Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Meny-forslag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-08-10, 21:36   #1
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Meny-forslag?

Jeg skal ha noen venninder på besøk hvor jeg tenkte å servere middag.
I anledning bursdag.
Jeg har lyst å lage en tre-retter. Men jeg har ikke peiling.
De siste årene har det gått i spaghetti og kjøttdeig og annen barnevennlig mat.
Har noen noe forslag til hva jeg kan servere? (eller link til en annen tråd med meny-forslag), om det finnes?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 21:38   #2
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: meny-forslag?

Når er dette? Hva slags mat liker du? Er det noen allergibegrensninger?

Gammel 12-08-10, 21:45   #3
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Sv: Meny-forslag?

Det er lørdag om en uke, og jeg vil ha tid til å kunne lage mat, dvs mann og barn drar vekk. Jeg er ikke så velidg flink, men klarer å følge oppskrifter/veiledninger.
Hva jeg liker/eller tenker på - lurer på om jeg tenke meg noe med kylling til hovedrett - eller taco er jo også godt. Eller noe annet som er greit.

Gammel 12-08-10, 22:19   #4
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Denne oppskriften på kylling er helt nydelig. Kjøp gjerne hel, god kylling. (jeg liker best gourmetkyllingen til Prior, Stangekylling eller Liveche kylling, de har faktisk bedre smak) Kylling med appelsin,basilikumsaus & dampet asparges

Vanskelighetsgrad: enkelt
Tilberedningstid: ca. 1 time
Antall porsjoner: 4 porsjoner
Dette trenger du

2 stk kyllinglår (av typen store, eller en hel kylling, stor.)
En håndfull basilikum blader
200 g smør
6 dl appelsinjuice
12 stk cherrytomater
4 stk persillerot
16 stk små sopp
8 fedd hvitløk
16 stk grønne asparges

Slik gjør du:

Bland basilikum og romtemperert smør i en blender eller bruk en stavmikser. Ha appelsinjuicen i en kjele og kok til det er ca. 1 dl igjen. Ta kjelen av komfyren. Rør basilikumsmøret litt og litt inn i den varme appelsinjuicen og smak til med litt salt. Ved servering varmes sausen forsiktig uten å koke. Brun kyllingbrystet godt i en panne med salt og pepper. Stek det ferdig i ovn på 180 grader i ca. 20-25 min. Bak tomatene sammen med kyllingen de siste 5 minuttene. La brystet hvile i 10 minutter før servering. Persilleroten kuttes i staver og stekes sammen med sopp og hvitløk i smør til de er møre. Smak til med salt og pepper. Aspargesen kokes i saltet vann i ca. 4 minutter.

Tips:
Rull kyllingen i ristede sesamfrø etter steking.

Server med ris eller nypoteter og en god salat.

Gammel 12-08-10, 22:24   #5
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Denne har jeg laget nettopp, og den ble veldig god. Delte kyllingfiletene i biter, laget grillspyd og hadde dem på grillspyd på grillen, og det ble veldig godt. Ellers hadde jeg også aioli som tilbehør, og det passet veldig bra.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 09:41   #6
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Tusen takk
Det så jamen nydelig ut.
Da trenger jeg kanskje ikke forrett, men kan ha en litt god (og kanskje mektig dessert)

Gammel 13-08-10, 09:45   #7
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg laget rekeceviche til forrett på bursdagen min. Kjempegodt
http://www.godfisk.no/page?id=2626&key=47621

Panna cotta er jo unektelig det beste av det beste - og veldig enkelt. I disse bringebærtider kan du jo lage bringebærsaus å ha over også...namnam

http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=12239

(fordelen med disse er at begge kan lages god tid i forveien)

Gammel 13-08-10, 09:50   #8
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Ta en titt på Trines mektige matblogg, hun har mange fine, delikate, men allikevel relativt enkle retter.Og masse deilige desserter.

Gammel 13-08-10, 09:54   #9
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Panna cotta er godt, ja. Også sjokolade mousse som det stod linket til fra siden med panna cotta. Blir vanskelig å velge mellom dem

Og så fint å kunna lage det på dagen , eller kvelden før. det var lurt!

Jeg liker ikke reker.. men bruschetta kanskje, om det går an å servere bare det.

Gammel 13-08-10, 10:10   #10
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mozarella-salat til forrett er superenkelt å lage, og passar dersom du du velger ein litt italiensk vri på resten. Den kan også serverast som tilbehør til hovedretten. NB: Det er snakk om sånn mozarellaost som du kjøper i ein liten pose - ligg i lake.

Hadde sikkert valgt kylling til hovedrett ja - ein god ein frå Stange f.eks. Heilsteikt og med grønsker i samme form. Gjerne steikt i steikepose, så blir det veldig saftig og godt. Gjerne berre salat som tilbehør ( i tillegg til mozarella-salaten som er nevnt over).

Og eg hadde kanskje gjort det enkelt og tatt is til dessert, men laga ein god bringebærsaus til

Sist redigert av Syrin : 13-08-10 kl 10:19.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 10:22   #11
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Min favoritt-dessert er sjokoladefondant, men det er jo veldig mektig da. Farlige greier! Ganske lettvint å lage, men man må passe på steketiden, gjerne prøvesteke en før man steker resten. Røren kan stå i kjøleskapet over natten om ønskelig. Til forrett ville jeg tatt noe enkelt, asparges med melon eller noe sånn

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 11:02   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Glitters parmesankylling med potetstappe og en god salat til er en fantastisk hovedrett, og superkjapp å lage.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:16.