|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Alltid like optimist
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?Vi bruker kun fullkornpasta både hjemme og i barnehagen, men hvor mye sunnere er fullkornpastaen i forhold til den hvite?
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?Fullkornspasta inneholder vel både mer fiber og vesentlig mer jern enn fin pasta - jeg har ikke noen tall, men du kan jo google. Jern er jo en ting en del tenker på i forhold til småbarn, og når det gjelder fiber, så hadde i alle fall vår Pode som liten veldig lett for å få skikkelig magetrøbbel av å spise mye fin pasta eller hvitt brød.
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?På samme måten som grovbrød er bedre enn loff, er fullkornspasta bedre enn vanlig pasta. Man bruker som navnet sier hele kornet (ikke bare en del som i vanlig pasta) når man lager fullkornspasta. Det er to ting som er sunnere med dette. For det første får man i seg flere næringsstoffer og for det andre får man i seg mer fiber. |
![]() |
![]() |
#4 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?Min bror har diabetes, og han sier at forskjellen på fullkormpasta og vanlig pasta er svært stor når det gjelder hvor høyt blodsukkeret blir etter at man har spist det. Vanlig pasta er det verste som finnes når det gjelder vanskelgheter med å få ned blodsukkeret til normalt nivå igjen.
![]() |
#5 |
intro
|
![]() Sv: Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?
Akkurat det kan jeg dessverre ikke si meg enig i. (Vi bruker nesten bare fullkornspasta, vi, altså, men jeg synes mange sorter vanlig pasta smaker bedre.)
![]() |
![]() |
#6 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?Dette var interresant. Jeg trodde forskjellen var marginal og at det var mest en gimmick.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?Har fullkornspasta lavere GI, kanskje? Jeg har også merket forskjell på blodsukkeret mellom fullkorns- og vanlig da jeg fortsatt spiste vanlig pasta. Og ja, grovere er sunnere enn fint. Her i huset har mannen byttet til fullkorn og sverger til det nå, og jeg bruker fullkorns glutenfri eller speltpasta. Er det noen foreldre som er mot at barna skal få fullkornpasta, da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Shake it out!
|
Det spørs vel hvor mye fiber det er i pastaen, vil jeg tro. Hvis det er 1-2 gram mot omtrent null, så er det jo mer gimmic enn noe annet. Men de er jo det samme med brød. At brød er brunt gjør det jo ikke sunt i seg selv (særlig her i USA hvor brunfargen som regel er sukkerkullør
![]() |
#11 |
intro
|
![]() Sv: Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?Sjekket innholdsfortegnelsen på ei pakke fullkornsskruer fra AXA her nå, og den har 6 % fiber. Selv om det ikke er skyhøyt sammenliknet med de beste frokostblandingene og sånt, vil jeg tro det er betraktelig høyere enn vanlig pasta.
![]() |
![]() |
#13 |
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?Interessant! Vi har også gått over til fullkorn, sjølv om samtlege synes det smakar høgg. Godt der i det minste er ein liten helsegevinst då.
![]() |
#14 |
intro
|
Ikke sant! Og det samme med naturris. Blæ. Begge deler er også sunne i den forstand at man spiser mindre av det fordi det er mindre godt.
![]() |
![]() |
#15 |
Leser
|
Får håpe det kommer noe lignende på fullkornpasta som på brød at grovhetsgraden er sortert, jeg er veldig glad i den brødskalaen, synes den er veldig grei når man er på butikken.
![]() |
#16 |
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er nok der den største gevinsten ligg ja. Mindre inntak!
![]() |
#17 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#18 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?Jes synes fullkornpasta smaker best, man er jo også mett lenger av å spise det.
![]() |
#19 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?Fullkornspasta er veldig godt synes jeg, bruker mye det på samme måte som jeg lager pizzabunn- og boller med grovere mel nå. Hva gjelder ris så er jo middagsrisen med villris også knallgod, heller en hurtig- og jasminris.
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?Jeg liker også fullkornspasta best. Det hender jeg kjøper en skikkelig grov en på helsekosten, og den er ikke så veldig god. Den smaker papp, men går greit å blande med vanlig fullkornspasta.
![]() |
|
|