Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Utleie av ett rom i eget hus

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-10, 09:55   #1
Albertine
Passiv

Standard

Utleie av ett rom i eget hus

Boligsituasjonen for studentene her i Trondheim er kritisk, det er mange som fortsatt bor på sovesal sammen med dusinvis andre. Nå har det seg sånn at vi har fått et rom ledig i rekkehuset vårt, og vi tenkte på om vi kanskje skulle leie det ut for en begrenset periode. Spørsmålet er da om det er attraktivt å leie bare ett rom i et hus der det bor en haug med mennesker fra før? Rommet er 12 kvadrat, har eget toalett rett i nærheten og det ligger like ved inngangsdøra. Leieboer får tilgang til bad, vaskerom og kjøkken, men må da dele med oss. En ting er om en student er villig til å bo sånn i en periode, en annen ting er om det er holdbart for oss som familie. Er det noen som har synspunkter på dette? Og hva tar man for sånt?

Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 10:05   #2
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Utleie av ett rom i eget hus

Kommer vel an på familien og studenten.
Jeg hadde IKKE klart det, hadde ikke orket tanke på at fremmede var i
huset mitt, en egen utleiedel hadde nok gått, men ikke i samme boenhet.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 10:16   #3
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

For en begrenset periode hadde det vel vært ok Det kan jo faktisk hende man kom godt overens og man kunne gjort nytte av hverandre i form av barnevakt osv

Gammel 28-08-10, 10:24   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det meste er bedre enn å sove på sovesal, så det er sikkert attraktivt i en kort periode. Magefølelsen min sier 2000 pr. måned, men den er helt ukvalifisert altså.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 11:00   #5
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde vært kritisk jeg. Man aner vel ingenting om hvem man får i hus, og verdisaker osv, er det sikret?

Gammel 28-08-10, 11:56   #6
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Hvis dere ser råd for å ha noen hos dere en periode så er det helt sikkert noen som blir veldig glad for det.

Gammel 28-08-10, 12:11   #7
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så nylig en annonse i Adressa hvor de (SIT?) søkte etter hybelverter til utenlandsstudenter. Det ble gjort et poeng av mange av disse hadde familien sin langt unna og savnet familie og hadde hatt godt av å ha kontakt med en familie her i Norge (husker ikke helt ordlyden), det høres egentlig ut som det dere har å tilby er midt i blinken. Ringe SIT Bolig og slå av en prat?

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 12:11   #8
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Jeg tenker at det er en Fin Ting å gjøre! Og seriøst: Jeg hadde ikke vært redd for å bli robba, vil tro at de fleste studenter er ydmyke og veldig takknemlige i en sånn situasjon.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 12:13   #9
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

torsk: det der hadde vært perfekt for oss! Takk for tipset, jeg skal sjekke med min lokale høyskole om de har noe tilsvarende.

Gammel 28-08-10, 12:13   #10
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og nå kom jeg på at jeg har jo en kollega som bodde slik i flere år (leide rom og delte bad og kjøkken med et ektepar) da han kom til landet for å studere, han satt veldig pris på det.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 12:22   #11
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Min mormor bodde i en diger leilighet på Frogner, helt alene.
Hun leide ut rom til tre studenter på UiO. Hun var nøye på at det studerte ved Universitetet, gamle skolen.
Uansett, disse tre hadde hvert sitt rom, delte et bad med toalett, ja for det var to bad i denne leiligheten. Kjøkkenet benyttet de til faste tider.

Jeg bodde mye hos mormor da jeg var liten, og man merket ingenting til leieboerne.
Vet ikke hva hun tok for dette.

Gammel 28-08-10, 12:23   #12
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Jeg tror at alt er bedre enn å sove i sovesal, sammen med mange andre studenter.
Jeg bodde nesten slik et helt år da jeg var student i Oslo. Hadde et bittelite rom, hvor det også var en hybelkomfyr. Eget bad nede ved rommet. Men kunne gjerne tilbringe tid sammen med familien i stua og på kjøkkenet deres.
Det var en veldig fin tid.

Gammel 28-08-10, 12:55   #13
Albertine
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg så nylig en annonse i Adressa hvor de (SIT?) søkte etter hybelverter til utenlandsstudenter. Det ble gjort et poeng av mange av disse hadde familien sin langt unna og savnet familie og hadde hatt godt av å ha kontakt med en familie her i Norge (husker ikke helt ordlyden), det høres egentlig ut som det dere har å tilby er midt i blinken. Ringe SIT Bolig og slå av en prat?

Jeg har sendt mail til studentbolighjelpa og foreslått akkurat det. Tror nok at det finnes en del som kunne ha tenkt seg noe slikt ja.

Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 12:57   #14
Albertine
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filippa, her.

Jeg tenker at det er en Fin Ting å gjøre! Og seriøst: Jeg hadde ikke vært redd for å bli robba, vil tro at de fleste studenter er ydmyke og veldig takknemlige i en sånn situasjon.

Robbing er det siste jeg har i tankene, må jeg innrømme. Tror nok at en utenlandsstudent ikke akkurat immatrikulerer seg ved et norsk universitet bare for å robbe sine husverter. Dessuten kan jeg ta beslag i passet, vøttø.

Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 12:59   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leide slik du beskriver det den korte perioden jeg bodde i Byåsen i Trondheim. Jeg hadde eget soverom, men delte ellers bad og hus med husets foreldre og to barn som var en god del yngre enn meg.

Nå kjente jeg vel og merke familien litt fra før, men jeg veit ikke om det betydde så mye. Jeg var 19 år, og ble på en måte tatt litt opp i familien som ei "storesøster." For meg passet det helt ypperlig - men så var jeg jaggu ei stille og søt lita jente - gudord fra landsbygda, i storbyen også, da.

Gammel 28-08-10, 13:26   #16
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Tror ikke det er noe problem å leie ut slik her i byen. Er mange som er på boligjakt, og helt sikkert mange som kan bo slik du beskriver.

Det jeg ville vært skeptisk på, er å ta folk inn i min bolig på denne måten. Man vet liksom aldri. Men samtidig; er man kritisk når man velger hvem som skal få bo der, så øker man jo sjansen for at det går bra også.

Ang pris så vil jeg tro at dere kan ta litt. I hvert fall om dere bor sentralt. Vi hadde nylig visning på sokkelen her, og hadde tre studentjenter som var interessert, og de lurte på om prisen på 8000 pr mnd var pr pers...

Så de er villige til å betale, det er det ingen tvil om.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 13:40   #17
Albertine
Passiv

Standard

Snakket akkurat med Studentbolighjelpa og de var veldig interesserte. Hadde bare noen tilleggsspørsmål og så skulle vedkommende ta en runde og ringe tilbake. Prismessig tror jeg vi ender opp med et sted mellom 3000,- og 3500,-, inkludert strøm, kabel-TV, internett og hvis ønskelig, noen måltider.

Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 14:24   #18
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres jo helt topp ut, Albertine!

Gammel 28-08-10, 14:42   #19
Albertine
Passiv

Standard

Ja, det gjør det. Og det vi får inn skal gå rett til Sydentursparing. Neste år SKAL vi reise!

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:21.