|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Matindustri og næringsmidlerSitter og ser på et program om hvordan mat til vesten dyrkes frem under slaveforhold og billigst mulig i 3. verden her nå. Er det flere her som etterhvert har kastet seg på bølgen mer dyrere og kortreist mat og mist mulig tilsatt skit? Italienere bruker mest penger på mat i Europa i.f.t lønn. Nordmenn bruker minst. Og vi kjenner vel alle maset om hvor dyrt folk synes det er å handle mat her i landet. Man handler bil til 3-400 tusen, men valfarter til Obs for å handle pepsi og kylling til halv pris og smakløst kjøtt fra Nordfjord på Rema. Spiser du for å bli mett, billigst mulig? Eller vil du ha mat med mest mulig næring pr enhet, utsøkt smak og minst mulig tilsetningsstoffer?
![]() |
#2 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Matindustri og næringsmidler...Jeg er opptatt av gode råvarer, smak og mat laget fra bunn, men kunne nok også tjent på å være mer prisbevisst.
![]() |
![]() |
#3 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Matindustri og næringsmidler...
Samme her. Vi har levd på én lønning i noen år nå og har dermed vært pinlig prisbevisste. Jeg kjøper feks. alltid First Price kyllingfiletene, både fordi de smaker det samme som annen god kyllingfilet og fordi de er billige. Kjøttdeig kjøpes stort sett på Rema, Nordfjord sin, men den smaker ikke annerledes enn Gilde eller annen kjøttdeig synes jeg. Jeg synes rent kjøtt ofte er dyrt her.
![]() |
#4 |
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() Sv: Matindustri og næringsmidler...
Jeg tror ikke det kan sies bedre enn dette. Jeg har svart belte i matshopping, kjøper gode råvarer uansett, og en god del økologisk, og bryr meg lite om prislappen. Jeg handler glatt for en tusenlapp i uka når det bare er jeg og lillefrøkna, også. Dette beløpet inneholder selvsagt ting som perletomater, jordbær og druer. Jeg kjøper lokalprodusert der det går, men burde vært flinkere til å utnytte for eksempel bondens marked. Men å dra til sentrum på lørdagsmorgenen er ikke prioritert.
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it. 2009 2012 Sist redigert av Nera : 26-07-10 kl 23:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
can-jur
|
![]() Sv: Matindustri og næringsmidlerMelk, poteter og storfe, gris og lamme kjøtt hentes direkte ut fra gården, stort mer kortreist finner man vel ikke. Lokale frittgående egg og det meste andre som spises skal være produsert i Norge. Så sant det lar seg gjøre, vel å merke. Veldig sjelden Rema har norske bananer
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() Sv: Matindustri og næringsmidlerJeg kjøper dyr og næringsrik mat. Jeg kjøper rent kjøtt, dyr fisk osv. og sverger til "mine merker" hvor kvalitet står i sentrum, og som dessverre kanskje fører til at handleposene mine blir dyre.
![]() |
#7 |
can-jur
|
![]() Sv: Matindustri og næringsmidler
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Selvfølgelig. Har jeg sagt noe annet? Jeg betaler det det koster jeg, men ideellt sett skulle jeg ønske det kostet noe mindre. Akkurat som jeg også forstår at bensinen i Norge godt kan koste 15 kr literen, selv om jeg skulle ønske at den kostet mindre.
![]() |
#9 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Matindustri og næringsmidlerJeg er nok en slik som handler etter pris. Det er veldig dyrt å handle riktig, syns jeg, og med en relativt lav lønn er jeg nødt til å prioritere.
![]() |
#10 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Ja nemlig. Man skal ikke bare ha mat, man skal betale regninger og bo også. Jeg vet viktigheten av sunn mat, men jeg mener feks. FP-kylling ikke er så mye mer usunn enn feks. Stange-kylling, selv om man idealistisk sett burde velge sistnevnte. Det samme med økologiske egg, for kroppen er det sikkert omtrent det samme, men tenker man på hønsene bør man jo velge økologiske. Når man har levd på én lønning i evigheter, med de samme utgiftene de fleste par har (vi har jo høyt boliglån, billån, SFO, barnehage osv) så er det ikke mye igjen til å tenke økologisk og etisk altså, selv om man ikke trenger å leve på spaghetti med ketchup heller.
![]() |
#11 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Matindustri og næringsmidlerJeg handler mat kun etter kvalitet og aldri etter pris. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Matindustri og næringsmidler3 barn, alenemamma som er student. Jeg handler etter pris, alt annet gir jeg beng i. Kvalitet og etiske valg når det kommer til mat står langt nede på ranglisten, for å si det sånn
![]() |
#13 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Matindustri og næringsmidlerJeg handler etter kvalitet. Jeg velger økologisk der det finnes (og er ett godt alternativ), jeg kjøper rene råvarer, jeg handler aldri fra billigmerker. Ikke fordi jeg nødvendigvis mener de er dårligere, men fordi jeg foretrekker å handle ting jeg vet jeg blir fornøyd med.
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Matindustri og næringsmidlerVi bruker nok en del penger på gode råvarer og prøver å handle kortreist og økologisk til en viss grad, men ikke fullstendig konsekvent. Jeg har en del intoleranser, og bruker derfor litt mer penger på erstatningsprodukter o.l., og det er såpass gunstig for helsen min at jeg prioriterer det. Vi har ikke barn enda og ikke bil, så da er det lettere å kunne bruke mye penger på mat. Det vil nok endre seg, men jeg håper at jeg klarer å handle bevisst likevel så godt det lar seg gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Matindustri og næringsmidlerJeg handler flybårne tomater. :kortreist er i reisetid?: |
![]() |
![]() |
#16 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#17 |
Passiv
|
![]() Sv: Matindustri og næringsmidlerDet lurer jeg på også. Og på forskjellen med kjøtt også. |
![]() |
![]() |
#18 |
can-jur
|
![]() Sv: Matindustri og næringsmidlerHehe, det er nok ingen som får noen som helst for Synnøve ost eller kvasi ost
![]() |
![]() |
#19 |
Passiv
|
![]() Sv: Matindustri og næringsmidlerSå bonden får den samme betalingen om vi kjøper FP eller Prior? |
![]() |
![]() |
#20 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
|
|