Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er så sunt at en må bare spise det?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-10, 11:06   #1
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva er så sunt at en må bare spise det?

I tillegg til å prøve å gå videre ned i vekt, så tømmes kroppen min veldig fort for vitaminer og div, så jeg må tenke lurt i matveien.

Jeg prøver å lese meg frem til hva en skal spise, hva som er "ett must".

Sånn kosten min har vært de siste månedene nå er:

ryvita med kyllingpostei og paprike, smellgodt, jern og c-vitaminer frokost og formiddagsmat.
blåbær, minst en pakke pr uke. Sunt!
1 avokado i uka, fordelt over 2 dager.
2-3 paprika, masse c-vitaminer + annet snadder?
kyllingmiddager 1-2 ganger pr uke, med gulrøtter og masse brokkoli.
Grovt brød, sjeldent jeg spiser brød, men da er det grovt.
Reker, par skiver i uka, eller i salat.
salat 1-2 dager pr uke, "vanlig" kjedelig salat, men jeg liker det!! tomat, agurk, mais, minimais, ost (kalsium!) pinjekjerner, kylling eller reker, hodesalat. (liker ikke paprike i salat).

Jeg har kuttet helt ut brus, så jeg har ikke det sukkerinntaket nå som tømmer kroppen for vitaminer, men har startet med te - som jeg sukrer godt. Det skal jeg prøve å la være!!!

Jeg spiser også en del solsikkefrø og nøtter, en neve her og en neve der.

Akkurat med denne tråden her så tenker jeg ikke "gå ned i kilo-råd og tips" mer: "du må få i deg nok næring-råd og tips".

Hva er det jeg ikke tenker på?

Jeg har de siste ørti-årene jevnlig tatt masse b-vitaminer (b-total), sink, selen, jern, kalsium, c-vitaminer m.m som kosttilskudd, men det er vist litt vanskelig for kroppen å ta det opp i tablettform, så jeg må prøve med mat.

Gammel 12-09-10, 11:08   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er så sunt at en må bare spise det?

Begrens solsikkefrøene. De har mye kadmium i seg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 11:16   #3
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg rett og slett elsker havregrynsgrøt.

Havregryn og vann - to minutter i mikroen - og vips har man et herremåltid.

(mulig havregryn er lavkarbo-fy-mat, men sånt har jeg nada peiling på.)

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 11:53   #4
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg syns det ser ok ut, men du har glemt fisk. Ville også hatt med litt rødt kjøtt jeg altså.

Gammel 12-09-10, 12:06   #5
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Makrell i tomat er like mye medisin som mat. Så det kan man jo alltids putte inn i kostholdet.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 12:10   #6
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Akkurat det tenkte jeg også på. Gjerne et knekkebrød hver dag med det på!

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Makrell i tomat er like mye medisin som mat. Så det kan man jo alltids putte inn i kostholdet.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 12:14   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egg!

Gammel 12-09-10, 12:18   #8
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes ikke man "må" spise noe bare fordi det er sunt, det finnes nok av gode ting å spise som er sunt i tillegg. Matglede er viktig.

Men for å få i seg nok av vitaminer og mineraler er det viktig med variasjon. Spis grønnsaker og frukt, og pass på å variere med alle de forskjellige sortene som du synes er gode. Det er ingen spesielle grønnsaker som i seg selv er så sunne at du bør spise bare den, men kombinasjonen av mange er bra! Fisk er også bra, og det finnes jo uendelig mange typer og tilberedningsmåter, så det er bare å ikke gå seg fast i en bestemt tralt sånn at man har det samme bestandig, så blir det bra. Generelt kan man gjerne spise mer fisk og vegetarmat enn kjøttmat. Når det gjelder kjøttmat, velg rent kjøtt, ikke jalla-farse-produkter med masse tilsetningsstoffer. Fett fra kjøtt er ikke farlig om man ellers spiser mye grønnsaker, grove kornprodukter og fisk. Mye smak i fettet. Men farseprodukter med tilsetningsstoffer er ikke bra.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 12:18   #9
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Fisk.

Gammel 12-09-10, 12:26   #10
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jepp, fisk. Makrell i tomat, laks - du trenger de gode fettsyrene. Magrere fisk er også bra. Og kanskje litt rødt kjøtt eller andre gode jernkilder, synes det kan se ut som om d får litt lite jern.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 13:16   #11
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Gresskarkjerner er bra. Mye fiber og lite fett (sånn sammenlignet med pinjekjerner i hvert fall).

Gammel 12-09-10, 13:38   #12
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Tror jeg har godt av å følge med i denne tråden, jeg har et utrolig tragisk kosthold. Ikke at jeg spiser så ufattelig usunt, men jeg spiser veldig lite og lite variert. Noterer tips.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 14:57   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Gresskarkjerner er bra. Mye fiber og lite fett (sånn sammenlignet med pinjekjerner i hvert fall).

Når jeg lager lavkarbobrød og -knekkebrød, bytter jeg ut solsikkekjernene med 50/50 mandler og gresskarkjerner som jeg kjører litt i kvern. Det smaker utrolig godt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 15:18   #14
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Havre (i form av knekkebrød og grøt) må jeg ha, noe fisk (røkt laks, makrell i tomat, fiskekaker), samt tomat og agurk der jeg klarer å putte det inn. For tiden er dessuten sånne bunter av gulerøtter ekstra gode. Øver meg på å ta en slik om kvelden om jeg får et søtsug. Er bra for huden også.

Vi liker litt sterk smak på salaten i form av gul løk. Romanosalat, masse tomat, argurk, masse løk. Hvis vi skal ha noe ekstra på, blir det fetaost. Serveres ved siden av kyllingbryst.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 18:39   #15
Timian
Matfrik og snart pappa :D

Timian sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Timian har et hav av muligheter foran seg
Standard

Mer grønnsaker, bønner og linser.

