|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
Se resultatene: Hvem (dine barn eller deg selv som barn) liker/ likte best jordbær? | |||
Mine barn liker jordbær bedre enn jeg gjorde |
![]() ![]() ![]() ![]() |
24 | 18,46% |
Vi har omtrent samme preferanse for jordbær |
79 | 60,77% |
Jeg likte jordbær bedre enn barna mine gjør |
25 | 19,23% |
Dustepoll |
2 | 1,54% |
Deltakere: 130. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Har sødmekrav til hva som er godteri endret seg på en generasjon?Det er juli og sommer, og jeg har små barn som burde hvine av fryd og sankeiver når de ser markjordbær i veikanten. Eller? Mine gjør ikke det. Storebror liker ikke jordbær sier han. Mellomsøster spiser litt, og er omtrent like glad som når hun får en skive med et ok pålegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Erfaren
|
![]() Sv: Har sødmekrav til hva som er godteri endret seg på en generasjon?Jeg tror det heller er at det er så mye arbeid å lete etter dette "godteriet".
![]() |
#3 |
|
![]() Sv: Har sødmekrav til hva som er godteri endret seg på en generasjon?Jeg lurer på om det kan ha noe med tilgjengelighet å gjøre. Vi liker det like godt og er begge veldig glade i det. Men det er noe med at det står i butikken mesteparten av året og det er mulig å få tak i. Da vi vokste opp måtte vi vente til de lokale bærene ble modne. Markjodbær kan ikke kjøpes og her er eneste tilgjengelige bær de som jeg har plantet ved verandaen. Ungene følger godt med og venter spent på når bærene er ferdig modnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har sødmekrav til hva som er godteri endret seg på en generasjon?Ungene mine elsker jordbær og markjordbær! Vi tredde de på strå (det vokser over alt hos mine foreldre) og jeg fikk skikkelige flashbacks til barndommen
![]() |
#5 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Har sødmekrav til hva som er godteri endret seg på en generasjon?Uten at jeg kan si det sikkert med mine barn som er små ennå, så tror jeg at det stemmer. Vi fikk så lite godteri vi, og vi spiste "surblomster", sisselrøtter, markjordbær, aroniabær og "surstang". Tror liksom ikke at dagens barn gjør det i like stor grad.
![]() |
#6 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Har sødmekrav til hva som er godteri endret seg på en generasjon?markjordbær er jeg ikke vant til det fantes ikke der vi bodde. Villbringebær og blåbær plukket vi mye av.
![]() |
#7 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Har sødmekrav til hva som er godteri endret seg på en generasjon?Her i huset er alle, både store og små, like glade i både markjordbær, og annen jordbær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Har sødmekrav til hva som er godteri endret seg på en generasjon?Sisselrøtter, ja. De vokser fortsatt på samme sted i hagen, men barna er uinteressert. Og gaukesyre.
![]() |
#9 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Har sødmekrav til hva som er godteri endret seg på en generasjon?Poden elsker bær. Han liker nesten ikke godteri i det hele tatt. Kun melkesjokolade.
![]() |
![]() |
#10 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Sv: Har sødmekrav til hva som er godteri endret seg på en generasjon?Mine barn er minst like glad i markjordbær som det jeg var da jeg var barn. De spiser langt mindre søtsaker enn det jeg gjorde også.
![]() |
#11 |
*_*
|
![]() Sv: Har sødmekrav til hva som er godteri endret seg på en generasjon?Min gutt på tre år blir helt over seg av markjordbær, jordbær, blåbær og tyttebær (!) og spiser helt til vi stopper ham. For et par dager siden var vi på skogstur og speidet etter modne blåbær, og da vi fant ei stripe langs skogsveien med modne bær, måtte han nærmest bæres bort.
![]() |
![]() |
#12 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Har sødmekrav til hva som er godteri endret seg på en generasjon?Datra mi hviner av fryd når hun ser markjordbær og bringebær.
![]() |
#13 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har sødmekrav til hva som er godteri endret seg på en generasjon?Mine unger elsker bær og storkoser seg på skogsturer hvor vi plukker markjordbær og blåbær. Vi låner ei kolonihytte noen uker hver sommer og da går det mye i rips, solbær og bringebær også. De spiser dem rett fra busken eller i youghurt til kvelds. De spiser veldig sjelden syltetøy eller andre søte pålegg på brødskiva og bruker aldri sukker på bærene de spiser.
![]() |
#14 |
Erfaren
|
![]() Sv: Har sødmekrav til hva som er godteri endret seg på en generasjon?
Mmmm så mye godt vi fant i skogen. *mimrer*
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Har sødmekrav til hva som er godteri endret seg på en generasjon?Stemmer ikke for oss. Glitterbarnet elsker bær og spiser det bart. Besteforeldrene hans derimot, prøver å stappe mest mulig sukker oppå bærene hans så snart de får sjansen, bare fordi de mener det er for surt. Han vil ikke spise gauksyre og røtter fordi han syns det ser ekkelt ut, det har ikke noe med smaken å gjøre.
![]() |
#16 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Har sødmekrav til hva som er godteri endret seg på en generasjon?Hva er sisselrøtter? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Har sødmekrav til hva som er godteri endret seg på en generasjon?Her er begge gutta helt ville etter jordbær, blåbær og andre bær. Helt uten sukker også.
![]() |
#19 |
maler
|
![]() Sv: Har sødmekrav til hva som er godteri endret seg på en generasjon?Våre barn liker bær. Men det er noe med tilgjengeligheten nå som er annerledes enn da jeg var barn. Det er ikke sånn at enkelte typer frukt bare er der deler av året. Man får tak i det meste året rundt. Det er ikke sånn at jordbær bare finnes i noen få uker i månedsskiftet juli/august. Så man kan kanskje ikke forvente samme standhaftighet når det gjelder å få tak i bær heller.
![]() |
#20 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Har sødmekrav til hva som er godteri endret seg på en generasjon?Jeg har en av hver. Storebror som elsker frukt - og lillebror som bare liker blåbær og banan. På hytta har vi en diger blåbærtue på tomta - lillebror prater om den allerede (kald sommer, så enn så lenge bare kart)
![]() |
|
|