Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det flere som har botsystem i barnehagen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-10, 21:03   #1
TineS
Fullverdig medlem

Medlem siden: Aug 2010
TineS har et hav av muligheter foran seg
Standard

Er det flere som har botsystem i barnehagen?

I går når jeg åpnet posten så fikk jeg meg en fin overraskelse..

Ved uhell kom jeg for sent 2 ganger for henting av dattern min i forrige bhg år. Første gang 5min for sent, andre gang 3 min. ( Vi må være ute av bhg 16.30) Begge tilfellene var fordi jeg satt fast i kø, noe jeg også forklarte.

Systemet her er visst sånn at første gang får man advarsel, andre og tredje gang 300kr i bot, resten 500kr i bot.

Jeg skjønner jo meninga med det hele.. Men bør man ikke ha 5min å slingre på?? Er man notorisk sen så er det jo helt noe annet så klart..

300kr er ikke mye... Men når det er 300 for 3min:P

Hvordan er det her i bhg deres?

TineS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 21:06   #2
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det flere som har bot system i barnehagen?

Det høres veldig strengt ut og veldig langt fra hvordan det praktiseres i vår barnehage. Det eksisterer ikke nå noen form for bot (annet enn på ikke-jobbede dugnadstimer), men det er snakk om å innføre det. Hensikten er å forhindre de som veldig, veldig ofte kommer for sent og har null respekt for de ansattes arbeidstid. Det er visst ganske mange.

Gammel 08-09-10, 21:07   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det flere som har bot system i barnehagen?

Hvorfor skal man ha noe å slingre på? Er din tid viktigere enn de som jobber i barnehagen sin? Det minner meg om da jeg jobbet i butikk, det kom alltid noen akkurat når vi stengte, og de skulle jo bare! Det de ikke tenkte på at hver eneste dag så kom det noen som skulle bare!

Jeg syns det var litt vel strengt med 300 for 3 minutter, men da har man jo kanskje lært da. Ringte du mens du var underveis og sa i fra?

Vår barnehage hadde ikke noe slikt, og hadde som regel forståelse om man ringte underveis og forklarte, men det virket ikke som det var noe stort problem med folk som hentet for sent.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 21:09   #4
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det flere som har botsystem i barnehagen?

vi har ikke botordning og vi har veldig grei dialog med barnehagen om vi kommer for seint. Vi har aldri opplevd sure miner - ikke en gang den gangen både jeg og mannen satt fast i bilkø pga at veien opp til oss var steng (en bru hvor en mann tenkte å hoppe) Vi kom 45 minutter for seint.

Jeg synes ikke man skal ha 5 minutter slinger. halv fem er halv fem.

Gammel 08-09-10, 21:10   #5
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er vel bøter i alle barnehager omtrent vil jeg tro..

Vi fikk bot en gang for ett par år siden, da sendte jeg klage til kommunen, og fikk medhold.
Grunnen til boten var at far og sønn ikke var UTE av porten innen 16.30, barnehagen stenger 16.45.
Vi hadde da hatt barn der i 5 år, og ALDRI opplevd det noen gang før, men titt og ofte stått å skravlet med barnehagepersonalet utover vårt barns tid, som var til 16.30.

Jeg argumenterte i brevet med at vi sjeldent, heller aldri leverer til åpningstid men rundt 8.30 hver morgen, og at dette da var latterlig å bli bøtlagt for.

Barnet var jo HENTET i tide, men ikke fysisk ute av PORTEN i barnehagen fordi far snakket med personalet og tok seg god tid i garderoben, men var ute innen stengetid fordi han ikke visste om reglen.

Her er det 150 kr i bot, jeg tror faktisk man mister plassen etter 3-4 bøter.
Vi har aldri fått bot, den ene ble slettet.

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 21:10   #6
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror det er botsystem i ungenes barnehage, men jeg er ikke helt sikker på hvordan det fungerer. (Jeg burde vel visst det siden jeg også jobber der)

I den forrige barnehagen var det slik at man fikk gebyr når man hadde kommet forsent 3 ganger, så begynte man på nytt, ikke særlig skremmende spør du meg.

Sånn ellers så føler jeg vel at vi som jobber i barnehage er rimelig fleksible, men det er skikkelig kjipt å måtte stå over stengetid stadig vekk, og ikke få noe for det. For min del fører det jo til at mine 2 unger også må være i barnehagen lengre enn nødvendig.

Gammel 08-09-10, 21:11   #7
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Strenge regler, men jeg skjønner ikke vitsen med å ha noe å slingre på. Et sted må man uansett sette grensen. Sier man 17.35, så synes folk 17.38 er like strengt.

Jeg vet faktisk ikke om det er noe botsystem i podens barnehage.

Gammel 08-09-10, 21:13   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var ganske strengt, men kanskje barnehagen har fått nok av foreldre som synes de bør ha fem minutter å gå på og vil ha en slutt på det?

Jeg synes man skal respektere de ansattes arbeidstid, og hvis man skal være ute kl. 16:30, men kommer 16:35, så er man minst ti minutter for sen, ikke fem.

Vi har ikke botsordning i vår barnehage, men det er trolig fordi de ansatte har arbeidstid 15 min etter barnehagens åpningstid, slik at det er lagt inn tid til å ta unna for sløve foreldre. Jeg synes uansett det er helt ok hvis de skulle velge å innføre det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 21:13   #9
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er vel bøter i alle barnehager omtrent vil jeg tro..

