|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Crazy old?
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
![]() |
![]() Tips om tannpuss?Er det noen som har lure ideer for å få et 17 måneder gammelt barn til å pusse tenner uten bruk av tvang? Per i dag hender det vi klarer å distrahere, men er sjelden fornøyd med grundigheten. Det er kun ekstrem egenmotivering som gjør at vi orker å gjennomføre tannpuss både morgen og kveld her i heimen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
liksom sporty
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: hovedstaden
![]() ![]() |
![]() Sv: Tips om tannpuss?La barnet pusse selv en periode kanskje? Bedre med litt tannkrem inn i munn, enn ikke noe. Her får de pusse selv først, og så pusser vi over til slutt.
![]() |
#3 |
...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tips om tannpuss?Har ikke andre tips enn å bruke fluortablett som "belønning". Vi har måttet kjempe oss igjennom perioder med tannpuss på begge våre når de var mindre. Minsten her liker når vi synger, så vi har tannpussesanger. Synger bare når han gaper, men han er litt større enn din da.
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Tips om tannpuss?Liker barnet fluortablett? Finn en med smak barnet liker, så er min erfaring at det går som en drøm. |
![]() |
![]() |
#5 |
Kor e alle helter hen?
Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tips om tannpuss?Hos oss gikk alt mye lettere etter at vi gikk over til elektrisk tannbørste. Jeg har sunget meg gjennom mange runder og det er alltid fluortablett til premie om kvelden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tips om tannpuss?Vi brakte Postmann Pat inn i tannpussen, og da gikk det betraktelig lettere. Han var på tannkremtuben (Sensodyne?) og så sang vi introen.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tips om tannpuss?Lirke, lure og mild tvang har vi måttet ty til i en periode. Det gikk seg heldigvis til.
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Tips om tannpuss?Pusse helt selv om morgenen, pusse selv pluss voksen puss om kvelden. Ønske sang. Poden var veldig glad i både "Puss, puss så får du en suss" og "Det blir ikke hull i en tann som er ren". Men største favoritt av de alle var Tante Sofie sin sintesang. (Og jeg var veldig flink til å være streng Tante Sofie som sang til Karius og Baktus.) Inni det hele som forsøkte vi å gjøre det til en lek. Jeg var strenge Tante Sofie og poden fikk rekke tunge til Karius og Baktus når han spyttet i vasken og skylde de ned. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
maler
|
![]() Sv: Tips om tannpuss?"Vi har tid til å sitte her hele dagen hvis det blir nødvendig" - har ventet noen minutter i stillhet noen ganger.
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Tips om tannpuss?
Ah, det hadde jeg glemt. Det var ikke måte på hva vi i perioder har "funnet" i tennene hans ja. Det var også til veldig stor tannpussehjelp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Tips om tannpuss?Jeg synger min selvkomponerte pussesang: |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Tips om tannpuss?Vi synger "Puss puss, så får du en suss/hus/mus/kluss/buss/lus" med nussing eller bevegelser (f.eks. kiling) til. Det hender at funker. Ellers er jeg like oppgitt som deg. Har vurdert elektrisk tannbørste. Helsesøster anbefalte sånn tannbørste som pusser tre sider samtidig (fås i babystørrelse), så får man i alle fall gått over alt.
![]() |
#14 |
Fjott
|
![]() Sv: Tips om tannpuss?Snuppsi da ca 16mnd. synes tannpuss var grusomt. Skrek og hylte, kneip igjen munnen og gråt. Jeg gjorde det om til en lek hvor spytting av vann ble stor stas, noe vi begge gjorde. Eks. masse vann i munnen, "plutselig" spytte hardt i vasken med en oiiii etterpå, morrolyder og stor oppstandelse. Og så pusset vi litt mellom spyttene, så økte pussetiden gradvis til hun skjønte poenget.
![]() |
#15 |
Sviiisj!!
|
Det var en god idé. Mine kunne ikke spytte da de var 16 mnd, men nå som han er 2 1/2 kan han det jo. Takk for tips.
![]() |
#16 |
Fjott
|
![]() Sv: Tips om tannpuss?Det kan godt være at hun var eldre altså. Jeg husker hvor vi bodde og regnet meg fra der ca.
![]() |
#17 |
Bedreviter
|
Vi begynte med elektrisk tannbørste på Blobben i sommer, men måtte kutte. Hun har rett og slett ikke stor nok munn, så det ble vondt for henne å bruke den. (Jeg hadde selvsagt kjøpt barnetannbørste, men den var fortsatt for stor.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Sviiisj!!
|
Takk for tips. Da utgår det med høye kneløft, ja. Hassel har ikke verdens største løvegap han heller. Da skal jeg kjøpe sånn trekant-børste, i alle fall.