Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > m^2s lille snakkeblogg

Ting som burde være så enkelt - snakke for eksempel (lydfil)

Sponsede koblinger:

I bloggen min vil jeg skrive litt om lillegutt og hans utvikling på språkfronten.

Lillegutt som er 10 år kan etter intensiv jobbing med logoped og Talk Tools uttale ganske mange ord, selv om han ikke kan bruke dem i aktiv tale.
Han bruker derfor alternative kommunikasjonsmetoder (ASK), i form av noen håndtegn (tegn-til-tale), en talemaskin : Micro Rolltalk fra norske Abilia, og et par touch-skjerm PC-er med samme programvare på. Vi har også endel annen programvare for tilrettelegging av bøker, tavler, oppskrifter, tematavler, symbolkort osv, for skriving med symboler, for høytlesing av tekst, osv. Lillegutt begynte med PECS (picture exchange communication system) og kommunikasjonsbok da han var 4, og gikk over til talemaskin da han var 5.5 år.

For å lære mer om å bruke symboler som språk tok jeg et 2-ukers kurs i PECS hos Pyramid International - organisasjonen. I tillegg har jeg tatt en toårig ASK-utdannelse på tilsammen 60 stp ved Høgskolen i Vestfold. Og utallige kurs ift programvare og slikt da. Nå er jeg varamedlem i styret og foreldrerepresentant til ISAAC Norge, som er en forening for alle som bruker ASK, deres pårørende, og de som jobber med det..

Utviklingen til lillegutt går så fort at jeg har lyst til å følge den i en slags dagbok.
Kanskje andre også har lyst til å se hva som skjer? Hvis noen har spørsmål er det bare å legge inn her eller sende meg email på emmtre@gmail.com
Rangér dette innlegget

Ting som burde være så enkelt - snakke for eksempel (lydfil)

Postet 03-05-13 kl 14:54 av m^2
Oppdatert 03-05-13 kl 15:35 av m^2

Dagens lydfil, lillegutt begynner å få dreisen på det her med snakking. Men det er vanskelig å sette lydene sammen til ord, og det er enda vanskeligere å huske at man kan produsere de ordene og faktisk sette dem sammen til setninger.

Problemet ligger i å ubevisst planlegge det motoriske -hvor lepper tunge og munn og pust og støttemuskulatur skal være når hver neste lyd skal produseres. For oss andre kommer det automatisk - for lillegutt gjør det ikke det. Tenk dere vanskelige dansetrinn eller å lære seg et vanskelig stykke på piano. Litt sånn, han må lære det stykket utenat, hver eneste lille bit må klaffe med en annen, for hvert eneste ord han vil si... Bare se diskusjonen i forumet om uttalen på foccacia!

Men han har kommet langt siden 1. klasse og "han kommer nok aldri til å ha noe talespråk" fra de som mente å kunne slik. og et godt stykke fra forrige blogginnlegg med lydfil fra juni Isfjorden.

Edit: den ligger lastet opp her også, siden jeg ikke klarte å høre vedlagte fil på ipaden vår

Vedlagte filer
Filtype: mp3 Opptak.mp3 (523,1 KB, 95 visninger)
Kommentarer totalt 25

Kommentarer

Gammel
noen sin avatar
Nå fikk jeg tårer i øynene. Jeg møtte dere jo for noen år siden, og dette var helt utrolig fint å få høre. Så flink han er! Godt jobbet begge to!
Postet 03-05-13 kl 15:01 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Åh, han er kjempeflink!
Postet 03-05-13 kl 15:06 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Jeg må si at jeg er utrolig imponert over arbeidet dere begge to legger ned i dette. Det er jo utrolig flott fremgang da!
Postet 03-05-13 kl 15:07 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
mosol sin avatar
Åh, jeg ble helt rørt av dette. Kjempeflinke begge to!
Postet 03-05-13 kl 15:12 av mosol mosol er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Han snakker jo kjempeflott!
Postet 03-05-13 kl 15:24 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Wow!
Postet 03-05-13 kl 15:26 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Postet 03-05-13 kl 15:37 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Så flott! Men han bruker det ikke, altså? Han har jo brukt lyder til å kommunisere med, bruker han nå ord av og til?

