Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Matindustri og næringsmidler

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-10, 21:50   #1
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Matindustri og næringsmidler

Sitter og ser på et program om hvordan mat til vesten dyrkes frem under slaveforhold og billigst mulig i 3. verden her nå. Er det flere her som etterhvert har kastet seg på bølgen mer dyrere og kortreist mat og mist mulig tilsatt skit? Italienere bruker mest penger på mat i Europa i.f.t lønn. Nordmenn bruker minst. Og vi kjenner vel alle maset om hvor dyrt folk synes det er å handle mat her i landet. Man handler bil til 3-400 tusen, men valfarter til Obs for å handle pepsi og kylling til halv pris og smakløst kjøtt fra Nordfjord på Rema. Spiser du for å bli mett, billigst mulig? Eller vil du ha mat med mest mulig næring pr enhet, utsøkt smak og minst mulig tilsetningsstoffer?

Vel, snurr debatt!

Gammel 26-07-10, 21:57   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matindustri og næringsmidler...

Jeg er opptatt av gode råvarer, smak og mat laget fra bunn, men kunne nok også tjent på å være mer prisbevisst.

Gammel 26-07-10, 22:04   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg er opptatt av gode råvarer, smak og mat laget fra bunn, men kunne nok også tjent på å være mer prisbevisst.

Samme her. Vi har levd på én lønning i noen år nå og har dermed vært pinlig prisbevisste. Jeg kjøper feks. alltid First Price kyllingfiletene, både fordi de smaker det samme som annen god kyllingfilet og fordi de er billige. Kjøttdeig kjøpes stort sett på Rema, Nordfjord sin, men den smaker ikke annerledes enn Gilde eller annen kjøttdeig synes jeg. Jeg synes rent kjøtt ofte er dyrt her.
Nå får vi mye bedre råd utover høsten siden vi går fra én til to fulle lønninger, og da kommer jeg nok til å tenke mer kvalitet enn pris, samt handle mye mer økologisk. Selv om jeg nok fortsatt kommer til å kjøpe FP-kylling.

Gammel 26-07-10, 22:53   #4
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg tror ikke det kan sies bedre enn dette. Jeg har svart belte i matshopping, kjøper gode råvarer uansett, og en god del økologisk, og bryr meg lite om prislappen. Jeg handler glatt for en tusenlapp i uka når det bare er jeg og lillefrøkna, også. Dette beløpet inneholder selvsagt ting som perletomater, jordbær og druer. Jeg kjøper lokalprodusert der det går, men burde vært flinkere til å utnytte for eksempel bondens marked. Men å dra til sentrum på lørdagsmorgenen er ikke prioritert.

Mat er helse, og dersom økonomien skulle tilsi kutt, er maten noe av det siste jeg kutter ned på. Jeg lager heller store porsjoner av mat med lite kjøtt/fisk og mye sesonggrønnsaker samt belgfrukter enn å måtte kjøpe råvarer av lavere kvalitet.

Sist redigert av Nera : 26-07-10 kl 23:06.
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-10, 22:58   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matindustri og næringsmidler

Melk, poteter og storfe, gris og lamme kjøtt hentes direkte ut fra gården, stort mer kortreist finner man vel ikke. Lokale frittgående egg og det meste andre som spises skal være produsert i Norge. Så sant det lar seg gjøre, vel å merke. Veldig sjelden Rema har norske bananer

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-10, 23:04   #6
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjøper dyr og næringsrik mat. Jeg kjøper rent kjøtt, dyr fisk osv. og sverger til "mine merker" hvor kvalitet står i sentrum, og som dessverre kanskje fører til at handleposene mine blir dyre.

Jeg kjøper ikke billig bare for at det er billig og lar meg ikke lure av supertilbud på blandfärs, utvannet kylling osv. i Sverige heller.

Gammel 26-07-10, 23:11   #7
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg kjøper dyr og næringsrik mat. Jeg kjøper rent kjøtt, dyr fisk osv. og sverger til "mine merker" hvor kvalitet står i sentrum, og som dessverre kanskje fører til at handleposene mine blir dyre.

