Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > m^2s lille snakkeblogg

Flinkeste lillegutt leser <3

Sponsede koblinger:

I bloggen min vil jeg skrive litt om lillegutt og hans utvikling på språkfronten.

Lillegutt som er 10 år kan etter intensiv jobbing med logoped og Talk Tools uttale ganske mange ord, selv om han ikke kan bruke dem i aktiv tale.
Han bruker derfor alternative kommunikasjonsmetoder (ASK), i form av noen håndtegn (tegn-til-tale), en talemaskin : Micro Rolltalk fra norske Abilia, og et par touch-skjerm PC-er med samme programvare på. Vi har også endel annen programvare for tilrettelegging av bøker, tavler, oppskrifter, tematavler, symbolkort osv, for skriving med symboler, for høytlesing av tekst, osv. Lillegutt begynte med PECS (picture exchange communication system) og kommunikasjonsbok da han var 4, og gikk over til talemaskin da han var 5.5 år.

For å lære mer om å bruke symboler som språk tok jeg et 2-ukers kurs i PECS hos Pyramid International - organisasjonen. I tillegg har jeg tatt en toårig ASK-utdannelse på tilsammen 60 stp ved Høgskolen i Vestfold. Og utallige kurs ift programvare og slikt da. Nå er jeg varamedlem i styret og foreldrerepresentant til ISAAC Norge, som er en forening for alle som bruker ASK, deres pårørende, og de som jobber med det..

Utviklingen til lillegutt går så fort at jeg har lyst til å følge den i en slags dagbok.
Kanskje andre også har lyst til å se hva som skjer? Hvis noen har spørsmål er det bare å legge inn her eller sende meg email på emmtre@gmail.com
Rangér dette innlegget

Flinkeste lillegutt leser <3

Postet 13-10-15 kl 10:05 av m^2

Jeg synes altså han er SÅ flink!
Han leser teksten og kan svare på spørsmål i etterkant.

(Kilde: youtube.com)

Til vanlig har han jo problemer med uttale og bruker talemaskin i kommunikasjon, derfor er det litt vanskelig å høre - men jeg som kjenner han godt hører (litt mystisk vinkel, forstørr snutten og vipp skjermen 90 grader sågår det an å se hva det står og...)
Dette er en del av leksen denne uken - lese 15 minutter hver dag i en bok han har fått med hjem

Kommentarer totalt 27

Kommentarer

Gammel
Inagh sin avatar
Så flink han er!
Postet 13-10-15 kl 10:26 av Inagh Inagh er aktiv nå
Gammel
Adrienne sin avatar
Wow! For en fantastisk jobb han og du gjør!
Postet 13-10-15 kl 10:46 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Så flott!
Postet 13-10-15 kl 11:00 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
Bra jobba!
Selv om han nå nettopp har knekt lesekoden, så ser det ut ut fra bøkene at han ligger på høyere nivå enn 1.klasse på setninger/ordmengde? -stemmer det?
Postet 13-10-15 kl 11:06 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
trøtt sin avatar
Så flink.
Postet 13-10-15 kl 11:08 av trøtt trøtt er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Så gøy! Godt jobba, begge to!
Postet 13-10-15 kl 11:20 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Han er flink! Og dere to er litt av et team, altså!
Postet 13-10-15 kl 11:57 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Postet 13-10-15 kl 13:38 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Milfrid sin avatar
Fantastisk!
Postet 13-10-15 kl 13:40 av Milfrid Milfrid er ikke aktiv
Gammel
Guava sin avatar
Ååååh!
Postet 13-10-15 kl 13:53 av Guava Guava er ikke aktiv
Gammel
Sol sin avatar
Herlig!
Postet 13-10-15 kl 15:01 av Sol Sol er ikke aktiv
Gammel
Olvina sin avatar
Så fantastisk!
Postet 13-10-15 kl 15:02 av Olvina Olvina er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Sitat:
Selv om han nå nettopp har knekt lesekoden, så ser det ut ut fra bøkene at han ligger på høyere nivå enn 1.klasse på setninger/ordmengde? -stemmer det?
Han har knekt lesekoden over en laaaang periode, flere år faktisk, så han ligger over 1. klasse nå ja! Lå lenge på leseløveunge-nivå også har han plutselig tatt et jafs nå. Lengre framme på lesing enn på skriving.
Det som er så morsomt nå er at han ligger akkurat i den kneika der han ser at han kan lese litt lengre tekster selv og at innholdet er morsomt
Postet 13-10-15 kl 18:01 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Å så flink han er!!
Postet 13-10-15 kl 18:40 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Magica sin avatar
Utrolig flink!
Postet 13-10-15 kl 21:15 av Magica Magica er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Vi har jobbet så hardt med lesingen i så mange år både hjemme og på skolen, så det er utrolig godt å se det gå den rette veien, forutsetningene ligger jo ikke akkurat linet opp! Jeg er SÅ stolt!!

Nå må vi få skrivingen på plass og, det skal han jobbe med nå i programvare med både prediksjon og stavekontroll (der bokstavene kan bytte plass når man skriver og ordet likevel dukker opp som forslag) og symbolstøtte. I tillegg til fortsatt begrepsinnlæring på talemaskina så han kan snakke med den.

Heldigvis er han supermotivert for lekser!!
Postet 13-10-15 kl 22:47 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Postet 13-10-15 kl 23:55 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Utrolig imponerende, for en innsatsvilje fra dere begge!!
Postet 14-10-15 kl 09:14 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Så flink han er! Dere begge to!
Postet 14-10-15 kl 09:15 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Så flink! Og så gøy!
Postet 14-10-15 kl 09:33 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Så flink han er
Postet 14-10-15 kl 10:42 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
emm sin avatar
Jeg er imponert! Så flink han er! Og så mye jobb dere har lagt ned i dette, utrolig flott!
Postet 14-10-15 kl 12:00 av emm emm er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
hører vi må øve på "rare" g-er, han uttalte g-en i veldig og ba om hjelp til å skjønne hva vogn (og et par tilsvarende ord med stum g så jeg når jeg kikket gjennom etpar flere småsnutter)

Guriland
Postet 14-10-15 kl 13:26 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Gammel
Bokormen sin avatar
Imponerende! Det er en hel verden som åpner seg for han nå, virkelig. Bare en hverdagsting som å kunne lese på varene i butikken er en kjempeforskjell fra eller til. Og så tålmodig som han er!
Postet 14-10-15 kl 13:52 av Bokormen Bokormen er ikke aktiv
Gammel
Pelen sin avatar
Han er så flink! Og dette var gutten som nesten ikke kunne snakke for noen år siden!
Postet 14-10-15 kl 13:54 av Pelen Pelen er aktiv nå
Gammel
Anne sin avatar
Postet 15-10-15 kl 10:27 av Anne Anne er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Ja tenk, Pelen Og tusen takk alle dere andre for positive tilbakemeldinger, det er litt ekstra gøy å fortelle om dette her på fp hvor jeg har vært så lenge
Nå er det forsåvidt vanskelig å forstå han da, men det er godt å se at han finner glede i å lese ting.
Nå må han lære hvordan man leser "inni seg". Det er ikke så lett det, nødvendigvis, for vi vet ikke helt om han har muligheten til å forstå hva stemmen "inni seg" sier
Postet 17-10-15 kl 00:18 av m^2 m^2 er ikke aktiv

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:59.