|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Seksuelle lavalder 16 år (Aftenposten)http://www.aftenposten.no/meninger/k...?service=print |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Seksuelle lavalder 16 årDen seksuelle lavalder bør gjerne ikke revurderes, men det bør bli en egen grense for når kjærester kan ha sex med hverandre, f.eks. en fem-årsgrense. Slik at en jente på 14 kan ha sex med kjæresten på 17, om de ønsker det, uten å straffes.
![]() |
#4 |
Pauset
|
![]() Sv: Seksuelle lavalder 16 år
Hvor lenge bør de har vært kjærester? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Borte
|
![]() Sv: Seksuelle lavalder 16 årJeg er langt på vei enig i det som står i kronikken, selv om skribenten forenkler endel. Det er betenkelig at en femtenåring som har frivillig og ønsket sex med sin 17-årige kjæreste i følge loven utsettes for et overgrep. Det er betenkelig at vi har så store tabuer rundt ungdom og sex.
![]() |
#6 |
Absolut ateist
|
Det er vel irrelevant. Jeg brukte betegnelsen kjærester, fordi det er lettest.
![]() |
#7 |
Pauset
|
Jeg syns ikke det er irrelevant. Slik jeg skjønner deg så mener du at en 14 åring bør kunne ha lov til å ha sex med sin kjæreste på 17 år? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Seksuelle lavalder 16 årSå lenge sexen er frivillig, er det irrelevant om man er sammen eller ikke. Hvem har sagt at nytelse må skje i forhold?
![]() |
#9 |
Pauset
|
Det var du som nevnte kjæreste-ordet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Seksuelle lavalder 16 årNei, men jeg så jo deg i aksjon i kondomdebatten. Jeg ble ikke imponert og har ingen interesse av å gå i klinsj med deg her, for jeg vet du vil komme med idiotiske påstander som ikke har hold hos mennesker med vett i skallen.
![]() |
#13 |
Pauset
|
Da tar du totalt feil. Jeg hadde bare lyst til å "lufte" det som sto i artikkelen.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Seksuelle lavalder 16 årJeg blir også avskrekket fra å diskutere dette etter å ha fulgt deg i kondomdebatten.
![]() |
#15 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Seksuelle lavalder 16 årOg man kan jo bare se på det nye temaet du har startet for å se hvor dette bærer hen.
![]() |
#16 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Seksuelle lavalder 16 år (Aftenposten)Synes artikelen tok opp endel punkter som var bra.
![]() |
#17 |
Pauset
|
![]() Sv: Seksuelle lavalder 16 år (Aftenposten)
Jeg er enig med deg. Det er visst noen her som tillegger meg meninger jeg ikke har. Men nok om dem.... De gidder ikke å lese helheten av det jeg skriver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
flisespikker
|
![]() Sv: Seksuelle lavalder 16 år (Aftenposten)Jeg synes artikkelen du refererte til hadde gode poenger, og har hørt og tenkt på og diskutert dette flere ganger før. Det er viktig at ungdom (og voksne) lærer seg bevissthet og ansvarsfølelse - overfor seg selv og andre - når det gjelder seksualitet. Loven er der naturligvis for å beskytte de svakeste, og det er naturligvis viktig, men den griper også inn i friheten og muligheten til en god del som ikke trenger beskyttelse. Man må gjerne mene at dette er en pris det er verdt å betale, men det bør være greit å i alle fall innrømme at det er en pris.
Det skulle ikke være umulig å beholde den nåværende lavalderen samtidig som man bruker mer skjønn. Det ligger allerede inne i den nåværende loven at man kan bruke en viss grad av skjønn - en formulering om at "dersom de to er bortimot jevnbyrdige i alder og utvikling". I praksis mener jeg å ha hørt at dette betyr at dersom aldersforskjellen mellom de to er innenfor 2 år (og alt ellers er frivillig og bra), blir det ingen straffesak av det. Kanskje burde dette med skjønn vektlegges mer, og kanskje burde praksisen justeres noe, slik at en større aldersforskjell i noen tilfeller kunne aksepteres.
![]() |
#19 |
Pauset
|
![]() Sv: Seksuelle lavalder 16 år (Aftenposten)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Seksuelle lavalder 16 år (Aftenposten)Jeg likte den islandske modellen i grunnen. Det at man på en måte beskytter ungdom helt opp til myndighetsalder. Samtidig husker jeg jo fra den gang da at noen venninner syntes det var godt å kunne gjemme seg bak at de ikke var lovlige. For dem som har vanskelig med å sette egne grenser kan lavalderen være til hjelp i så måte.
![]() |
|
|