Vi fikk bot en gang for ett par år siden, da sendte jeg klage til kommunen, og fikk medhold.
Grunnen til boten var at far og sønn ikke var UTE av porten innen 16.30, barnehagen stenger 16.45.
Vi hadde da hatt barn der i 5 år, og ALDRI opplevd det noen gang før, men titt og ofte stått å skravlet med barnehagepersonalet utover vårt barns tid, som var til 16.30.

Jeg argumenterte i brevet med at vi sjeldent, heller aldri leverer til åpningstid men rundt 8.30 hver morgen, og at dette da var latterlig å bli bøtlagt for.

Barnet var jo HENTET i tide, men ikke fysisk ute av PORTEN i barnehagen fordi far snakket med personalet og tok seg god tid i garderoben, men var ute innen stengetid fordi han ikke visste om reglen.

Her er det 150 kr i bot, jeg tror faktisk man mister plassen etter 3-4 bøter.
Vi har aldri fått bot, den ene ble slettet.

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 21:13   #10
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar det for gitt at man ringer hvis man står fast i kø og ser at man kommer for sent. Gjør man ikke det da?

Gammel 08-09-10, 21:14   #11
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Du må jo også huske at den ansatte også har et liv og ikke minst at det koster flesk når personalet må gå overtid. Da spiller det ingen rolle om det er 3 minutter eller 25 minutter. Vi har ikke bot-ordning hos oss, men det diskuteres.

Gammel 08-09-10, 21:15   #12
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri hørt om noen barnehager som har et slikt system. Bot altså? Jeg reagerer i grunnen mest på at problemet med foreldre som henter for sent er så stort at man ser det nødvendig å innføre bøter. Hva er det med folk når de ikke rekker å hente ungene sine i barnehagen før den stenger så ofte at man må bøtelegge dem?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 21:15   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg tar det for gitt at man ringer hvis man står fast i kø og ser at man kommer for sent. Gjør man ikke det da?

Det er det ikke alle som gjør, nei. Det er heller ikke alle foreldre som sier noe som helst når de kommer og henter ti minutter+ etter stengetid, bare henter barnet og går eller bare oppfører seg som vanlig uten å nevne forsentkommingen. Sånt synes jeg er litt rart, jeg hadde beklaget meg i hode og røv om jeg kom for sent, i tillegg til at jeg selvsagt hadde ringt på veien om jeg kunne.
Det har ikke vært noe botsystem i noen av de barnehagene jeg har jobbet eller hatt barna i.

Gammel 08-09-10, 21:16   #14
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Neida, ikke alle. Jeg tror i de årene jeg har jobbet i barnehage så hører det med sjeldenhetene at foreldrene ringer dersom de er for sene. Og det er iallefall slik for meg, at jeg blir mer positivt innstilt dersom jeg får beskjed enn dersom jeg ikke får det.

Gammel 08-09-10, 21:16   #15
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke det. Tror jeg da, jeg vet egentlig ikke. Jeg er aldri for sen. Jeg synes det er helt greit jeg. Det er jo snakk om at den ansatte som må vente skal ha overtidsbetaling. Dersom barnehagen stenger 1630, bør man være der 1625, så man har jo allerede 5 minutters slingringsmonn.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 21:17   #16
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg aner ikke, de har ikke informert oss om noe botsystem. (Nå henter vi stort sett rundt 15.30 da, den blir vel fort 15.40, men siden de ikke stenger før 16.30 er vi ute i god tid.)

Gammel 08-09-10, 21:19   #17
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Vi har ikke det. Tror jeg da, jeg vet egentlig ikke. Jeg er aldri for sen. Jeg synes det er helt greit jeg. Det er jo snakk om at den ansatte som må vente skal ha overtidsbetaling. Dersom barnehagen stenger 1630, bør man være der 1625, så man har jo allerede 5 minutters slingringsmonn.

Det er faktisk ganske mange som har en teori om at det holder at de er inne i barnehagen før 16.30, og som rett og slett ikke skjønner at seinvakta faktisk skal gå 16.30.

Gammel 08-09-10, 21:19   #18
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er helt ok med botsystem i barnehage. Det er, tro det eller ei, slett ikke uvanlig at folk henter unger for sent. Hos oss opplever vi det ukentlig. Vi som jobber i barnehagen har faktisk et liv ved siden av jobben, som involverer egne planer for kvelden. Stenger barnehagen kl 16:30, så legger man opp planene sine etter at man skal være ferdig på jobb til denne tiden. Henter man for sent, tar man faktisk av personalets fritid. Det er ikke ok.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 21:19   #19
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg aner ikke, de har ikke informert oss om noe botsystem. (Nå henter vi stort sett rundt 15.30 da, den blir vel fort 15.40, men siden de ikke stenger før 16.30 er vi ute i god tid.)

Jeg vil tro det står i vedtektene.

Gammel 08-09-10, 21:20   #20
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Synes ikke man skal ha slingringsmonn. Et klokkeslett er et klokkeslett. Man skal ha respekt for andres tid, rett og slett. Man skal som forelder ringe om man ser man kan komme litt sent. Ring heller en gang for mye enn en gang for lite. Da har personalet mer forståelse.

I vår barnehage har man måttet innføre dette. Det er bot for andre for sent henting. Dette fordi det begynte å bli mange som ikke greide å komme i tide. Man skal være utenfor døren kl. 17.15. Om man er innenfor porten spiller ingen rolle.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:55.