Han (og du!) har en veldig pen stemme!
Postet 03-05-13 kl 15:46 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Han må "skjønne at han kan det" først, øve nok ganger til at det sitter helt, helt automatisk og det er maaaaange ganger altså! REC mitt tidligere innlegg om slalomkjøringa som kometer 4 år... Samme greia det, han har aldri lært seg det pøkkmav seg selv, alt må øves og forstås og automatiseres etter lang tids trening - om det nå er puste, spise, bruke muskler og kropp og samkjøre, gå, eller snakke.

Sånn IRL kommer kommunikasjonen i flere kanaler, alle setninger er sammensatt av ord, talemaskin, håndtering, lyder og gester og gjerne alt på en gang. Avhengig av hvem han kommuniserer med og hvor vi er. Så det er veldig konsentrasjonskrevende både for han og motparten,og han må lære smarte strategier for å få motparten til å forstå hva han faktisk prøver å si. Jeg er kanskje mer mottagelig for lyder+ord+talemaskin enn tegn, er vi i bilen hvor jeg ikke kan "stikke av" kommunikativt går det i racerfart på talemaskinen og med ord.
assistent på skolen er kanskje mer mottagelig for ord+håndtegn, og pappa og mormor mer mottagelig for lyder+ord. Slik han ser det hvertfall. Også er det meg og de som kjenner han godt på skolen som må hjelpe han til å lære setningskonatruksjon og hva som funker, hva som er begripelig for folk flest, og hva han faktisk får til men som er veldig, veldig vanskelig. (Det kan f.eks være talemaskin med fokus på riktig setningsoppbygging eller masse fokus på bruk av ord han "har".
Postet 03-05-13 kl 16:00 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Gammel
Mei sin avatar
OMG!!! Jeg har ikke hørt forrige lydfil men dette er jo fantastisk superkjempebra!!! Og ut fra min erfaring med slikt arbeid tar jeg av meg hatten og bøyer meg i støvet for antall repetisjoner og iherdig jobbing både fra lillegutt og de voksne rundt!

Postet 03-05-13 kl 16:15 av Mei Mei er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Vi har jobbet "litt" ja men heldigvis er lillegutt en ståpå-fyr med positiv innstilling og da får det greit å jobbe! Det er sågar morsomt
Postet 03-05-13 kl 18:13 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Wow, det der er jo en skikkelig bragd! Virkelig!
Postet 03-05-13 kl 18:18 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
Så flink han er!
Postet 03-05-13 kl 19:04 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
Mei sin avatar
Bruker dere noe belønningssystem? Tegnøkonomi? Hva motiverer han? Synes jeg kunne oppfatte en forventning om noe etter det siste ordet der
Postet 03-05-13 kl 19:23 av Mei Mei er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Overhodet ikke noe annet enn at han er glad for å få det til
Vi bruker ikke (lengre) tegnøkonomi eller belønning siden det faktisk virker som mestring er en sterk (nok) motivasjonsfaktor i seg selv.

Forventningen du ganske riktig hører var et spørsmål om å få høre det vi hadde tatt opp
Postet 03-05-13 kl 20:14 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Gammel
Mei sin avatar
Flinkingen! Så bra at han motiveres så naturlig!
Postet 03-05-13 kl 20:30 av Mei Mei er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Så flink han er!
Postet 03-05-13 kl 21:20 av star star er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Så utrolig bra! Og for en tålmodighet og innsatsvilje dere har vist, begge to.
Postet 03-05-13 kl 23:59 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
Pelen sin avatar
Wow!!! Jeg er virkelig imponert, hvilken utvikling! Han er veldig flink på å bruke sine måter å kommunisere på.
Postet 04-05-13 kl 11:30 av Pelen Pelen er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Fantastisk!

Han virker veldig tålmodig og motivert på det korte lydklippet i alle fall?
Postet 04-05-13 kl 13:58 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Flinke lillegutt
Postet 04-05-13 kl 19:36 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Han er vanligvis veldig motivert og konsentrert i jobbe/trenibgssammenheng så lenge det er rolig og ingen lyder som distraherer Og det er jo bra!
Postet 05-05-13 kl 15:59 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Gammel
Liljekonvall sin avatar
Jeg er virkelig imponert! Så flinke dere er, begge to.
Postet 06-05-13 kl 11:02 av Liljekonvall Liljekonvall er ikke aktiv
Gammel
Pelle sin avatar
Du har veldig pen og behagelig stemme!
Postet 06-05-13 kl 13:03 av Pelle Pelle er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Imponert!
Postet 07-05-13 kl 16:18 av Ine Ine er ikke aktiv

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:19.