|
Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Bildekvalitet/oppløsning på kamera? Hva bruker man?Når dere fotograferer med digitaltkamera, hvilken oppløsning er lurest å bruke? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bildekvalitet/oppløsning på kamera? Hva bruker man?Jeg fotograferer alt i RAW. Hvis ikke ville jeg valgt høyeste JPG-oppløsning.
![]() |
#3 |
Opp og fram, - framover
![]() Sv: Bildekvalitet/oppløsning på kamera? Hva bruker man?Nå ser jeg at det er noe som hete M1 på kameraet og at det virker som det har med størrelsen på bildet å gjøre?? M1 feks viser 2529x1944, mens L er 3264x2448 *må vist til å lete febrilsk etter bruksanvisningen* Sist redigert av ItsOnlyMe : 10-07-10 kl 14:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Superaktiv
Medlem siden: Jun 2010
![]() |
![]() Sv: Bildekvalitet/oppløsning på kamera? Hva bruker man?Bruker beste billedkvalitet uansett, bruker heller pc program hvis størrelsen skal reduseres. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Opp og fram, - framover
![]() Sv: Bildekvalitet/oppløsning på kamera? Hva bruker man?Ok, så da kan kameraet bare stå på L og på Superfin.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
maler
|
![]() Sv: Bildekvalitet/oppløsning på kamera? Hva bruker man?Jeg knipser i RAW+høyeste jpg. Altså blir det to filer av hvert bidige bilde. Dette fordi jeg ikke gidder redigere alt jeg tar og samtidig liker å ha rawfila der motivet er bra og bildet dårlig eller det er et såpass blinkskudd at jeg skal bruke det til noe.
![]() |
#7 |
Opp og fram, - framover
![]() Sv: Bildekvalitet/oppløsning på kamera? Hva bruker man?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Nybegynner
Medlem siden: Sep 2010
![]() |
![]() Sv: Bildekvalitet/oppløsning på kamera? Hva bruker man?RAW er kameraets ukomprimerte rå-format. Jpg-bilder f eks er komprimert ved at endel data er fjernet, mens RAW er helt ukomprimert, piksel for piksel slik kameraet/bildebrikken "så" det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Nybegynner
Medlem siden: Sep 2010
![]() |
![]() Sv: Bildekvalitet/oppløsning på kamera? Hva bruker man?For mere info om RAW |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bildekvalitet/oppløsning på kamera? Hva bruker man?Viktig å merke seg er at kameraene gjerne gjør en del etterbehandling av bildet. Dette gjøres ikke med RAW, og RAW-bilder kan derfor i en del tilfeller kreve litt ekstra etterbehandling. Å ta i RAW kan gi bedre muligheter til etterbehandling, men for de som helst unngår å etterbehandle bildene mer enn kanskje beskjære kan det ofte være like greit å ta i høyeste kvalitet for jpeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|