Jeg kjøper ikke billig bare for at det er billig og lar meg ikke lure av supertilbud på blandfärs, utvannet kylling osv. i Sverige heller.

Hvorfor er det derssverre?
Er det ikke en selvfølge at varer med god/bedre kvalitet som er produsert på en etisk og miljøvennlig måte koster mer enn "søppel"?

Gammel 26-07-10, 23:18   #8
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hvorfor er det derssverre?
Er det ikke en selvfølge at varer med god/bedre kvalitet som er produsert på en etisk og miljøvennlig måte koster mer enn "søppel"?

Selvfølgelig. Har jeg sagt noe annet? Jeg betaler det det koster jeg, men ideellt sett skulle jeg ønske det kostet noe mindre. Akkurat som jeg også forstår at bensinen i Norge godt kan koste 15 kr literen, selv om jeg skulle ønske at den kostet mindre.

Gammel 26-07-10, 23:18   #9
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er nok en slik som handler etter pris. Det er veldig dyrt å handle riktig, syns jeg, og med en relativt lav lønn er jeg nødt til å prioritere.
Men jeg er bevisst hva jeg gjør. Og når jeg får stabilisert meg på et litt høyere lønnsnivå enn i dag kommer jeg også til å være mer nøye på næringsinnhold, hvor og hvordan maten er produsert og slike ting.

Gammel 26-07-10, 23:23   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg er nok en slik som handler etter pris. Det er veldig dyrt å handle riktig, syns jeg, og med en relativt lav lønn er jeg nødt til å prioritere.
Men jeg er bevisst hva jeg gjør. Og når jeg får stabilisert meg på et litt høyere lønnsnivå enn i dag kommer jeg også til å være mer nøye på næringsinnhold, hvor og hvordan maten er produsert og slike ting.

Ja nemlig. Man skal ikke bare ha mat, man skal betale regninger og bo også. Jeg vet viktigheten av sunn mat, men jeg mener feks. FP-kylling ikke er så mye mer usunn enn feks. Stange-kylling, selv om man idealistisk sett burde velge sistnevnte. Det samme med økologiske egg, for kroppen er det sikkert omtrent det samme, men tenker man på hønsene bør man jo velge økologiske. Når man har levd på én lønning i evigheter, med de samme utgiftene de fleste par har (vi har jo høyt boliglån, billån, SFO, barnehage osv) så er det ikke mye igjen til å tenke økologisk og etisk altså, selv om man ikke trenger å leve på spaghetti med ketchup heller.
Men som sagt, nå øker vi ganske mye i lønn i heimen og da blir det mye enklere å tenke mer "riktig", og det er jo noe jeg har drømt om ganske lenge, opptatt av mat og helse som jeg er.

Gammel 27-07-10, 00:09   #11
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg handler mat kun etter kvalitet og aldri etter pris.
Her lages all mat fra bunnen, av rene råvarer,- og det koster fort penger.
Jeg er utrolig bevisst på kvalitet, smak og prøver også å gjøre de beste etiske valgene når jeg handler.
Det kunne ikke falle meg inn å kjøpe konvensjonell kylling eller egg, kjøttet jeg kjøper er så langt det er mulig kortreist og fra småskalaprodusenter.
Etterhvert som utvalget i økologisk utvides blir det mer og mer av slik også.

På en lørdagsmiddag til oss 3 i husstanden kan jeg glatt svi av en 6-700 kroner, og det gjør jeg med glede og god samvittighet.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 00:54   #12
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

3 barn, alenemamma som er student. Jeg handler etter pris, alt annet gir jeg beng i. Kvalitet og etiske valg når det kommer til mat står langt nede på ranglisten, for å si det sånn

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 01:30   #13
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Jeg handler etter kvalitet. Jeg velger økologisk der det finnes (og er ett godt alternativ), jeg kjøper rene råvarer, jeg handler aldri fra billigmerker. Ikke fordi jeg nødvendigvis mener de er dårligere, men fordi jeg foretrekker å handle ting jeg vet jeg blir fornøyd med.

