Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva kan jeg lage av fem dl solbær?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-10, 13:17   #1
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva kan jeg lage av fem dl solbær?

Jeg har vært ute i hagen og plukket solbær, men resultatet var heller labert. Men jeg har nå 5 dl stående, som jeg tenkte å lage noe av. I motsetning til foregående år hvor bærene har blitt stående på benken til de har råtnet.

Så hva kan jeg lage? Jeg trenger OPPSKRIFTER. "Du kan jo lage syltetøy eller gelé" holder dessverre ikke. :ikke-husmor:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 13:45   #2
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kan jeg lage av fem dl solbær?

Saft? Vin?

Har dog ikke oppskrifter, driver ikke med sånt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 13:53   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Solbærsorbet er supergodt!
http://www.cookitsimply.com/recipe-0010-01417s6.html

Gammel 08-08-10, 13:57   #4
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg heier også på solbærsorbet!

Gammel 08-08-10, 14:12   #5
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg abonnerer på denne. Noen som har prøvd smuldrepai med solbær, eller solbærmuffins?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 14:23   #6
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Solbærlikør?
Finn et luftett glass (typ norgesglass) i riktig størrelse slik at det er helt fylt opp av bær - fyll så etter med sukker slik at det også er fylt med sukker (hører rart ut, men sukkeret faller naturlig nok mellom bærene) fyll så på med sprit helt fullt.

Så setter du på lokket og lar det stå. Viktig å snu på glasset i blandt. Husker ikke hvor lenge jeg - men det er noen uker.

Ellers så kan solbærsorbet være supergodt da!

Gammel 08-08-10, 14:36   #7
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Hm, jeg har en oppskrift på solbærostekake et sted, tror jeg. Skal jeg lete etter den?

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 14:38   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det synes jeg virkelig du skal gjøre, Sokk!

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 18:25   #9
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Ostekake med solbær

Bunn:
150 g havrekjeks, knuste
100 g valnøtter, malte
4 ss sukker
75 g smør, smeltet

Bland alt, trykk ut i en rund form, 24 cm i diameter. Stek bunnen på 200 grader i 5 minutter.

Ostefromasj:
5 plater gelatin
2 egg
4 ss sukker
1 beger cottage cheese
150 g solbærsyltetøy
1/2 dl kokende vann
2 1/2 dl kremfløte

Legg gelatinplatene i kaldt vann i 10 minutter. Visp egg og sukker til eggedosis. Mos osten og bland den med eggedosis og syltetøyet. Klem vannet ut av gelatinen og rør inn kokende vann. Avkjøl litt og bland gelatinoppløsningen i ostekremen. Visp fløten til luftig krem og bland i ostekremen. Hell ostekremen over kjeksbunnen og la fromasjen stivne i kjøleskapet. Pyntes med friske solbær før servering.

Det står altså solbærsyltetøy i oppskriften, men jeg er nesten sikker på at jeg brukte friske solbær (og litt ekstra sukker i eggedosisen) sist jeg lagde denne.

Oppskriften er hentet fra "Søte gleder", utgitt av Tine kjøkken.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 19:03   #10
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Mmm, den ostekaken høres god ut!
Ellers kan jeg anbefale å fryse de ned og ta en neve frosne solbær i hver smoothie som du lager utover høsten. Friskt og sunt i smoothie!

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:45.