Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mye må man drikke for å bli definert som alkoholiker?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-10, 08:39   #1
malou
Logistikkdronning

malou sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
malou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smart
Spørsmål

Hvor mye må man drikke for å bli definert som alkoholiker?

Mener jeg har lest en angitt mengde pr. dag et eller annet sted - noen som vet om det finnes et "standardmål" på dette i Norge?

malou er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 08:54   #2
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor mye må man drikke for å bli definert som alkoholiker?

Har aldri sett eller høyrt om silke standardmål og syns eigentlig at det hadde vore rart viss dei eksisterte. Det er fullt mulig at f.eks ein person som drikk ei halv flaske vin for dagen er alkoholiker mens ein anna som drikk samme mengde ikkje er det. Dersom ein blir urolig/rastlaus eller får problemer med å sovne dersom ein droppar den halve flaska ein dag har ein eit alkoholproblem. Sjølv om ei halv flaske eigentlig ikkje er mykje.

Gammel 04-08-10, 08:57   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hvis rusbruken din gir deg problemer og du synes det er vanskelig å kutte ut likevel - da har du et rusproblem. Rett og slett. For noen treffer dette tidlig, for andre treffer dette senere. Man kan fint være alkoholiker og drikke kun i helgen, man kan fint drikke i helgen uten å være alkoholiker.

Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 09:01   #4
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det har så mye med mengden å gjøre. For meg blir det et misbruk i det øyeblikket dette styrer livet ditt. Når du begynner å droppe avtaler for å kunne drikke mer, gjemmer unna for ikke å vise hvor mye du drikker og juger når noen konfronterer deg. Dette gjelder vel egentlig alle typer misbruk, alkohol, mat, narkotiske stoffer.

Gammel 04-08-10, 15:17   #5
kris
kross

kris sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her kan du finne en enkel test som gir en pekepinn på hvor risikabelt forbruk du (eller andre) har: http://www.rushjelp.no/Default.aspx

På samme side er det også link til et selvhjelpsprogram for dem med milde eller moderate alkoholproblemer. (Det er også tester og selvhjelpsprogram for cannabis- og kokainbruk.)

Ellers er det vanskelig, for ikke å si umulig, å gi noen absolutt grense for alkoholinntak i forhold til risiko for avhengighetsproblematikk eller skader. Det eneste ekspertene kan enes om, er vel at kvinner tåler adskillig mindre enn menn. Det står litt om dette i denne Wikipedia-artikkelen: http://no.wikipedia.org/wiki/Alkoholenhet

Her kan du også lese litt om alkoholenheter og hva som regnes som skadelig forbruk: http://www.avogtil.no/article.php?ar...categoryID=166

Sist redigert av kris : 04-08-10 kl 15:25.
kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 15:24   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes en sjekkliste som gir en bedre indikator enn mengde.

Gammel 04-08-10, 23:13   #7
kris
kross

kris sin avatar

Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du tenker kanskje på den testen jeg linker til først i innlegget over, Polyanna? Den er utarbeidet av WHO, og inneholder en del spørsmål som går på bl.a. toleranse/avhengighet, skadevirkninger og andres bekymring.

kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 23:50   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg fikk fem poeng. Det burde være håp for meg.

Eller ... kanskje ikke siden jeg ikke husker at jeg har tatt den før og gubben mener at jeg har tatt en en gang før også.

Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 00:11   #9
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Du fikk 2 poeng, så da er det ingen fare for meg.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 08:22   #10
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Jeg fikk 1 poeng, så jeg er ikke akuratt i faresonen.

Jeg mener at du har et alkoholproblem, på linje med annet en kan bli avhengig av når det styrer hverdagen din.

Gammel 05-08-10, 09:45   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kris, her.

Du tenker kanskje på den testen jeg linker til først i innlegget over, Polyanna? Den er utarbeidet av WHO, og inneholder en del spørsmål som går på bl.a. toleranse/avhengighet, skadevirkninger og andres bekymring.

Det stemmer nok, Kris.

Gammel 05-08-10, 09:52   #12
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Finni, her.

Jeg mener at du har et alkoholproblem, på linje med annet en kan bli avhengig av når det styrer hverdagen din.

Hvem?

Gammel 05-08-10, 10:56   #13
malou
Logistikkdronning

malou sin avatar

malou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av kris, her.

Her kan du også lese litt om alkoholenheter og hva som regnes som skadelig forbruk: http://www.avogtil.no/article.php?ar...categoryID=166

Takk! Det var den linken jeg var ute etter.

malou er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 12:14   #14
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

hahaha den testen er jo helt latterlig.. jeg fikk 12 poeng!!! tror jeg dør av latter. jeg som drikker kanskje 2 ganger i året eller noe.. mulig jeg misforstod spørsmålene..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 12:21   #15
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Finni, her.

Jeg fikk 1 poeng, så jeg er ikke akuratt i faresonen.

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Hvem?

Det lurte jeg også på.
Gud, så mange ganger jeg leste den setningen før jeg fikk fornuft i det.

[fllisespikkedigresjon]Et utmerket eksempel på hvor viktig det er med komma - for eksempel for at en innskutt setning skal bli nettopp det.
For jeg tipper at det Finni mente, var dette:

"Jeg mener at du har et alkoholproblem, på linje med annet en kan bli avhengig av, når det styrer hverdagen din." [/flisespikkedigresjon]

Gammel 05-08-10, 17:07   #16
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Jeg fikk 6 poeng. Jeg måtte prøve cannabis-testen også, (neida, jeg bruker ikke cannabis, men tester er morsomme) men dette spm skjønte jeg ikke gitt. Er det jeg eller testen som er tett?

2. Hvor mye penger bruker du gjennomsnittlig på cannabis per uke? (Ta her utgangspunkt i hvor mye du, som forbruker, må betale eller ville måtte betale).

X kroner eller mindre
mellom X og Y kroner
X til Y kroner
mer enn X kroner

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 17:11   #17
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror det ble sånn fordi det kanskje er likegreit om ikke WHO setter en markedspris for cannabis.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 17:16   #18
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk 7 poeng.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 17:17   #19
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Jamen hvordan skal jeg som forbruker bestemme hva x og y er? "la meg se, x er... hm... 10,-! Og y, ja skal vi se. 100,-! Jah!"Jaha? Hva sier det meg egentlig? Ikke en dritt? Det gir jo ikke mening at all?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 19:27   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Jamen hvordan skal jeg som forbruker bestemme hva x og y er? "la meg se, x er... hm... 10,-! Og y, ja skal vi se. 100,-! Jah!"Jaha? Hva sier det meg egentlig? Ikke en dritt? Det gir jo ikke mening at all?

Jeg vet, trodde et øyeblikk at X var type ett gram eller noe, men alternativene er fortsatt sære. Kanskje de som lagde de var skeve?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:27.