Det blir selvsagt dyrt og vi har ett vanvittig matbudsjett for oss tre.
Jeg ønsker virkelig å betale for kvalitet og gjør det gjerne, samtidig ser jeg definitivt problemet med at de beste råvarene er såpass mye dyrere enn halvfabrikata etc.
Når prisene er som de er blir det vanskeligere for de med dårlig råd å ta de riktige kostholdsvalgene og det synes jeg er synd.

Gammel 27-07-10, 11:28   #14
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker nok en del penger på gode råvarer og prøver å handle kortreist og økologisk til en viss grad, men ikke fullstendig konsekvent. Jeg har en del intoleranser, og bruker derfor litt mer penger på erstatningsprodukter o.l., og det er såpass gunstig for helsen min at jeg prioriterer det. Vi har ikke barn enda og ikke bil, så da er det lettere å kunne bruke mye penger på mat. Det vil nok endre seg, men jeg håper at jeg klarer å handle bevisst likevel så godt det lar seg gjøre.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 11:39   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg handler flybårne tomater. :kortreist er i reisetid?:

Men jeg handler lite halv- og helfabrikata. Jeg spiser som regel mat laget fra bunnen. Jeg spiser såpass mye av egg og kjøtt at der ser jeg på pris. Når det gjelder grønnsaker er derimot kvalitetsforskjellene så massive at der handler jeg ut fra kvalitet.

Når det gjelder sosial samvittighet så handler jeg konsekvent etiske matvarer der dette er et reelt valg. (Jeg spiser ikke råtne bananer uansett hvor etiske de er.)

Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 12:07   #16
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har ingen prinsipper om å betale Norgesgruppen og Coop mer for enn vare enn jeg trenger. De tjener godt nok uansett.

Det er iofs et godt poeng, ulempen er at EM ( egene merkevarer) som Landlord, First Price osv lages av samvirkekonsernene på bestilling MEN gir et lavere overskudd tilbake til bonden. Altså er det ikke Norgesgruppen som taper penger, men produsenten.

Gammel 27-07-10, 12:34   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det lurer jeg på også. Og på forskjellen med kjøtt også.

Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 12:52   #18
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Hehe, det er nok ingen som får noen som helst for Synnøve ost eller kvasi ost
Synnøve kjøper all melken de bruker av TINE.
Q meieriet ligger ca 10 øre over i pris av hva TINE gir.
På slakteri siden er prisene også relativt like.

Det er ikke råvareprisen som vil variere, for den er ganske fast, satt av Staten gjennom jordbruksoppgjøret, men evt eier utbetalinger osv.
Jeg er på jungende grunn her, må lese opp litt, for jeg har ikke satt meg veldig godt inn i mekanismen bak EM og hvorfor de er en "trussel".
Men sånn helt generelt så er det EM som ikke er produsert gjennom samvirke som er største problemet. Feks REMA egg ( en ide som vel aldri, heldigvis, ble satt skikkelig ut i livet). Det fordi produsent der har svært lite å stille opp med. Innenfor samvirket er man mange, man er involvert på eier siden og har en ( liten) styringmakt. Det ER en fordel å være mange. Nå er ikke jeg noen ihuga samvirke bonde, vi leverer bla. kjøttet vårt til et lokalt privat slakteri, men jeg ser helt klart at samvirket er SVÆRT viktig for å sikre rettighetene til produsent. Den norske samvirketanken er også i bruk i mindre skala i feks MUL-land for å gi produsenene i disse landene en muklighet til å bli sterke sammen.

Så jeg rotet litt i det forrige innlegget mitt. Man må skille mellom EM leieprodusert gjennom samvirket ( TINE, Gilde-Prior, F-K) og EM med egene levrandører som ikke går gjennom samvirket, Rema egg feks.
Men det der er en vanskelig balansegang, helt klart!!

Gammel 27-07-10, 12:53   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Så bonden får den samme betalingen om vi kjøper FP eller Prior?

Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 12:55   #20
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Så bonden får den samme betalingen om vi kjøper FP eller Prior?

Om det er Prior som leieslakter og pakker for FP så mener jeg at det er sånn ja. Men Prior sitt overskudd er større på Prior sine egene merkevarer enn på EM varer.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:26.