hva kjennetegner en god barnebok?At det er en bra historie i bunn, at den formidler en historie som man tror på / blir rørt av / endrer livet ditt / får deg til å le. For min del spiller det ingen rolle om historien er formidlet som en animasjonsfilm, vanlig film, lydbok, tv-serie, bok eller tegneserie. Synes at "Charlie og sjokoladefabrikken" er bra både som bok og film.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 29-06-10 kl 15:09. Årsak: Endret tegnsetting |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hva kjennetegner en god barnebok?Interessant. Jeg er enig i biten om at moraliserende barnebøker (eller barne-TV) blir slitsomt, men hva med temabaserte bøker? Ala "I magen bor det en baby" og slike ting? Historier knyttet til konkrete hendelser som det kan tenke seg at vi foreldre kan tenkes å trenge en "samtalestarter"? Blir det bare slitsomt eller kommer det også an på kvaliteten?
![]() |
#8 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hva kjennetegner en god barnebok?Jeg har ingenting prinsipielt mot temabaserte bøker (da antar jeg du mener fiksjon med et tema, og ikke faktabøker, ja?), men de er sjelden spesielt gode, litterært sett, så jeg har ikke kommet på tanken om å kjøpe noen slike. Eller forresten, i den Trond-Viggo-boken om kroppen er det jo en sånn "temahistorie" der en gutt får forklart sex og unnfangelse fra en litt flau pappa, og den har Poden fått lest for seg en gang i tiden. (Han nektet kategorisk å diskutere temaet videre, så som "samtalestarter" var det ganske dødfødt.
![]() |
|
|