Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tips om tannpuss?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-10, 23:41   #1
Bat
Crazy old?

Bat sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Bat er litt kul
Standard

Tips om tannpuss?

Er det noen som har lure ideer for å få et 17 måneder gammelt barn til å pusse tenner uten bruk av tvang? Per i dag hender det vi klarer å distrahere, men er sjelden fornøyd med grundigheten. Det er kun ekstrem egenmotivering som gjør at vi orker å gjennomføre tannpuss både morgen og kveld her i heimen.

Og er det egentlig sunt å tvinge til tannpuss, når det ender i gråting i minst 50% av tilfellene? (Misforstå meg rett: Ikke at jeg akter å ha en 3-åring med hull i tennene altå...)

PS: Barnet er for lite til å skjønne noe belønningssystem.

Bat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 23:51   #2
knøttet
liksom sporty

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: hovedstaden
knøttet er litt kulknøttet er litt kul
Standard

Sv: Tips om tannpuss?

La barnet pusse selv en periode kanskje? Bedre med litt tannkrem inn i munn, enn ikke noe. Her får de pusse selv først, og så pusser vi over til slutt.

Gammel 23-08-10, 23:53   #3
Stikka
...

Stikka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har ikke andre tips enn å bruke fluortablett som "belønning". Vi har måttet kjempe oss igjennom perioder med tannpuss på begge våre når de var mindre. Minsten her liker når vi synger, så vi har tannpussesanger. Synger bare når han gaper, men han er litt større enn din da.

Sunt og sunt. Akkurat kampen med tannpuss har vi syntes vært verdt å ta, selv om vi har måttet bli fysiske.

Gammel 23-08-10, 23:53   #4
Left
Passiv

Standard

Liker barnet fluortablett? Finn en med smak barnet liker, så er min erfaring at det går som en drøm.
Tannpuss er ikke en ting man kan fire med, så mine ble blåholdt, til de innså at det var like smart å ikke gjøre motstand. Tannpussen skal gjennomføres åkke som.

Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 00:06   #5
Ying
Kor e alle helter hen?

Ying sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hos oss gikk alt mye lettere etter at vi gikk over til elektrisk tannbørste. Jeg har sunget meg gjennom mange runder og det er alltid fluortablett til premie om kvelden.

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 08:52   #6
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Vi brakte Postmann Pat inn i tannpussen, og da gikk det betraktelig lettere. Han var på tannkremtuben (Sensodyne?) og så sang vi introen.

Gammel 24-08-10, 08:54   #7
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lirke, lure og mild tvang har vi måttet ty til i en periode. Det gikk seg heldigvis til.

Gammel 24-08-10, 08:54   #8
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har pleid å pusse ut både det ene og det andre fra tennene. Rosenborg, lille olle bolle, tre små fisk, en liten fis osv osv..

Gammel 24-08-10, 08:58   #9
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Pusse helt selv om morgenen, pusse selv pluss voksen puss om kvelden. Ønske sang. Poden var veldig glad i både "Puss, puss så får du en suss" og "Det blir ikke hull i en tann som er ren". Men største favoritt av de alle var Tante Sofie sin sintesang. (Og jeg var veldig flink til å være streng Tante Sofie som sang til Karius og Baktus.) Inni det hele som forsøkte vi å gjøre det til en lek. Jeg var strenge Tante Sofie og poden fikk rekke tunge til Karius og Baktus når han spyttet i vasken og skylde de ned.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 08:59   #10
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Vi har tid til å sitte her hele dagen hvis det blir nødvendig" - har ventet noen minutter i stillhet noen ganger.

Fluortablett som belønning

Synge en sang mens jeg pusser

Barnet må ofte ha en egen tannbørste i tillegg til den man pusser med, de finner seg jo sjelden i å ikke gjøre selv.

Når de blir litt større er det greit med "åh der var det en svæææær brødbit, den må vi få ut" og sånn. Karius og baktus virker mot sin hensikt, de synes jo synd på dem og nekter å åpne munnen. Ellers har vi måttet bli fysiske innimellom vi også.

