Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hjelp en kaffenybegynner!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-10, 15:19   #1
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Hjelp en kaffenybegynner!

Jeg lærte meg å drikke kaffe for kun kort tid siden, og så langt drikker jeg svart kaffe og mocha. Mocha utgår for tiden siden jeg har begynt på prosjekt bikinikropp 2011.

Jeg har kjøpt en fin Nespresso-maskin, og mange kapsler. Jeg bestillte bare vanlig kaffe, men det fulgte jo med prøver på Espresso også. Så da lurer jeg på: kan man drikke espresso sånn helt på egenhånd, eller er det bare til å blande med melk? Det hadde jo vært genialt om morgenen - en slurk også våken liksom. Eller er det feil/vondt? Og hvilken er best (av de fra Nespresso)?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 15:22   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp en kaffenybegynner!

Man kan fint drikke espresso helt som den er. Gjerne dobbel. Eller trippel. Men Nespresso kan jeg ikke.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 15:29   #3
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Det er jo strålende. Og dobbel er to espressoer i samme kopp, sant? Ikke mer kaffe med mindre vann?

Gammel 26-08-10, 15:29   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Eller er det feil/vondt?

Er det ikke bare å prøve, så finner du ut av det?

Det er for øvrig helt vanlig å drikke rene espressoer.

Her har du en illustrert kaffeguide.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 15:32   #5
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg lærte meg å drikke kaffe for kun kort tid siden, og så langt drikker jeg svart kaffe og mocha. Mocha utgår for tiden siden jeg har begynt på prosjekt bikinikropp 2011.

Jeg har kjøpt en fin Nespresso-maskin, og mange kapsler. Jeg bestillte bare vanlig kaffe, men det fulgte jo med prøver på Espresso også. Så da lurer jeg på: kan man drikke espresso sånn helt på egenhånd, eller er det bare til å blande med melk? Det hadde jo vært genialt om morgenen - en slurk også våken liksom. Eller er det feil/vondt? Og hvilken er best (av de fra Nespresso)?

Man kan gjerne drikke espresso uten ekstra tilbehør, ja.

Frokosten min, på de dagene hvor jeg har god tid, består av en dobbel espresso. (De morgenene hvor jeg har dårlig tid lever jeg på luft og kjærlighet fram til lunsj) Av nespressotypene liker jeg ristrotto og arpeggio. De er ganske sterke på smak (tror jeg) og kan gjerne brukes i cappucino og cafe latte også. Men kan altså godt drikkes bar.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 15:32   #6
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Det er jo strålende. Og dobbel er to espressoer i samme kopp, sant? Ikke mer kaffe med mindre vann?

To i samme kopp, ja.

Gammel 26-08-10, 15:34   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mer kaffe og mindre vann høres også fint ut.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 15:39   #8
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker mye dobbel espresso.
Hvor mage per dag bør vel ikke sies høyt...

Gammel 26-08-10, 16:15   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen min drikker nesten bare "ren" espresso (fra nespressomaskinen vår). Han har dog litt sukker i som ikke samsvarer helt med prosjekt Bikinikropp 2011.

Jeg synes espresso ofte blir for sterkt på egenhånd.

Jeg bruker espressokapsler til å lage latte. Jeg lager dem på Ekstra Lettmelk, og synes det smaker fortreffelig. Jeg drikker det til frokost istedenfor melk.

Gammel 26-08-10, 19:08   #10
Jada123
Nybegynner

Jada123 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vi bruker også ristrettog og arpeggio. Syns det gir best smak, og så kan de brukes i kaffe latte. Du kan også velge å lage disse i stor kopp. Da smaker de omtrent som vanlig kaffe, eller som espresso (som blir mye sterkere). Hvis du ikke er så glad i den litt "beske" smaken kaffe av og til kan gi, så strø i kun 1/6 ts sukker - altså bare bittelitt. Noen få sukkerkorn kan ofte være nok til å ta den beske "snerten" av kaffen og gjøre den rundere i smaken .

Jada123 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 19:19   #11
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Mannen min drikker nesten bare "ren" espresso (fra nespressomaskinen vår). Han har dog litt sukker i som ikke samsvarer helt med prosjekt Bikinikropp 2011.

Så du vil ha han i bikini altså?

Gammel 26-08-10, 19:20   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker espressokapslene til å lage lungo-kaffe med. Jeg synes mange av dem smaker bedre enn de som er beregnet til å lage lungo med.

Du kan selvsagt drikke espressoen "bar", uten verken melk eller sukker, vis det er det du lurte på. Og mengden vann pr kopp kaffe bestemmer du også helt selv.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 19:42   #13
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av GeekyGirrrl, her.

Så du vil ha han i bikini altså?

Takk for svar alle sammen! Da skal jeg prøve espresso til frokost i morgen!

Gammel 26-08-10, 19:58   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hvordan klarte du å lære deg å drikke kaffe? :vilvite:

Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 20:27   #15
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg bruker espressokapslene til å lage lungo-kaffe med. Jeg synes mange av dem smaker bedre enn de som er beregnet til å lage lungo med.

Du kan selvsagt drikke espressoen "bar", uten verken melk eller sukker, vis det er det du lurte på. Og mengden vann pr kopp kaffe bestemmer du også helt selv.

Eg gjer det samme. En skal visstnok gjere det slik at en kjøre en espresso, tar ut kapselen og kjøre en espresso med berre vatn, men det gidd eg aldri så eg trykke lungo.

Den grønne Indryia (eller noko slikt) er min favoritt. Den lilla og svarte er litt for beske for min smak.

Gammel 26-08-10, 20:35   #16
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hvordan klarte du å lære deg å drikke kaffe? :vilvite:

Jeg begynnte med iskaffe mokka (sånn i boks fra Tine), smakte sjokolademelk. Så drakk jeg varm mokka på kafe, det smakte kakao. Så prøvde jeg Latte, og nå har jeg vent meg til kaffesmaken og drikker den svart Godt er det også.

Skulle slutte å drikke cola, måtte ha koffein-påfyll

Gammel 27-08-10, 22:16   #17
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Jeg vet ikke om nespresso-maskinen din stimer vann, men jeg synes i alle fall det er godt med amerikano. Det er espresso med en liten skvett vann i, og jeg synes vannet gjør kaffesmaken rundere på en måte. Lite nok til at det fortsatt er skikkelig sterk og god kaffe, men ikke sånn at det snurper beskt bakpå tunga liksom

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 22:36   #18
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg begynnte med iskaffe mokka (sånn i boks fra Tine), smakte sjokolademelk. Så drakk jeg varm mokka på kafe, det smakte kakao. Så prøvde jeg Latte, og nå har jeg vent meg til kaffesmaken og drikker den svart Godt er det også.

Skulle slutte å drikke cola, måtte ha koffein-påfyll

Okei. Må prøve. Innser at jeg trenger kaffe.

Hvor mange bokser iskaffe før du tok neste skritt?

Gammel 27-08-10, 22:37   #19
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Smilefjes: skal vi ta en lære seg å drikke kaffe-periode i fellesskap?

Gammel 27-08-10, 22:45   #20
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Smilefjes: skal vi ta en lære seg å drikke kaffe-periode i fellesskap?

Det dere trenger er en skikkelig kjip jobb.

:lærte og drikke kaffe mens hun jobbet 12-timers vakter på det lokale gatekjøkkenet:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:24.