Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > m^2s lille snakkeblogg

Hva som er målet og hva som er veien

Sponsede koblinger:

I bloggen min vil jeg skrive litt om lillegutt og hans utvikling på språkfronten.

Lillegutt som er 10 år kan etter intensiv jobbing med logoped og Talk Tools uttale ganske mange ord, selv om han ikke kan bruke dem i aktiv tale.
Han bruker derfor alternative kommunikasjonsmetoder (ASK), i form av noen håndtegn (tegn-til-tale), en talemaskin : Micro Rolltalk fra norske Abilia, og et par touch-skjerm PC-er med samme programvare på. Vi har også endel annen programvare for tilrettelegging av bøker, tavler, oppskrifter, tematavler, symbolkort osv, for skriving med symboler, for høytlesing av tekst, osv. Lillegutt begynte med PECS (picture exchange communication system) og kommunikasjonsbok da han var 4, og gikk over til talemaskin da han var 5.5 år.

For å lære mer om å bruke symboler som språk tok jeg et 2-ukers kurs i PECS hos Pyramid International - organisasjonen. I tillegg har jeg tatt en toårig ASK-utdannelse på tilsammen 60 stp ved Høgskolen i Vestfold. Og utallige kurs ift programvare og slikt da. Nå er jeg varamedlem i styret og foreldrerepresentant til ISAAC Norge, som er en forening for alle som bruker ASK, deres pårørende, og de som jobber med det..

Utviklingen til lillegutt går så fort at jeg har lyst til å følge den i en slags dagbok.
Kanskje andre også har lyst til å se hva som skjer? Hvis noen har spørsmål er det bare å legge inn her eller sende meg email på emmtre@gmail.com
Rangér dette innlegget

Hva som er målet og hva som er veien

Postet 08-05-13 kl 17:24 av m^2

Langt der framme tror jeg det ligger en "kan snakke selv"-gulrot og venter på oss. På lillegutt.

Det kommer så på plass nå! Samtidig er det ingen tvil om at han kan uttrykke mye, mye mer med talemaskin enn han kan med lyder, ord og gester/tegn. Så talemaskinen blir for han en måte å lære seg, og å vedlikeholde, begrepsapparatet på.

En annen måte å lære på er jeg hellig overbevist om at er på det fysiske. Vi gjør daglige øvelser med Talk Tools, munnmotoriske greier for å få tunga og leppene og kjeven og pusten på plass. Men lillegutt trener ofte også han. Han svømmer og rir, driver med allidrett og piano, slalom og langrenn.

Men en ting som virkelig bedrer koordinasjonen er klatring! En gang i uka hos Klatreverket, med assistenten, er geniale greier. Og jeg er helt, helt sikker på at økt fokus på kropp og koordinasjon også bedrer koordinasjon i hele kroppen. Og dermed språket

Og lillegutt er tøff. Han klatrer fordi det er gøy! Og av og til kjøper de seg en is etterpå.

Kommentarer totalt 10

Kommentarer

Gammel
Inagh sin avatar
Herlig!
Postet 08-05-13 kl 17:53 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Ja, han er jaggu knalltøff.
Postet 08-05-13 kl 19:06 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Appelsin sin avatar
Så bra! Du er jammen flink til å gi ham aktivitetsmuligheter.
(og så utrolig lang han ser ut der han henger!)
Postet 08-05-13 kl 19:46 av Appelsin Appelsin er ikke aktiv
Gammel
Sol sin avatar
Flinke, flotte Lillegutt. Som ikke er spesielt liten.
Postet 08-05-13 kl 22:16 av Sol Sol er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Flott å høre!
Postet 08-05-13 kl 22:29 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Oi, en skikkelig tøffing! Han er heldig som får utfolde seg med så mye forskjellig
Postet 08-05-13 kl 23:58 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Trixie sin avatar
Så flink han er, ja og du også.

Jeg sliter med å finne aktivitet til min eldste. Kanskje klatring kunne vært noe?
Postet 09-05-13 kl 08:07 av Trixie Trixie er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Så flinke dere er til å trene!
Postet 09-05-13 kl 13:34 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
Olvina sin avatar
Dette er så bra!
Postet 09-05-13 kl 22:41 av Olvina Olvina er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Trixie - klatring er kjempefint, det kan tilpasses alle nivåer!
Postet 10-05-13 kl 14:36 av m^2 m^2 er ikke aktiv

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:21.