Gammel 24-08-10, 08:59   #11
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Vi har pleid å pusse ut både det ene og det andre fra tennene. Rosenborg, lille olle bolle, tre små fisk, en liten fis osv osv..

Ah, det hadde jeg glemt. Det var ikke måte på hva vi i perioder har "funnet" i tennene hans ja. Det var også til veldig stor tannpussehjelp.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 09:01   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synger min selvkomponerte pussesang:
Så pusser vi for Blobben. Puss, puss for blobben.
Så pusser vi for mormor. Puss, puss for mormor.
Så pusser vi for mamma. Puss, puss for mamma
[repeat ad nauseum]
Teksten kan selvsagt varieres med de til en hver tid egnede innfall: Vi har pusset for både mummi, Pippi, Darth Vader og Julenissen, alt ettersom.

Det har fungert aldeles strålende på begge mine.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 09:15   #13
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Vi synger "Puss puss, så får du en suss/hus/mus/kluss/buss/lus" med nussing eller bevegelser (f.eks. kiling) til. Det hender at funker. Ellers er jeg like oppgitt som deg. Har vurdert elektrisk tannbørste. Helsesøster anbefalte sånn tannbørste som pusser tre sider samtidig (fås i babystørrelse), så får man i alle fall gått over alt.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 09:47   #14
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Snuppsi da ca 16mnd. synes tannpuss var grusomt. Skrek og hylte, kneip igjen munnen og gråt. Jeg gjorde det om til en lek hvor spytting av vann ble stor stas, noe vi begge gjorde. Eks. masse vann i munnen, "plutselig" spytte hardt i vasken med en oiiii etterpå, morrolyder og stor oppstandelse. Og så pusset vi litt mellom spyttene, så økte pussetiden gradvis til hun skjønte poenget.
Savner den lille stunden der kjenner jeg. Ble en ordentlig kosestund etterhvert.

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 09:48   #15
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tammen, her.

Snuppsi da ca 16mnd. synes tannpuss var grusomt. Skrek og hylte, kneip igjen munnen og gråt. Jeg gjorde det om til en lek hvor spytting av vann ble stor stas, noe vi begge gjorde. Eks. masse vann i munnen, "plutselig" spytte hardt i vasken med en oiiii etterpå, morrolyder og stor oppstandelse. Og så pusset vi litt mellom spyttene, så økte pussetiden gradvis til hun skjønte poenget.
Savner den lille stunden der kjenner jeg. Ble en ordentlig kosestund etterhvert.

Det var en god idé. Mine kunne ikke spytte da de var 16 mnd, men nå som han er 2 1/2 kan han det jo. Takk for tips.

Gammel 24-08-10, 09:53   #16
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det kan godt være at hun var eldre altså. Jeg husker hvor vi bodde og regnet meg fra der ca.
Husker bare at hun var så innmari liten i forhold til den svære 7,5 åringen som pusser tennene helt fint nå liksom.

Men jeg sto for hovedspyttingen i begynnelsen, så gjorde hun det beste hun kunne, gøy var det uansett.

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 10:29   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Har vurdert elektrisk tannbørste.

Vi begynte med elektrisk tannbørste på Blobben i sommer, men måtte kutte. Hun har rett og slett ikke stor nok munn, så det ble vondt for henne å bruke den. (Jeg hadde selvsagt kjøpt barnetannbørste, men den var fortsatt for stor.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 10:32   #18
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vi begynte med elektrisk tannbørste på Blobben i sommer, men måtte kutte. Hun har rett og slett ikke stor nok munn, så det ble vondt for henne å bruke den. (Jeg hadde selvsagt kjøpt barnetannbørste, men den var fortsatt for stor.)

Takk for tips. Da utgår det med høye kneløft, ja. Hassel har ikke verdens største løvegap han heller. Da skal jeg kjøpe sånn trekant-børste, i alle fall.

Gammel 24-08-10, 11:39   #19
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lirking, luring og synging. Egentlig er det praktisk med grining for da er munnen i det minste åpen.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 11:44   #20
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Her var det Mikke mus elektrisk tannbørste med sang som hjalp.
POden har litenmunn, men det var ikke problem med den tannbørsten.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
flour, hygiene, tann, tannpuss, tenner

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:22.