|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Hvem kontakter man?I går så jeg noe forholdsvis sjokkerende. Slik vi bor må vi busse gjennom en mindre koselig del av byen for å komme til sentrum. Der sitter det ofte narkomane og setter skudd på seg selv. Dette er jeg vant til å se, så selv om det er ekkelt har jeg vendt meg til at ikke alle har det like bra som meg.
Sist redigert av Tjorven : 06-09-10 kl 19:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
awesom
|
![]() Sv: Hvem kontakter man?Så du de to unge damene sette skudd på seg selv eller? Hvis ikke så syns jeg virkelig du er på tynn is. Narkomane er da hverken spedalske eller annet.
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvem kontakter man?Det er godt mulig at jeg overreagerer, LenaM.
![]() |
![]() |
#4 |
Erfaren
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem kontakter man?Her må jeg bare signere Lenam, da jeg syns hun skriver bra hva jeg og tenker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvem kontakter man?Oslopolitiet har nulltoleranse for små barn rundt narkomane, så ringer du vil de sjekke det rimelig kjapt. Er det ikke noe galt så skjer det heller ingenting. Jeg syns ikke du er på tynn is, og syns det er noe andre (barnevern/politi) kan bedømme om er en heldig situasjon eller ikke.
![]() |
#6 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem kontakter man?
Enig, jeg synes det er bedre at folk bryr seg litt for mye enn litt for lite (som er mest vanlig, desverre). Er det ikke fare på ferde skjer det jo ingenting, så hvorfor drite i det?
![]() |
#7 |
Helt konge
|
![]() Sv: Hvem kontakter man?Babyer tar ikke skade av at mor oppholder seg sammen med narkomane i kortere eller lengre perioder. De kunne ha gått tilfeldigvis forbi, det kunne vært et familiemedlem av moren, tja egentlig hva som helst. Jeg hadde ikke bekymret meg et sekund om det ikke så ut som om moren var ruset/ruset seg. Da hadde jeg meldt bekymring, ikke fordi babyen var sammen med en nykter voksen i et sliten område sammen med narkomane. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvem kontakter man?Jeg syns den der er en helt grei sak å ringe om. Selvsagt kommer det foreldre med småbarn der - narkomane får jo barn som alle andre. Og de ungene trenger at noen bryr seg. |
![]() |
![]() |
#9 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Hvem kontakter man?Jeg syns det er bedre at noen bryr seg for mye enn at de ikke bryr seg i det heletatt. Det vil uansett ikke skade å ta en telefon til politiet og fortelle hva du har sett, så får de avgjøre hva som skjer videre.
![]() |
#10 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Hvem kontakter man?Jeg syns det er greit å melde fra til politiet.. om man er eks narkoman og kun oppsøker venner i narkomiljøet så er man heller på tynn is når man gjør det. man bør holde seg vekk fra slike steder med barn..
![]() |
#11 |
Originala
|
![]() Sv: Hvem kontakter man?Jeg synes heller ikke du er på tynn is. Det handler på ingen måte om å avsky narkomane eller å løfte en moralsk pekefinger, som enkelte antyder, men om at barn skal beskyttes mot rus og omsorgssvikt. Dessverre forekommer det, og jeg synes det er rart at enkelte mener at dette ikke skal sjekkes ut i fare for at man kan komme til å tråkke noen på tærne. Jeg ville tenkt at politiet var rette instans. Her i byen er de i alle fall samlokalisert med barnevernsvakta, som kan rykke ut dersom strakstiltak må iverksettes. Forhåpentligvis er det ingen grunn til bekymring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
awesom
|
![]() Sv: Hvem kontakter man?Jeg bare skjønner ikke hvor linken mellom omsorgssvikt og det å stå med en barenvogn ved siden av narkomane er. Og når HI omtaler hendelsen som forholdsvis sjokkerende så blir jeg litt matt.
![]() |
#13 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hvem kontakter man?Men hva har man å tape liksom?
![]() |
#14 |
guru advisor
|
Jeg tenker at Tjorven reagerer fordi hun tenker omsorg for babyen, ikke fordi hun har fordommer mot narkomane. Jeg skjønner at Tjorven tenkte tanken. Det er vanskelig for oss som ikke så det hun så å vurdere om jentene med barnevognen var ruset eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvem kontakter man?LenaM: jeg ser narkomane svært ofte. Det er første gang jeg har sett dem trille rundt på barnevogn. De to jentene/damene det var snakk om, så ut til å ha vært i miljøet en god stund. Sånt ser man jo forskjell på. Siden barnevognen avvek fra normalen, så reagerte jeg.
![]() |
![]() |
#16 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem kontakter man?Jeg kjenner at jeg elsker at du bryr deg og det er bedre å si ifra enn å ikke gjøre det!
![]() |
#17 |
Aktiv
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem kontakter man?Jeg syns det er bra at du reagerer på det du så. Det er mye lettere å la være og tenke at det sikkert har en naturlig forklaring. Det hjelper desverre ikke barnet hvis det er i en risikosituasjon. Tror jeg ville forsøkt politiet først, de kjenner helt sikkert til miljøet og kan henvise saken videre hvis det er nødvendig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Originala
|
Forstår du virkelig ikke at tanken omsorgssvikt kan dukke opp når man ser et spedbarn side om side med narkomane? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem kontakter man?jeg hadde en slik episode på toget en gang tydelig narkomane foreldre på toget mannen var TYDElig ruset og de trille på en barnevogn. Jeg hadde virkelig lyst til å ringe politiet men jeg gjorde det ikke for ingen kan bevise det og til den tid de hadde kommet hadde de jo godt av toget uansett. Men angrer virkelig på at jeg ikke gjorde noe. Så om du føler for å ringe så hadde jeg gjort det bedre en gang for mye en gang for lite... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig. Det VERSTE jeg vet er "stikke hodet i sanden-holdninger" der folk tenker at det siiiiikkert ikke er noe galt. Hva med å la barnevernet ta den avgjørelsen? Det virker som om mange tror både politiet og barnevernet er Store Stygge Ulver som er ute etter å ta alle de ser.
![]() |
|
|