Gode oljer til steking og matlaging (kaldpresset rapsolje har mest optimal sammensetning av fettsyrer).

Grønn te istedenfor sort te og kaffe.

Timian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 18:46   #16
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Brokkoli?

Gammel 12-09-10, 18:49   #17
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Sardiner!! Mye d-vitamin, kalsium og omega-3

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 19:51   #18
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Havregrynsgrøt: Lag ferdig blanding og ha på glass så slipper du å blande for hver gang du lager den. Min blanding består av havregryn, linfrø, hvetekim og kruskakli. I tillegg har jeg tørket aprikos i små biter. Jeg bruker kanel på.

En smoothie
per dag dekker kalsium og gir diverse vitaminer. Slik jeg lager den får jeg i meg minst tre frukter: jordbær/bjørnebær/bringebær (en av disse), banan, melk eller yoghurt naturell, havregryn, kruskakli og juice.

Brokkoli spiser jeg helst flere ganger i uken.

Makrell i tomat dekker tranbehovet og bidrar til at fiskekvoten blir fylt hver uke.

Grønn te Jeg drikker flere kopper hver dag, det kjennes godt og det er visst bra for forbrenningen og mye annet. http://tesiden.no/te_helse/

Gammel 12-09-10, 19:57   #19
dinadina
Geek

Medlem siden: Aug 2010
dinadina har et hav av muligheter foran seg
Standard

Grønne epler

Gammel 12-09-10, 21:43   #20
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Akkurat det tenkte jeg også på. Gjerne et knekkebrød hver dag med det på!

Til dere begge, jeg har virkelig virkelige prøvd å like det, men det smaker jo ingenting.. Og jeg syns at det lukter så godt, at jeg har virkelig prøvd altså!!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Egg!

Det vanker egg, både kokt, stekt og eggerøre!!

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Fisk.

Cordon Blue spiser jeg hvertfall en gang pr uke, om det tells.. Vi har utrolig lite "rein" fisk.. Her skjønner jeg at jeg har en jobb å gjøre!!

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jepp, fisk. Makrell i tomat, laks - du trenger de gode fettsyrene. Magrere fisk er også bra. Og kanskje litt rødt kjøtt eller andre gode jernkilder, synes det kan se ut som om d får litt lite jern.

Jeg har hatt ett utrolig rødt-kjøtt-sug de siste månedene, jeg sluker nesten biffen. Det har vi somregel på fredager, og indrefile av svin søndager (eller er det hvitt kjøtt??)

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Som en kan ha i salat altså? Det har jeg ikke prøvd! Will try it!!

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Tror jeg har godt av å følge med i denne tråden, jeg har et utrolig tragisk kosthold. Ikke at jeg spiser så ufattelig usunt, men jeg spiser veldig lite og lite variert. Noterer tips.

OI, så moro, har jeg lagd en inspirerende tråd??

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Havre (i form av knekkebrød og grøt) må jeg ha, noe fisk (røkt laks, makrell i tomat, fiskekaker), samt tomat og agurk der jeg klarer å putte det inn. For tiden er dessuten sånne bunter av gulerøtter ekstra gode. Øver meg på å ta en slik om kvelden om jeg får et søtsug. Er bra for huden også.

Vi liker litt sterk smak på salaten i form av gul løk. Romanosalat, masse tomat, argurk, masse løk. Hvis vi skal ha noe ekstra på, blir det fetaost. Serveres ved siden av kyllingbryst.

Røkelaks spiser jeg i perioder, og utenom periodene så klarer jeg bare ikke. Men ser den med tran, noe jeg absolutt burde "henge" meg på! Men det er jo så inst i He..... vondt..

Opprinnelig lagt inn av Timian, her.

Mer grønnsaker, bønner og linser.

Gode oljer til steking og matlaging (kaldpresset rapsolje har mest optimal sammensetning av fettsyrer).

Grønn te istedenfor sort te og kaffe.

Jeg lager meg ganske ofte hummus med godt brød, og der er det hvertfall kikerter..

Og jeg har byttet ut cola med grønn te med sitron, og drikker ikke kaffe. Problemet med teen er at den drogner litt i sukker.. Skjerpings er underveis!!

Så morsom tråd dette ble da!!

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Brokkoli?

Plenty med brokkoli!!!

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Sardiner!! Mye d-vitamin, kalsium og omega-3

Tror jeg må finne d-vitaminer, kalsium og omega-3 fra annensteds altså..

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Havregrynsgrøt: Lag ferdig blanding og ha på glass så slipper du å blande for hver gang du lager den. Min blanding består av havregryn, linfrø, hvetekim og kruskakli. I tillegg har jeg tørket aprikos i små biter. Jeg bruker kanel på.

En smoothie per dag dekker kalsium og gir diverse vitaminer. Slik jeg lager den får jeg i meg minst tre frukter: jordbær/bjørnebær/bringebær (en av disse), banan, melk eller yoghurt naturell, havregryn, kruskakli og juice.

Brokkoli spiser jeg helst flere ganger i uken.

Makrell i tomat dekker tranbehovet og bidrar til at fiskekvoten blir fylt hver uke.

Grønn te Jeg drikker flere kopper hver dag, det kjennes godt og det er visst bra for forbrenningen og mye annet. http://tesiden.no/te_helse/

Jeg spiser litt banan da hvertfall..

Opprinnelig lagt inn av dinadina, her.

Grønne epler

Eplejuice drikker jeg ca ett glass av pr dag!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:39.