Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Fiskekort - Hvordan funker det?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-10, 19:56   #1
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fiskekort - Hvordan funker det?

Ja, jeg kan sikkert google, men jeg er så dårlig på å søke riktig, så jeg får sjelden helt riktig treff på søkenen mine.

Slik jeg har forstått det så fisker alle under 16 år gratis. Vet ikke om det er en generel regel, eller om det bare gjelder for kommunen her eller noe, men slik er det her i hvertfall.

I fjor var Poden og jeg på en del fisketurer, men da var det bare han som hadde med seg stang. Altså var det han som fisket () og vi tenkte ikke på fiskekort i det hele tatt. Men nå er han så stødig og flink at jeg også har med fiskeatang når vi er ute. Jeg har vel ærlig talt ikke tenkt på at jeg må ha fiskekort jeg heller, før en kompis av meg nettopp fikk 3000 kroner i bot for å fiske uten fiskekort ...

Såh, hvor kjøper jeg fiskekort? Må jeg kjøpe fiskekort for hvert vann? Når kommunen sier at hver som fisker må passe på så de ikke uforvarende sprer bestanden av Mort, hva betyr det? Hvordan kan jeg uforvarende bidra til det?
Er det vanlig å ha fiskekort? Eller pleier alle bare å fiske og satse på at det går bra? (Jeg skal kjøpe fiskekort altså, men jeg er bare forundret over at jeg ikke har hørt om noen som har gjort det før.)

Gammel 15-08-10, 19:59   #2
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fiskekort - Hvordan funker det?

Jeg aner ikke, men jeg vet at pappa i sin tid kjøpte noe som het statskort og deretter kjøpte fiskekort hos grunneierne. Men her var det jo snakk om ei bygd da.

Gammel 15-08-10, 20:03   #3
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Statskort har jeg aldri hørt om.
Kanskje jeg må fosøke å google litt likevel?

Gammel 15-08-10, 20:07   #4
Tusenogtredve
Klar til innsats

Tusenogtredve sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
Tusenogtredve er populærTusenogtredve er populærTusenogtredve er populær
Standard

http://www.trondheim.kommune.no/cont...352&language=0
Hvis det er i Trondheim du vil fiske.

Gammel 15-08-10, 20:09   #5
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Om du skal fiske i Bymarka tror jeg at du kan kjøpe fiskekort på Byåsen butikksenter eller på Axel Brun i byen.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 20:16   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Ah! takker

Da ser det ut som om et fiskekort for 300 kroner gjelder for alle vann i bymarka, gjennom hele sessongen. Flottings.

Men hva er en fiskesessong da? Til snøen faller?

Gammel 15-08-10, 20:50   #7
Abeline
Aktiv

Medlem siden: May 2010
Abeline har et hav av muligheter foran seg
Standard

I Finnmark trenger ingen fiskekort for å fiske på fjellet, tidligere trengte man statskort. Hvordan det er ellers i landet er jeg usikker på. I tillegg har de ulike elvene sine egne regler.

Abeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 21:04   #8
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Ah! takker

Da ser det ut som om et fiskekort for 300 kroner gjelder for alle vann i bymarka, gjennom hele sessongen. Flottings.

Men hva er en fiskesessong da? Til snøen faller?

Fiskesesongen går fra 1. april til 31. mars tror jeg. Brått ble jeg usikker, men jeg mener det var slik sist jeg kjøpte fiskekort.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 12:32   #9
Halkatla
Fullverdig medlem

Halkatla sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Rogaland
Halkatla har et hav av muligheter foran seg
Standard

Statskortet er bortfalt, det er kun kort hos de enkelte grunneierne du trenger.
Husk bare at du ikke kan fiske villig vekk i elver det går laks opp i, såkalte anadrome vasdrag.
Fiske kan du gjøre hele året.
Dersom du lar fiskeutstyret tørke helt før du fisker i et annet vassdrag, sprer du ingenting uhumskheter. Med vassdrag menes vann som er forbundet med hverandre med bekker...

Dersom poden liker å fiske, kan jeg anbefale å melde ham inn i http://www.fiskeklubben.no/ Melder du ham inn i din lokale jeger og fiskerforening, er det som regel billigere kontigent. Oversikt kan du finne på http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/forside

Gammel 21-08-10, 12:41   #10
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Takk for tips. Jeg kommer ikke til å melde ham inn i noe slikt nå, men det kan være aktuelt senere.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:17.