|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Logistikkdronning
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvor mye må man drikke for å bli definert som alkoholiker?Mener jeg har lest en angitt mengde pr. dag et eller annet sted - noen som vet om det finnes et "standardmål" på dette i Norge? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye må man drikke for å bli definert som alkoholiker?Har aldri sett eller høyrt om silke standardmål og syns eigentlig at det hadde vore rart viss dei eksisterte. Det er fullt mulig at f.eks ein person som drikk ei halv flaske vin for dagen er alkoholiker mens ein anna som drikk samme mengde ikkje er det. Dersom ein blir urolig/rastlaus eller får problemer med å sovne dersom ein droppar den halve flaska ein dag har ein eit alkoholproblem. Sjølv om ei halv flaske eigentlig ikkje er mykje.
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvor mye må man drikke for å bli definert som alkoholiker?Hvis rusbruken din gir deg problemer og du synes det er vanskelig å kutte ut likevel - da har du et rusproblem. Rett og slett. For noen treffer dette tidlig, for andre treffer dette senere. Man kan fint være alkoholiker og drikke kun i helgen, man kan fint drikke i helgen uten å være alkoholiker. |
![]() |
![]() |
#4 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hvor mye må man drikke for å bli definert som alkoholiker?Jeg synes ikke det har så mye med mengden å gjøre. For meg blir det et misbruk i det øyeblikket dette styrer livet ditt. Når du begynner å droppe avtaler for å kunne drikke mer, gjemmer unna for ikke å vise hvor mye du drikker og juger når noen konfronterer deg. Dette gjelder vel egentlig alle typer misbruk, alkohol, mat, narkotiske stoffer.
![]() |
#5 |
kross
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() Sv: Hvor mye må man drikke for å bli definert som alkoholiker?Her kan du finne en enkel test som gir en pekepinn på hvor risikabelt forbruk du (eller andre) har: http://www.rushjelp.no/Default.aspx
kris ![]() Enestående mamma til en enestående gutt (2001) "Livet er ikke et problem som skal løses, men en realitet som skal oppleves." (Søren Kierkegaard) Sist redigert av kris : 04-08-10 kl 15:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvor mye må man drikke for å bli definert som alkoholiker?Det finnes en sjekkliste som gir en bedre indikator enn mengde.
![]() |
#7 |
kross
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() Sv: Hvor mye må man drikke for å bli definert som alkoholiker?Du tenker kanskje på den testen jeg linker til først i innlegget over, Polyanna? Den er utarbeidet av WHO, og inneholder en del spørsmål som går på bl.a. toleranse/avhengighet, skadevirkninger og andres bekymring.
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvor mye må man drikke for å bli definert som alkoholiker?Jeg fikk fem poeng. Det burde være håp for meg. |
![]() |
![]() |
#9 |
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvor mye må man drikke for å bli definert som alkoholiker?Du fikk 2 poeng, så da er det ingen fare for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvor mye må man drikke for å bli definert som alkoholiker?Jeg fikk 1 poeng, så jeg er ikke akuratt i faresonen.
![]() |
#11 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvor mye må man drikke for å bli definert som alkoholiker?
Det stemmer nok, Kris.
![]() |
#12 |
intro
|
Hvem?
![]() |
![]() |
#13 |
Logistikkdronning
Medlem siden: Nov 2006
Takk! Det var den linken jeg var ute etter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Hvor mye må man drikke for å bli definert som alkoholiker?hahaha den testen er jo helt latterlig.. jeg fikk 12 poeng!!!
![]() |
#15 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Det lurte jeg også på.
![]() |
![]() |
#16 |
Princess Skids and Scars
|
![]() Sv: Hvor mye må man drikke for å bli definert som alkoholiker?Jeg fikk 6 poeng. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Princess Skids and Scars
|
![]() Sv: Hvor mye må man drikke for å bli definert som alkoholiker?Jamen hvordan skal jeg som forbruker bestemme hva x og y er? "la meg se, x er... hm... 10,-! Og y, ja skal vi se. 100,-! Jah!"Jaha? Hva sier det meg egentlig? Ikke en dritt? Det gir jo ikke mening at all? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|