|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Administrator
|
![]() Drukning ser ikke ut som drukningKom over en interessant artikkel via twitter i dag, den tar for seg en vanlig misforståelse omkring drukning. Mange har sett drukning på film; folk som plasker og roper om hjelp, sånne drukner ikke med det første. Drukning foregår ganske uten dramatikk, fra en tilskuers ståsted, det kan se ut som at den som drukner hviler og trår vannet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Drukning ser ikke ut som drukningTakk. :memorerer:
![]() |
#5 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Drukning ser ikke ut som drukningLitt om det samme, på norsk:
![]() |
#6 |
Live and let live
|
![]() Sv: Drukning ser ikke ut som drukningOi, dette er jo kjempeviktig informasjon! De burde sende kampanjer hele sommeren på TV, slik de gjør til jul og påske med alkohol!
![]() |
#7 |
Skummelt distré...
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Drukning ser ikke ut som drukningTakker for info. Den var nyttig!
![]() |
#8 |
Pauset
|
![]() Sv: Drukning ser ikke ut som drukningJeg har sett en del på Bondi Beach av varierte årsaker ( |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Drukning ser ikke ut som drukningOi, det visste jeg ikke. Hvorfor er ikke denne informasjonen lett tilgjengelig som i kampanjer og slikt? Det er jo veldig viktig informasjon!
![]() |
#10 |
Live and let live
|
![]() Sv: Drukning ser ikke ut som drukning
Jeg og Poden har sett litt på dette programmet også et par ganger, han synes det er superspennende! Der lærte vi faktisk at man kan eh ... het det sekundærdrukne? At man bør gjøre noe på et sykehus (pumpe vann fra lungene?) snarest mulig etter en nestendrukning, fordi det var fare for drukning selv om en var kommet i land og snakket og gikk. Nå husker jeg ikke symptomene lengre, men jeg husker jeg bet meg merke i at man burde oppsøke lege så snart som mulig etter en nestendrukning.
![]() |
#11 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Drukning ser ikke ut som drukningDette var nyttig informasjon! Takker!
![]() |
#12 |
Live and let live
|
![]() |
#13 |
Pauset
|
Ja, hvis man har slukt mye vann, så kan man kveles etterpå av lungeødem, eller noe i den dur. Skummelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Drukning ser ikke ut som drukningJeg så det i dag da Houdini gikk under. Hadde jeg ikke fulgt med ville han vært borte på et blunk. Han var riktignok så nær land at han kunne sparke fra med føttene men fikk ikke hodet over vann. Skummelt var det i allefall (men aldri reell fare for drukning da jeg oppdaget det raskt at han var i trøbbel og fikk hjelp til å få ham opp).
![]() |
#15 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Drukning ser ikke ut som drukningTakk!
![]() |
#16 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Drukning ser ikke ut som drukningDet DM henviser til synes jeg er litt skremmende. Det er jo slik barna leker når de er i basseng. Mye plasking og mere under vann enn over vann. Men, man kan vel regne med at barna får klare symptomer ved sekundær drukning?
![]() |
#17 |
Pauset
|
Nei, det er det de ikke gjør. Man kan visst bli litt tungpustet og få noen hosteanfall, men thats it. Derfor er det viktig å sjekke med lege om det mistenkes at de har slukt mye vann. Jeg tror nok ikke at vanlig lek i vann, hvorpå man svelger et par slurker her og der, kvalifiserer til "nesten drukning". For jeg har inntrykk at det er omtrent det som skal til, ellers så ville det jo vært direkte farlig å la barna bade. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Live and let live
|
![]() Sv: Drukning ser ikke ut som drukningDet er jo ikke svelging av vann som er problemet, det er jo inhalering av vann.
![]() |
#19 |
Pauset
|
Jeg formulerte meg kanskje klønete, men tenkte da generelt på at man kunne få i seg vann. Man kan vel klare det som et uhell, men tror det skal litt til å gjøre det mange ganger uten å ta seg en badepause. Det er tross alt ikke spesielt behagelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Drukning ser ikke ut som drukningDette var nyttig informasjon, takk!
![]() |
|
|