Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > m^2s lille snakkeblogg

Forskningsrådetfilmsnutt og lillegutt er med :D

Sponsede koblinger:

I bloggen min vil jeg skrive litt om lillegutt og hans utvikling på språkfronten.

Lillegutt som er 10 år kan etter intensiv jobbing med logoped og Talk Tools uttale ganske mange ord, selv om han ikke kan bruke dem i aktiv tale.
Han bruker derfor alternative kommunikasjonsmetoder (ASK), i form av noen håndtegn (tegn-til-tale), en talemaskin : Micro Rolltalk fra norske Abilia, og et par touch-skjerm PC-er med samme programvare på. Vi har også endel annen programvare for tilrettelegging av bøker, tavler, oppskrifter, tematavler, symbolkort osv, for skriving med symboler, for høytlesing av tekst, osv. Lillegutt begynte med PECS (picture exchange communication system) og kommunikasjonsbok da han var 4, og gikk over til talemaskin da han var 5.5 år.

For å lære mer om å bruke symboler som språk tok jeg et 2-ukers kurs i PECS hos Pyramid International - organisasjonen. I tillegg har jeg tatt en toårig ASK-utdannelse på tilsammen 60 stp ved Høgskolen i Vestfold. Og utallige kurs ift programvare og slikt da. Nå er jeg varamedlem i styret og foreldrerepresentant til ISAAC Norge, som er en forening for alle som bruker ASK, deres pårørende, og de som jobber med det..

Utviklingen til lillegutt går så fort at jeg har lyst til å følge den i en slags dagbok.
Kanskje andre også har lyst til å se hva som skjer? Hvis noen har spørsmål er det bare å legge inn her eller sende meg email på emmtre@gmail.com
Rangér dette innlegget

Forskningsrådetfilmsnutt og lillegutt er med :D

Postet 13-06-13 kl 14:50 av m^2

Lillegutt har vært med på flere av prosjektene i Forskningsrådets IT-FUNK-program. Her er han og en av assistenene med på en liten "oppsummeringsfilmsnutt"
Så veeeeldig snakkesalig var han vel ikke akkurat, men

(1:40 og 3:30 for de som ikke gidder se hele 5-minutterssnutten)

Link til filmsnutt

Kommentarer totalt 20

Kommentarer

Gammel
Taien sin avatar
Å så fiiiiin!!! Men du? Han er IKKE lillegutt altså!
For et herlig smil han har.
Det er virkelig et fantastisk hjelpemiddel det der, og det må lette hverdagen noe enormt. Fantastisk!
Postet 13-06-13 kl 15:00 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Nabojenta sin avatar
Så herlig han er! Og så fantastisk at det finnes slike hjelpemidler. Den linken fikk jeg lyst til å dele på FB. Er det lov?
Postet 13-06-13 kl 15:05 av Nabojenta Nabojenta er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
Jeg elsker digitale kommunikasjonshjelpemidler! - Det har jeg gjort siden jeg møtte på dem for første gang i 99.
Postet 13-06-13 kl 15:07 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Han er skjønn! Men ikke så liten, nei.
Postet 13-06-13 kl 15:12 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
For en skjønn kar han er - og for et fantastisk hjelpemiddel!
Postet 13-06-13 kl 15:20 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Den kan du dele ja Nabojenta, den er hentet fra Forskningrådets sider Jeg har lagt den ut på facebook jeg og.
Postet 13-06-13 kl 15:39 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Oppdatert 13-06-13 kl 15:49 av m^2
Gammel
Ine sin avatar
Så artig å se! For en blid kar! Som liker å ha møte på rommet sitt ja, humor også!
Postet 13-06-13 kl 15:42 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Artig å få se han. Han er fin, altså!
Postet 13-06-13 kl 16:35 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
Kaprifol sin avatar
Gøy å se! Jeg likte godt at han flirer så hjertelig av at han har møte på rommet sitt, bra humør på gutten din!
Postet 13-06-13 kl 20:03 av Kaprifol Kaprifol er ikke aktiv
Gammel
Input sin avatar
Så utrolig skjønn han er!
Postet 13-06-13 kl 20:10 av Input Input er ikke aktiv
Gammel
Stompa sin avatar
Du har en herlig gutt!
Postet 13-06-13 kl 20:15 av Stompa Stompa er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Møte på rommet! Så lur og glad han ser ut! Og så fantastisk at det fins sånne hjelpemidler!
Postet 13-06-13 kl 20:19 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
Pelle sin avatar
Blikkene/smilene hans kunne man ihvertfall aldri fått en skuespiller til å gjengi korrekt, det er helt sikkert! Han lyser!
Postet 13-06-13 kl 21:05 av Pelle Pelle er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Jeg overlot hele seansen til han og assistenten siden jeg har fullstendig scene- og kameraskrekk () så jeg dro og trente mens de var her... Men jeg ser jo på han at han er litt grepet av alvoret og er litt sånn småflau eller sjenert eller noe
Det er ikke mye "skravlepreg" over han hvertfall, og vanligvis går jo både tjatra og talemaskina i ett! Morsomt for meg også å se han og assistenten sammen litt sånn "utenfra", flinke begge to
Postet 13-06-13 kl 21:32 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Gammel
Bokormen sin avatar
Det bare lyser av han, for en flott gutt du har! Så moro det må være for han å være sammen med unge gutter (assistenter), jeg ser jo med poden min at f.eks de unge gutta i barnehagen gir han helt andre ting enn jeg gjør.
Postet 13-06-13 kl 23:50 av Bokormen Bokormen er ikke aktiv
Gammel
gajamor sin avatar
For en kjekk kar!
Postet 14-06-13 kl 00:24 av gajamor gajamor er ikke aktiv
Gammel
Pelen sin avatar
Han er så skjønn gutten din! Og kul assistent!
Postet 14-06-13 kl 07:07 av Pelen Pelen er ikke aktiv
Gammel
emm sin avatar
Herlighet, han er jo det sjarmtrollet! Imponert av hvor bra alt har blitt på grunn av innsatsen din m^2, tenk om dere har blitt på gamleskolen, blitt der dere bodde, og resignert. Hjelpes, det er jo ikke til å tenke på engang!
Postet 14-06-13 kl 08:58 av emm emm er ikke aktiv
Gammel
Wix sin avatar
Jeg var inne og kikket - og for et glimt i øyet han har! Skjønn gutt altså! Flott hjelpemiddel også!
Postet 15-06-13 kl 09:58 av Wix Wix er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
nesten så jeg ikke orker å tenke på det, emm Og takk for hyggelige kommentarer
Postet 15-06-13 kl 21:18 av m^2 m^2 er ikke aktiv

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:22.