Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Livet med et ørkenbarn

Februarbildeblogging 15 - Hva i all verden har de dratt i hus nå da

En åpen blogg, hvor alle som vil kan lese og kommentere. Handler, stort sett, om det å være forelder til et barn med CDKL5 - en genfeil som gir store utfordringer.

"Sometimes at the end of the day, as you gaze up at the endless sky, you wonder, "What would Paris have been like?" But then you realize that the desert has become your home- and you wouldn't give it up for the world." (Ukjent forfatter)
Rangér dette innlegget

Februarbildeblogging 15 - Hva i all verden har de dratt i hus nå da

Postet 15-02-13 kl 21:51 av Inagh
Oppdatert 15-02-13 kl 22:36 av Inagh



Sånn egentlig er det ikke vi tobeinte som er konger i eget hus. Sånn egentlig får vi allernådigst lov å losjere her, mot daglig dosering av mat, vann, ei rein sandkasse og noen gode runder med rusking i pelsen.

I hvertfall om vi skal tro katta, der han ligger og troner på ei pute i sofaen. Ligger der, diger og svart, gløtter litt på et øye i ny og ne for å se om undersåttene holder seg på tå hev, klare for å tilfredsstille den neste nykke som måtte fare katta inn i hodet.

Det sies at katter maser på samme frekvens som babyer gråter. Jeg tror katter bruker den frekvensen på pur f... For katta veit at menneskekrekene er programmert fra naturens side til ikke å klare ignorere babygråt.

Så når katta mjauer, hopper de tobeinte. Katta vil inn, katta vil ut, katta vil stå med to bein ute og to bein inne, mens han kontemplerer over livet i sin helhet og hvorvidt han ønsker tilbringe tid ute, eller inne, eller sånn midt i mellom.

Katta veit han er Kongen på Haugen og Sjefen i Huset.

Så da blir katta ytterst fornærma når hans enemerker blir invadert, og det helt uten at noen har bedt om han sin tillatelse. Ikke bare blir den kongelige residens invadert, den blir inntatt av selveste Erkefienden.

Nei, forresten. Ikke Erkefienden. Erkefienden bor rett oppi bakken, er stor og rød, sterk og ung.

En gang var katta ikke bare kongen over leiligheten. En gang i verden var katta kongen over nabolaget. Han som patruljerte strøket med eiermine...

Der, i den hagen, der bor hun bokseren, hun som har akkurat så langt tau, før hun ikke klarer løpe lenger etter meg. Og der, i leiligheten på hjørnet, der bor de to små rottene... Eh, de to små ulldott... Eh - der bor de to små hundene som går bananas i stua når jeg balanserer på gesimsen ved vinduet, fram og tilbake, før jeg setter meg, sånn ca på midten og vasker potene mine, før jeg strekker meg og spankulerer litt til, mens de to små gneldrer i frustrasjon på andre siden av glassruta...

Og der, se der bor de nye naboene, de som ble hilst velkommen til nabolaget på samme vis som de som flytta inn for et par år siden. Ja, ingen skal si jeg ikke tar skikkelig vare på innbyggerne i kongedømmet mitt. Ei stor feit rotte, pent levert på trappa, fikk de. Innflyttingspresang, samt en liten bekreftelse på at her bor de trygt for rotter og mus. Kongen passer på.

Men ikke nå lenger. Katta er ikke lenger Kongen i borettslaget, han er detronisert og ydmyket og har trukket seg tilbake. En ny konge patruljerer gatene nå, stor og rød, sterk og ung. Den gamle kongen har abdisert, trukket seg tilbake til slottet sitt, men regjerer der med sikker jernklo.

Tror han... Til han blir invadert, og det i sitt eget hjem. Ingen spurte ham om det var greit, ingen tok han med på råd. Neida, det bare valset inn, dette vesenet. Valset inn og dunket halen borti sandkassa så grusen skvatt. Hufset seg inn og snauset i seg kattematen i et jafs før han danset seg bort til kattas undersåtter og forpestet dem med sin lukt - sin stank av beist... Hund!? Og han skal bli hele helga, sa du? Hvaffornoe!?

Hvem sa ja til å dra en hund inn i huset?

Best å skule litt stygt å den hunden. Se der ja, det blikket funka. Hvese litt, ja. Jeg er ingen katt, sånn egentlig. jeg er en ilter slange, er jeg, og om du ikke passer deg, planter jeg to gifttenner i snuta di. Best å vise fram et pent knippe skarpe klør - katsjing - se her, hva som venter deg, om du ikke oppfører deg! Og sånn for sikkerhets skyld - best å blåse seg opp så jeg blir dobbelt så stor, mens jeg gir ham det onde øyet, viser tanngard og klør og skyter rygg på en gang.

Hah! Der ja, det funka, gitt. Bikkjebeistet gjemmer seg under stuebordet. Hah, pysa! Bst for ham at han holder seg der!

Tenker katta, og spaserer rolig forbi bikkjebeistet resten av kvelden, vel vitende om at han fremdeles er kongen av rekkehusleiligheten.

Kommentarer totalt 10

Kommentarer

Gammel
Taien sin avatar
Utrolig godt skrevet!! Jeg flirer godt her jeg sitter, og ser levende kongen for meg.
Postet 15-02-13 kl 22:06 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
fine kongen!
Postet 15-02-13 kl 22:15 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Sonar sin avatar
skjønner kongen er fornærmet. Hund i hans kongerike
Postet 15-02-13 kl 22:21 av Sonar Sonar er ikke aktiv
Gammel
Enhjørning sin avatar
Herlige katta! Og du skriver så fantastisk godt, kjære Inagh.
Postet 15-02-13 kl 22:32 av Enhjørning Enhjørning er ikke aktiv
Gammel
Bokormen sin avatar
Herlig! Jeg mener å ha lest om den gangen den nye Kongen inntok gata, og at Pus slettes ikke var fornøyd med det.
Postet 15-02-13 kl 23:31 av Bokormen Bokormen er ikke aktiv
Gammel
Olvina sin avatar
Fantastisk godt skreve!
Postet 15-02-13 kl 23:59 av Olvina Olvina er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar

Herlig!
Postet 16-02-13 kl 07:32 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Fløyel sin avatar
Utrolig bra!
Postet 16-02-13 kl 09:23 av Fløyel Fløyel er ikke aktiv
Gammel
Heiko sin avatar


Du skriver og beskriver så bra.
Postet 16-02-13 kl 14:59 av Heiko Heiko er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar


Strålende observert!
Postet 16-02-13 kl 16:17 av Pamina Pamina er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Inagh

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no