|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har fått viljen sin
|
![]() [Hage] Hvilke skadedyr finnes i din hage?Juli er den store skadedyrmåneden. Om det ikke er nå de kommer, er det i allefall nå mange oppdager dem. Jeg laget meg nettopp en fin "liten" liste over hvem som har vært på besøk hittil i år, og hva jeg har gjort med dem; |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Viser tenner
|
![]() Sv: [Hage] Hvilke skadedyr finnes i din hage?Nabokatter og nabohund!
![]() |
#4 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: [Hage] Hvilke skadedyr finnes i din hage?Kattene i nabolaget tisser på hekken så den er gul og bæsjer på plenen til naboen. Når hunden min ikke har vært for lenge borte, er det kun de modigste som drister seg til å balansere på gjerdet her. Ikke mer. Og det er deilig, for hos naboen var det ekkelt i våres. Stakkars. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Viser tenner
|
![]() Sv: [Hage] Hvilke skadedyr finnes i din hage?Vi har blitt kvitt vepsebolet i garasjeveggen, og edderkoppene driver jeg en daglig kamp mot. I alle fall de som prøver å overta trappen og verandaen. I fjor hadde jeg noen lus på rosentreet, men jeg har ikke sett noen i år. I bedet ved garasjen (som tydelig er dårlig drenert) får vi til stadighet sopp, men det bedet skal fjernes, så da forsvinner vel soppen også.
![]() |
#6 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: [Hage] Hvilke skadedyr finnes i din hage?Vi har noen nabokatter her, men de har heldigvis ikke vært å se i min hage siden i vår. Da hadde jeg et par "episoder" med hageslangen. I tillegg strødde jeg rundt noe stinkende pulver som så ut til å virke glimrende. Jeg hadde klikket om dyrene til naboene plaget oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: [Hage] Hvilke skadedyr finnes i din hage?Veps har vi også hatt ja - og humler, men de får være i fred. Maur har vi også, men de får også være der de er. Bor man "i skogen" så bor man i skogen. Edderkoppene er nyttedyr i min hage. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Curlingkone
|
![]() Sv: [Hage] Hvilke skadedyr finnes i din hage?
Det er båndtvang!
![]() |
#10 |
Viser tenner
|
Vi klikker til stadighet, men det hjelper jo ikke så mye når naboen gir faen ... Katter er en ting, men at de ikke gidder å ha hunden i bånd fordi den er så liten. Den spiser i alle fall dårlig for, for den driter like mye som vår hund som er 30 kilo tyngre.
![]() |
#11 |
Viser tenner
|
Humlene får være i garasjeveggen, ja. Ingen maur, heldigvis. Edderkoppene må gjerne være i hagen, men ikke på verandaen. :aracnofobia:
![]() |
#12 |
Nå da?
|
![]() Sv: [Hage] Hvilke skadedyr finnes i din hage?Vi fant tre padder da vi rev en mur i dag.
![]() |
#13 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: [Hage] Hvilke skadedyr finnes i din hage?De (store!) edderkoppene som bor under terassen vår er så høflige at de forsvinner ned i sprekkene i det noen så mye som tenker på å tråkke på terassen. Jeg regner med de er skikkelig sultne og spiser massemasse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Viser tenner
|
![]() |
#16 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: [Hage] Hvilke skadedyr finnes i din hage?Padder spiser vel også store mengder snegler? Jeg fant en søt en da jeg ryddet ved arbeidsbenken når vi skulle male, og håpet den ville fortsette å bo hos oss, men jeg tror den ble skremt vekk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: [Hage] Hvilke skadedyr finnes i din hage?Canisa; Jeg hadde fullstendig edderkoppangst før vi flyttet hit vi bor nå. Mantraet mitt er "bor man i skogen så bor man i skogen" også tenker jeg på hvor mye de hjelper til med å spise alle andre kryp ute. Inne derimot, vil jeg ikke ha dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|